Zoeken
Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Bijlagen in mail openen
Geplaatst op 10 november 2014 om 18:17 door Peter K

Beste clubleden.

Wie kan mij helpen met het volgende probleem?

Ik gebruik "windows mail" en kwam vandaag tot de ontdekking, dat ik de bijlagen in de ontvangen mails niet (meer) kan openen. Hoe kan ik dit verhelpen?

21 reacties
Niekie zegt:

Wat zijn het voor bijlagen?  Is het een Word document, een Excel bestand, muziek?

Voor de eerste 2 heb je onderdelen van Microsoft Office nodig op de pc.

Ik vermoed dus dat de programma's die nodig zijn, om de bijlage te openen niet (of niet meer) aanwezig zijn op de pc.

Wat ook kan is dat de koppeling tussen de extensie (de laatste 3 of 4 tekens van de bestandsnaam, achter de punt) niet meer gekoppeld is aan het programma dat ze altijd wel opende.

Krijg je een foutmelding? Zo ja welke? 

Is MS ofiice op de pc geinstalleerd?

Niek

10 november 2014 om 19:13.
advp zegt:

Je schrijft niet meer openen

vroeger wel ? en wat voor een bijlagen kon je vroeger openen en welke nu niet?

 

10 november 2014 om 21:17.
Peter K zegt:

Beste clubleden.

Bedankt voor jullie reactie. De bijlagen zijn pdf-files ( ik heb Acrobat Reader op mijn PC) en docx-files ( ik heb Open Office op mijn PC). Als ik de bijlagen probeer te openen, dan zie ik in de werkbalk de mededeling dat de PC bezig is om de betreffende mail te openen en ik zie ook het rondje draaien, ten teken dat de PC bezig is. Geopend wordt er echter niets en als ik dan ten lange leste een andere mail probeer te openen wordt mijn scherm wazig/wit en zie ik boven in de balk in mijn PC de mededeling "" Windows mail reageert niet". Het enige wat ik dan kan doen is windows mail opnieuw opstarten.

 

11 november 2014 om 22:04.
Niekie zegt:

Ik vermoed dat de koppeling tussen .pdf bestanden en Acrobat Reader in beschadigd.

Hoe op te lossen:

Blader in de map "Mijn Documenten"naar een bestand waarvan u zeker weet, dat het een .pdf bestand is.

Klik daar met rechts op en kies "Openen met" en dan "Standaart programma selecteren".  

Kies daar Acrobat reader. 

Ik hoop dat het daarna wel lukt om .pdf bijlagen te openen.

 

Vraagje: wanneer is uw pc voor het laatste gescanned op malware. Want dit is tipisch een probleem, wat door malware kan worden veroorzaakt.

Niek

 

11 november 2014 om 22:38.
Peter K zegt:

Beste niek

Ik heb gedaan wat je geadviseerd hebt, maar het probleem blijft (nog) bestaan. Ik moet er nog iets aan toevoegen. toen ik probeerde de bijlagen op te slaan, ging het rondje draaien ten teken dat het programma bezig was. Zoals ik al eerder vermelde, ging bij de tweede klik met de muis het scherm op wazig en zag ik de mededeling boven in de werkbalk dat windowsmail niet reageert. Ik moest daarop het programma opnieuw opstarten. Toen ik echter in mijn documenten keek, zag ik tot mijn stomme verbazing de bijlagen staan en kon ze ook openen. Toen ik dat vandaag weer probeerde bijlagen in een nieuwe mail op te slaan en daarna in de map documenten keek, zag ik dat alleen de bovenste van de 3 bijlagen opgeslagen was. Al met al ben ik dus nog niet van mijn probleem verlost.

Als virusscanner gebruik ik, Norton Internet Securety. Daarnaast heb ik mijn PC laten scannen door het programma Malware Bytes. Dat leverde ook niets op.

Zou je het programma Windows Mail ook kunnen verwijderen en daarna weer installeren?

15 november 2014 om 15:19.
Niekie zegt:

Windows Mail is een vast onderdeel van Windows Vista. Verwijderen en opnieuw installeren gaat dus niet.

Heb je systeemherstel al geprobeerd?  Dus de pc een aantal dagen "terug zetten" naar een dag en tijdstip dat het zeker nog werkte. Je raakt daar geen persoonlijke bestanden of email mee kwijt dus.

 

Wat zou je verder kunnen doen:

Je kunt het commando sfc/ scannow laten uitvoeren in een cmd schermpje. Het cmd commando moet met admin rechten worden gestart.

Lees en kijk voor de uitleg hier

Op deze manier worden de systaam bestanden van Windows Vista op integriteit gescanned en eventuele fouten herstelt.

Niek

15 november 2014 om 16:39.
Peter K zegt:

Hallo Niek.

Ik heb systeemherstel 2 keer geprobeerd en beide keren kreeg ik na afloop de mededeling "Er is tijdens Systeemherstel een onbekende fout opgetreden". Ook heb ik jou tweede optie uitgeprobeerd, maar ook dat mislukte. Ik heb (volgens de uitleg) bij de startknop, MS-DOS-Prompt ingetypt. Daarna gaf het scherm aan dat er "geen zoekresultaten" waren.

15 november 2014 om 19:34.
Niekie zegt:

In plaats van ms-dos etc.... kan je ook gewoon   cmd tikken, maar dan moet je het ook wel als admin uitvoeren.

Er meer aan de hand met de pc, denk ik te merken.

Zou je met een linksklik Deze Computer willen open klikken en willen kijken hoevol de C: schijf is en hoeveel daarvan vrij is.

Verder zou ik de hardeschijf eens controleren met het programma HDtune hier op te halen.

Na het downloaden en installeren, klik je op het tabblad "Error scan"en voer je een volledige error scan uit op de C: schijf.

Die kan 2 tot 3 uur duren. Na afloop moeten alle vakjes groen zijn. Heb je 1 of meer rode vakjes, dan is de harde schijf beschadigd.

Kijk in het programma HDTune ook even op het tabblad "Health" of daar "Warnings" staan.

We lezen weer van je hoop ik.

Niek

 

15 november 2014 om 23:16.
kareltje zegt:

Kan het zijn dat bij Extra- Opties- tabblad Beveiliging in Windows mail, dit aangevinkt is?

.JPG
16 november 2014 om 00:39.
Peter K zegt:

Beste clubleden.

Ik heb gedaan wat jullie gezegd hebben. Inderdaad was het vinkje in Extra-Opties-tabblad Beveiliging aangevinkt, maar het weghalen van dit vinkje gaf geen resultaat.

Ik heb de harde schijf verdeeld in twee compartimenten van elk 144 GB. Op de C-schijf is nog 80 GB beschikbaar en op de D-schijf is nog 112 GB beschikbaar.

Ik heb met het programma HD-tune mijn harde schijf gecontroleerd en er is geen schade aangetroffen. Ook in het tabblad Heath werden geen "warnings"aan getroffen.

Door cmd in te toetsen heb ik systeem herstel aan het werk gekregen. Er waren beschadigde bestanden gevonden en deze zijn ook weer hersteld.

Ik heb er van geleerd, maar ik kan nog steeds geen bijlagen in de mails, openen. wat kan ik verder nog doen?

20 november 2014 om 17:48.
Niekie zegt:

Peter je tikt: ""  Door cmd in te toetsen heb ik systeem herstel aan het werk gekregen. Er waren beschadigde bestanden gevonden en deze zijn ook weer hersteld.""

Met welk commando heb je deze melding gekregen.

Was dat met sfc /scannow ? (dat is alleen op de integriteit van systeem bestanden te controleren en te herstellen)

En als je systeemherstel aan het werk hebt gekregen, heb je de pc toen een aantal dagen/weken terug gezet, op een datum, dat alles nog werkte?

Niek

20 november 2014 om 22:53.
Peter K zegt:

Hallo Niek.

Sorry voor de late beantwoording, maar de Wish-server bij Telfort ligt er al 9 dagen uit, zodat ik geen mail binnen krijg met daarin de vermelding dat er een reactie op het "bijlageprobleem" geplaatst is.

V.w.b. je vraag over hoe ik "systeemherstel" aan het werk gekregen heb? Daar kan ik van zeggen dat ik het niet meer weet. Maar toen ik het net opnieuw probeerde via cmd lukte dat niet meer, omdat ik niet meer weet hoe ik het commando C:\Users\Peter> verander in C:\Admin.

Peter

26 november 2014 om 20:23.
Niekie zegt:

Inderdaad Telford heeft problemen. Toch bedankt voor je antwoord.

Systeemherstel lukt ook niet eenvoudig via het cmd schermpje.

Ik zou nu systeemherstel proberen, gewoon via het startmenu. Dat moet Vista bij de Bureauaccesoirres en dan iets van Systeembeheer of Systeemherstel te vinden zijn.

Overigens bij een vorig verhaal hierboven ben ik nog iets belangrijks vergeten te vermelden:

Citaat:

Hoe op te lossen:

Blader in de map "Mijn Documenten"naar een bestand waarvan u zeker weet, dat het een .pdf bestand is.

Klik daar met rechts op en kies "Openen met" en dan "Standaart programma selecteren".  

Kies daar Acrobat reader. 

Ik hoop dat het daarna wel lukt om .pdf bijlagen te openen.

Einde citaat

Daar moet nog wel een vinkje geplaatst worden nadat het programma Acrobat reader is gekozen. Dat vinkje staat voor de regel:  " Dit soort bestanden altijd met dit programma openen"  (of tekst van gelijke strekking.)

Niek

26 november 2014 om 22:09.
Peter K zegt:

Hallo Niek.

De vorige keer heb ik via het cmd scherm systeemherstel laten werken. Hoe ik ipv. Users\Peter, Admin in het scherm gekregen heb weet ik niet meer en het lukt e mij ook niet meer. Wel heb ik toen daarna sfc\scannow ingetoetst en daarna ging systeemherstel draaien. Nu heb ik jouw raad opgevolgd en ben via Startmenu-Configuratiescherm-Systeem en Onderhoud-Systeembeheer-Systeemconfiguratie-Hulpprogramma's-Systeemherstel, te werk gegaan. De PC heeft het hele programma afgedraaid en na het opnieuw opstarten, kwam de mededeling:"Systeemherstel is niet voltooid. De systeembestanden en instellingen zijn niet gewijzigd. Details: Er is tijdens Systeemherstel een onbekende fout opgetreden.".

Ik heb het daarna nog twee keer gedaan en elke keer op een andere datum, maar beide keren kreeg ik de zelfde mededeling.

Ook heb ik jouw raad opgevolgd vwb. de pdf-bijlagen, maar ook dat gaf geen soelaas.

Ik neig er naar om de PC helemaal terug te zetten naar een eerder datum. Op mij PC heb ik nl. het programma Acer Recovery en daarin heb op 3 november een volledige backup gemaakt.

Ik zou dan wel een paar programma opnieuw moeten installeren en dan zou ik ook graag weten hoe ik mijn Favorieten,Mail en Adresboek tijdelijk op mijn externe harde schijf kan zetten en hoe ik ze daarna weer terug kan halen.

Peter

28 november 2014 om 19:35.
Niekie zegt:

Ik hoop dat je de juiste backup hebt gemaakt. En als die goed is, mis je alleen de data van na 3 november.

Maar goed dat kan nog steeds. Voor Vista even uit het hoofd.

Je koppelt een externe harde schijf aan met voldoende vrije ruimte en maakt daarop een backupmap aan. (naam bijv. backup28112014)

Vervolgens open je met links klikken "Deze Computer" daarna de "C: schijf". Dan de map "users of gebruikers". Daar klik je op je gebruikers naam waardoor de mappen met je persoonlijke data worden getoond. 

Deze handel selecteer je en met "Kopieren" en daarna in de backupmap "plakken" zet je dat over naar de externe schijf. Daar staat ook de map Favoriten bij van Internet Explorer. Als je een andere internet browser gebruikt zal je elders moeten kijken naar je favorieten.

Mail:

Open Windows Mail.

Klik in het men "bestand" op "Exporteren" en vervolgens Berichten. Blader naar de backupmap. Maak in de map een nieuwe map aan en laat daar de berichten naar exporteren.

Zo doe je dat ook met contactpersonen (in een andere mapje in de map backup.

Blijft over je accounts of account. Ik vermoed dat dit onder het menu "Extra" te vinden is. Maar ja Vista is voor mij 6 jaar geleden, dus helemaal zeker weet ik dat niet.

Het terug zetten is een zaak van de mappen terug zetten op de plaats waar je ze vandaan hebt gehaald. (Ze bestaan dan al, dus je kunt er ook voor kiezen de inhoud per map terug te zetten.

De mail, contacten en account(s) moet je weer Importeren van het menu "bestand" in Windows Mail.

Niek

28 november 2014 om 22:36.
Peter K zegt:

Hallo Niek.

Bedankt voor je opmerkingen. Ik heb ze opgevolgd en heb mijn pc teruggezet naar een eerdere datum. Helaas heeft het niets opgeleverd, alles is nog zoals het was. Ik heb het idee, dat het misschien toch zit in het probleem met de mailserver. Ik heb meerdere keren gebeld met de provider, maar zij zeggen dat ze er druk mee bezig zijn. Ik wordt er wel moedeloos van, want het duurt nu al meer dan 14 dagen. Om alles uit te sluiten, is er nog de mogelijkheid om de pc terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, maar daar ben ik een beetje beducht voor vanwege het vele werk wat daarop volgt. Ik denk dat ik het nog maar even afwacht.

Peter

2 december 2014 om 18:00.
Niekie zegt:

Ik heb een dag of 14 geleden wel gelezen dat er bij Tele2 een langere storing was met voornamelijk e-mail verkeer, maar weet niet wat je provider is.

Maar als die al laten weten er "mee bezig"te zijn, moet je inderdaad misschien de schuld bij hen neerleggen.

Bedankt voor het terug melden.

Niek

2 december 2014 om 19:15.
Peter K zegt:

Na een fikse griep, ben ik eindelijk weer in staat te reageren.

Ik ben er nu wel van overtuigd, dat het probleem ligt bij Telfort (mijn provider). Samen met honderden anderen maak ik mij op het forum van Telfort druk over het feit dat de storing (die al duurt vanaf 17 november) nog niet opgelost is. Het is frustrerend, als je weet dat je normaal zo'n 6 á 7 mails per dag krijgt en nu dus een enkele van degene die je hebt kunnen bereiken, om een ander mailadres door te geven. Daarbij blijft ook nog de vraag:"Waar blijven de oudere mails?" De provider is alleen maar te bereiken via de helpdesk en die weten ook van niks en zeggen, dat ze er mee bezig zijn. Al met al een vervelende situatie.

8 december 2014 om 10:56.
kareltje zegt:

Als je de berichten met bijlagen gewoon binnen krijgt, heeft dat toch niks met een storing te maken? Die gaan toch over geen ontvangst of verbinding?

8 december 2014 om 11:41.
Peter K zegt:

Hier kan ik geen goed antwoord op geven, daar mijn technische kennis te kort schiet. Wel weet ik dat sinds ik de problemen met het openen en opslaan van de bijlagen heb geconstateerd, ook de problemen met de mail-server bij Telfort zijn ontstaan. Daarnaast heb ik allle goede raad van jullie opgevolgd en als laatste de pc terug gezet naar een datum vóór de problemen ontstonden.

8 december 2014 om 14:55.
Peter K zegt:

Beste Clubleden.

Nu alle feestdagen voorbij zijn, wil ik nog even terug komen op het door mij gestelde/ervaren probleem met het open van mijn berichten en bijlage's. Uiteindelijk had Kareltje toch gelijk. Het zat inderdaad in mijn PC. Daar ik er niet uit kwam, heb ik vorige week mijn PC terug gezet naar de fabrieksinstellingen. Ik kan je vertellen dat dat een hele klus is, die meerdere dagen in beslag nam. Maar gelukkig was hiermee het probleem verholpen en kan ik dus weer mijn mailberichten + bijlage's weer openen en ook opslaan. Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.

Peter

7 januari 2015 om 21:00.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club