Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Email archiveren
Geplaatst op 13 december 2021 om 16:13 door Oaktree

Ik heb MailstoreHome gedownload en het artikel E-mail archiveren met Mailstore gelezen. Bij de keuze van Mailarchief krijg ik niet het scherm zoals dat in de docu staat. Wat ik wel krijg is te zien in de bijlage.
Via PC HULP via internet kom ik niet verder met een doorverwijzing. Misschien kent/werkt iemand met Mailstore.

9 reacties
DirkB zegt:
Heb je in het scherm al geprobeerd: kiezen voor 'Archief maken', vervolgens 'Starten'.

Op www.seniorweb.nl/software/mailstore en op www.seniorweb.nl/artikel/e-mail-archiveren-met-mailstore ontbreekt inderdaad je scherm. In de 2e link staat vermeld dat Mailstore geschikt is als mail niet online wordt opgeslagen (maar offline wordt opgeslagen, d.w.z. op de computer). Daarom de vraag: gebruik je mail via de webbrowser (Edge, Chrome, Firefox = online opslag) of via een mailapp (bijv. Mail, Outlook uit Office, Thunderbird)? Outlook en Thunderbird gebruiken locale opslag in combinatie met online opslag in het geval van IMAP, @gmail/com, @outlook.com.
Mailstore zou simpel moeten werken: www.youtube.com/watch?v=n06_IYklvII


Niets verkeerd aan Mailstore maar archiveren kan ook anders:
Ik bewaar erg veel e-mails en doe dat in submappen (onder de inbox) binnen een provider onafhankelijk mailadres, bij @outlook.com (bij @gmail.com kan ook). Er is zeer veel opslagruimte beschikbaar, ook voor bijlagen, en het belast de computer nauwelijks. De mail wordt keurig bij outlook.com of gmail.com bewaard en ik kan er vanuit elke computer en smartphone/tablet bij. De computer is a.h.w. de backup (die hoef ik dus niet te maken) en als ik een andere computer of smartphone aanschaf, hoef ik niets te doen. Dit werkt perfect bij IMAP mailadressen, niet bij POP3 mailadressen.
Niet al mijn mail komt binnen bij @outlook of @gmail, binnenkomende mails die ik wil bewaren stuur ik speciaal door naar mijn archief-mailadres en uitgaande mail stuur ik vaak bcc tevens naar mijn archief-mailadres.
13 december 2021 om 16:25.
Oaktree zegt:

a. Ik werk met Thunderbird
b. Archief maken heb ik al geprobeerd. De Verkenner wordt geopend en daar is geen mail in te vinden!!

13 december 2021 om 18:36.
DirkB zegt:

De vraag in het scherm is bedoeld om vooraf voor Mailstore een opslagmap te maken.
Ik hoop dat een Thunderbirdgebruiker die ook Mailstore gebruikt, meer kan zeggen.

13 december 2021 om 20:04.
Oaktree zegt:

In de meegestuurde bijlage bevat inderdaad de vraag:
Mailstore Home heeft een archief nodig om door te gaan. Kies een bestaand Mailstore Home archief of maak een nieuwe.
Ik denk dat als je nooit met Mailstore gewerkt hebt er ook geen bestaand archief is op bijv. je PC.
Maar hoe maak je een nieuwe?
Hopelijk reageert nog iemand met praktijkervaring.

14 december 2021 om 13:41.
DirkB zegt:

Een nieuwe opslagmap kun je vooraf zelf maken m.b.v. de Verkenner. Daarna kun je die map kiezen in Mailstore.

14 december 2021 om 13:46.
Oaktree zegt:

Bedoel je een nieuwe map maken in de Verkenner: Deze PC --> Windows (C:) met een rechtsklik op Windows en kiezen voor Nieuwe map

14 december 2021 om 13:55.
DirkB zegt:

Klopt, dat bedoel ik. Je kunt het gewoon even proberen. De nieuwe map krijgt dan de naam 'nieuwe map'. Zolang de naam blauw is, kun je hem veranderen. Je kunt m.b.v. de rechter muisknop ook achteraf de naam wijzigen.

14 december 2021 om 15:37.
Oaktree zegt:

Ik heb de nieuwe opslagmap gemaakt in de Verkenner en "geimporteerd" in Mailstore op de daarvoor aangewezen plaats. Vervolgens emailadressen opgegeven en verwerkt door Mailstore.
Voor de mogelijkheden ga ik verder op onderzoek uit.
Dirk bedankt voor het meedenken.

14 december 2021 om 19:02.
DirkB zegt:

Succes met het vervolg, het begin is er.

14 december 2021 om 19:46.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club