Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Outlook .OST en .PST bestanden
Geplaatst op 26 april 2022 om 09:35 door Gonnie88

Ik heb een vraag over het volgende:

Ik heb 6 mailadressen in Outlook in MS365, waaronder 2 van provider Ziggo (xxx@home.nl en een xxx@ziggo.nl). De Ziggo accounts zijn IMAP. Verder 2 Gmail, 1 Hotmail en 1 iCloud. Ik heb Windows 11.

Gister kwamen er plotseling geen mails meer binnen op mij @home account. Bij “gegevensbestanden” stond het Hotmail account aangevinkt als standaard (.OST). Ik wilde het standaard wijzigen in het @home account (ook .OST) en kreeg deze melding:

De indeling van het geselecteerde Outlook-gegevensbestand (.PST) kan niet worden gebruikt. Outlook-gegevensbestanden (.PST) moeten dezelfde indeling hebben als de offline Outlook-gegevensbestanden (.OST). Selecteer een overeenkomend Outlook-gegevensbestand (.PST) of schakel de cachemodus uit in de accountinstellingen.

Ik heb een nieuw gegevens bestand aangemaakt, dit werd automatisch een .PST bestand. Daar komen nu de mails op binnen. De ontbrekende mails komen niet meer terwijl ze wel in de webmail staan.

Ik heb MS365 al gerepareerd, gegevensbestanden gerepareerd, helpt niet. Wie weet een oplossing? Alvast dank.

5 reacties
Groetend zegt:
De oplossing is het mailadres @home.nl uit Outlook verwijderen en weer toevoegen. Uitleg:
Die gegevensbestanden zijn de lokale opslag van mail- en contactgegevens, het beste is om daar niet aan te komen.
Het instellen van een mailadres als standaard mailadres is een vinkje dat je bovenaan kunt zetten nadat het betr. mailadres is geselecteerd, dit heeft niets te maken met de gegevensbestanden.
Als nu het @home mailadres niet meer werkt, is dat óf een probleem bij Ziggo óf een probleem in Outlook (beschadiging gegevensbestand?). Omdat het (naar ik aanneem) een IMAP mailadres betreft, kun je het uit Outlook verwijderen en daarna opnieuw inbrengen met de juiste instellingen (info bij www.ziggo.nl/klantenservice/e-mail/imap#/outlook-2019-(office-365)/).
Dan zou het weer moeten werken.
Ditzelfde kan indien nodig gebeuren met de andere IMAP mailadressen.
26 april 2022 om 11:07.
Gonnie88 zegt:

Dank je Dirk, ga ik doen en dan meld ik me weer.

26 april 2022 om 11:46.
Gonnie88 zegt:

nog even een vraag voordat ik het @home account ga verwijderen: ik zie bij instellingen W11 dat bij .OST bestandstypen Acrobat Reader als standaard programma is ingesteld. Wanneer ik dit probeer te wijzigen in Outlook, wil dat niet. Zou dit er mee te maken hebben? @home is IMAP trouwens

26 april 2022 om 12:13.
Gonnie88 zegt:

het @home account verwijderd en opnieuw ingevoerd. Alles weer in orde! Outlook weet zelf alle instellingen om de mails bij Ziggo op te halen. Dank!

26 april 2022 om 22:56.
Groetend zegt:

Mooi dat het is gelukt.
De vraag van 12:13 zie ik nu pas. Die is niet van belang, want het is niet: het .ost bestand selecteren waarna Outlook start, maar: Outlook selecteren en dat opent het .ost bestand.
Ik heb in mijn W11 gekeken: bij het type bestand .ost wordt geen standaard-app vermeld, dus wel vreemd dat daar Adobe Reader staat. Of dat iets met de verstoring te maken heeft, weet ik niet.
Ik gebruik Adobe Reader (DC) trouwens niet omdat het overbodig is, webbrowser Edge kan ook .pdf bestanden openen en dat heb ik als standaard-app ingesteld.

26 april 2022 om 23:41.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club