Zoeken
Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Pc en randapparatuur-Club
Toshiba Satellite
Geplaatst op 17 januari 2016 om 11:45 door kakaatje

Goedemiddag dames en heren,

Zijn er onder u gebruikers van de Toshiba Satellite laptop. Ik ben er zeer ontevreden over en zou graag eens van gedachten wisselen. Toshiba heeft alleen een engelstalig forum en dat communiceert toch niet zo gemakkelijk. Wel lees ik daar ook veel over traagheid en het afgescheept worden.

27 reacties
Truus zegt:
kunt u concreet aangeven wat de problemen zijn? ( traagheid bv kan over internet gaan, maar ook over opstarten, virusscanners of over bepaalde programma's ) Want dan kunnen er gericht suggesties voor oplossingen worden geboden.
17 januari 2016 om 11:57.
kakaatje zegt:

De traagheid is er op alle fronten, het wieltje staat eindeloos te draaien, maar ook als ik off line een email bericht wil beantwoorden, duurt het heel lang voor de letters verschijnen die ik heb aangetikt. Er is ook geen verschil bij de IE of Chrome, ook Firefox geprobeerd. Alles wordt automatisch geüpdatet, werk met Windows 8.1. De zgn. desktopassistent onderdeel ondersteuning&herstel geeft als melding: zie bijlage.
Maar hernieuwd starten gaat niet en opnieuw installeren ook niet, want er is niets bijgeleverd.
Ik zou, gezien de meldingen op het internationale gebruikersforum, wel eens een Nederlandse gebruiker willen horen over diens ervaringen.

toshiba.JPG
17 januari 2016 om 13:23.
Truus zegt:

Starten met F8 al eens geprobeerd? Dan zou als het goed is de recovery schijf van de laptp zichtbaar moeten zijn. Kan afhankelijk zijn van het type,,dus geef dat nog even door. Toshiba levert geen losse cd voor herindtallatie maar zet deze op een extra partitie op de schijf. Vandaaruit is het mogelijk een installatie cd te branden

17 januari 2016 om 14:07.
kakaatje zegt:

Nee, dat heb ik nog nooit geprobeerd. Daar ben ik ook niet handig genoeg voor om een cd te gaan branden. Daar ga ik dan hulp bij zoeken. Dank je wel voor je goede bedoeling.

17 januari 2016 om 14:35.
Niekie zegt:

Traagheid kan diverse oorzaken hebben.
Hoe vol is de harde schijf waar Windows op staat?
Welk antivirus programma gebruikt u?
Wanneer heeft u voor het laatst een scan op malware/adware gedaan?
Heeft u de harde schijf wel eens gecontroleerd.
Geef aan wat u het eerste wilt doen en het wordt uitgelegd.

Overigens behoord Toshiba gemiddeld tot de betere merken, samen met Asus en tegenwoordig ook Lenovo.

Niek

17 januari 2016 om 15:12.
kakaatje zegt:

Ja dat dacht ik ook, maar ik heb het vermoeden dat dit een foute serie is als ik het forum zie.
Een bijlage van de inhoud van de harde schijf .
Antivirus is Norton
Elke 2 weken is er een scan malware
Het door Toshiba aanbevolen IOLO System Mechanic aangeschaft dat scant e.e.a. bij opstart
drivers en (de)fragmentatie worden daardoor bijgehouden.
Het is een C70D-A-108
Het toestel is al eens eerder besproken in 2014 toen ik het nog maar kort had, ook dat probleem is nooit opgelost, Microsoft en Toshiba verwijzen naar elkaar: bij IE komen bepaalde afbeeldingen (bv gifs) niet tevoorschijn, die wel zichtbaar zijn bij Chrome. Geen van beide leveranciers had er uiteraard eerder van gehoord.

GB.JPG
17 januari 2016 om 17:08.
Niekie zegt:

Zou u een schijfcontrole kunnen doen met HDTunepro.
Dat is hier op te halen.
Bekijk even het tabblad 'Health" of daar warnings staan.
Daarna voert u een volledige "errorscan" uit op de harde schijf.
Dat kan 2 tot 3 uur duren. Alle blokjes moeten na afloop groen zijn.

Verder weet ik niet waarmee u scanned op Malware en of dat programma wel up to date is.
Probeer anders deze scans eens allemaal.

Begin met een scan met ADWcleaner link. Klik na het installeren op “Scannen” en wacht totdat dat klaar is en je op "Verwijderen" kunt klikken en start opnieuw op.

Daarna doe je een volledige scan met de Free versie van Malwarebytes: link en verwijder alles wat gevonden wordt.

Daarna: Junkware Removal Tool gebruiken. link Het maakt wel tevoren een backup van het register.

Als je met IE surft kan je daarna via het menu Extra, Internet Opties en dan het tabblad Advanced je instellingen opnieuw instellen.
Kijk in het menu “ extra “ ook even naar het "Invoegtoepassingen beheren". Zorg dat daar maar 1 zoek machine staat en dat mag Bing of Google zijn.

Norton zal vermoedelijk lastig doen, bij het downloaden of installeren van deze programma's, maar ze zijn echt veilig. Schakel desnoods Norton even uit.

Niek

17 januari 2016 om 17:25.
kakaatje zegt:

Wel bedankt Niek, dat is een heel verhaal. Ik ga morgen eens heel voorzichtig aan de schijfcontrole beginnen. Scannen doe ik met CCleaner, de nieuwste update verwerkt bij melding.
Eventuele opmerkingen zal ik melden.
goedenavond!
Arga

17 januari 2016 om 20:52.
Niekie zegt:

Ccleaner is een leuk opruim programma voor overbodige rommel bestandjes en heeft nog wat taakjes, maar helpt echt helemaal niets tegen Malware of Adware. (het helpt trouwens nergens tegen).

En dat je denkt, dat het een slechte serie is, dat kan. Als je om het even welke type laptop in tikt, met het woord "probleem" erachter, krijg je zo duizenden hits van elk merk en type laptop.

Bedenkt daarbij dat alleen de klagers dat soort tekst in de forums zetten en dat de mensen bij wie alles gewoon werkt, niets melden.

Niek

17 januari 2016 om 21:38.
kakaatje zegt:

Niek, ik ben het volkomen met je eens dat alleen klagers zich melden. En het is ook niet bevorderlijk dat ik ouder wordt en minder doortastend in pogingen iets op te lossen.

Ik heb dus zo'n kleine 20 jaar geleefd met het idee dat CC wel goed was, heb ook op de fora gelezen dat er andere waren, maar daar niets mee gedaan. Ik was tevreden en hoefde niets meer omdat ik geen klachten had. Ik ga nu het door jou aanbevolen HDT binnenhalen en eens rustig afwachten wat de resultaten zijn.
vrgrArga

18 januari 2016 om 11:00.
kakaatje zegt:

De eerste hobbel

scan.JPG
18 januari 2016 om 16:35.
Niekie zegt:

Perfect!!!! En het tabblad "health" ?
Niek

18 januari 2016 om 16:49.
kakaatje zegt:

Health was helemaal blanco

19 januari 2016 om 10:16.
Niekie zegt:

Oke op naar de scans dan. :-)

Niek

19 januari 2016 om 13:14.
kakaatje zegt:

Niek,
ik heb de scans uitgevoerd
Malware vond er 14.
Junkware laat zich niet downloaden, hoewel Norton groen heeft gegeven. Handtekening beschadigd of ongeldig
De invoegtoepassing stond al op google.
Zal je op de hoogte houden van mijn bevindingen in de praktijk.
vrgrArga

ongeldig.JPG
19 januari 2016 om 17:39.
Niekie zegt:

Mocht het allemaal niet werken, maak dan een backup van je data. (de persoonlijke mappen met kopie en plakken overzetten naar een externe schijf). Exporteer je e-mail, contacten en mail-account) en ga in Windows 8.1 naar het update scherm.
Daar staat een optie om de laptop weer opnieuw in te stellen, zoals je hem kreeg. De tool van Toshiba heb je dan niet nodig.

Naar aanleiding van die ongeldige handtekening van jrt.exe: Staan datum en tijd juist ingesteld op de laptop?
Staat de browser via welke je het wilde downloaden wel op "standaard instellingen".

Ik gebruik het programma (JRT) bijna wekelijks (laptops en pc's van anderen) en heb die melding nog nooit gezien. Kan er ook niets over vinden op internet.

Overigens: Ik zie steeds heel veel zwart in je schermplaatjes. heb je dat zelf zo ingesteld? Of is dat ook onderdeel van het probleem?

Niek

19 januari 2016 om 18:28.
kakaatje zegt:

Niek,
het lijkt me het beste je advies te volgen en 8.1 terug te zetten, want datum en tijd zijn ok en de browser staat op standaard.
Mijn scherm staat op zwart ivm contrast, hoog contrast komt daardoor het best uit, want de letters zijn vrij flets.
Ik zal eerst morgen weer proberen de support aan de telefoon te krijgen want mijn automatische verbinding via het toestel werkt ook nog steeds niet, via mail zijn ze niet bereikbaar en de telefoon is een ellende.
Ik hou je op de hoogte, bedankt voor je meedenken tot nu toe.
vrgrArga

19 januari 2016 om 22:28.
kakaatje zegt:

Nog even een voorbeeld van een andere achtergrond

scherm.JPG
19 januari 2016 om 22:40.
Niekie zegt:

Oke thnx. we wachten het verder even af.

Niek

19 januari 2016 om 22:47.
kakaatje zegt:

Goedenavond Niek,
Het heeft even geduurd maar ik heb uitvoerig telefonisch contact gehad met Toshiba.
De desktop assist die ik kwijt was en de Tempro support die niet meer werkte zijn door downloaden hersteld. Mijn klacht over de traagheid valt niet op te lossen; ik heb daarom chrome maar verwijderd en keer terug naar IE. Dat scheelt aanmerkelijk, maar vraagt toch geduld. Ik heb het gevoel hiermee maar te moeten leren leven. De machine lijkt verder gezond.
Dank voor je moeite.
vriendelijke groet,
Arga

27 januari 2016 om 20:32.
Niekie zegt:

Oke. Ik heb de specificaties even bekeken van de Toshiba C70D-A-108, maar die zijn ook niet echt flink te noemen, maar hij zou wel sneller moeten kunnen, dan de opsomming hierboven.
Het is een laptop met een vrij trage processor helaas, maar goed.
Een hele rare vraag: Heeft u het programma Trusteer van de ING op de laptop staan? Zo ja de-installeer dat dan eens. Het zorgt bij veel gebruikers voor veel ellende in combinatie met Windows .

Niek

27 januari 2016 om 22:00.
kakaatje zegt:

Bedankt voor deze reactie betreffende de traagheid.
De ING staat helemaal niet op de laptop, bankieren gaat via één apparaat hier in huis waarop ook mijn man werkt, de pc in de studeerkamer. De laptop gebruik ik voor facebook, twitter spelletjes e.d. en mijn hobby, uitwisselen van handwerkpatronen.

vrgrArga

28 januari 2016 om 18:37.
Niekie zegt:

Oke het was maar een idee. Toevallig deze week 2 gevallen van trage pc's/laptops, waarbij na verwijdering van Trusteer opviel, dat die behoorlijk veel sneller werden.
Ja blijft over een verse installatie.
En die problemen waar je het in je 2004 vraag over had herinner ik me nog wel, als het goed is. Heel vreemd dat icoontjes en menu's er in de ene browser wel waren en in de andere niet. (ik heb even het hele verhaal terug gelezen hier)

Als je de laptop echt behoorlijk sneller wilt maken, zou je de inbouw van een ssd schijf kunnen overwegen. Dat zijn supersnelle printplaatjes met chips (niet om op te eten :-) ) erop.

Maar dat is nogal een investering. Voor zo'n ssd betaal je al snel 100 euro voor een 250 GB en tegen de 200 euro voor een 500 GB. Het voordeel is wel, dat je ze kunt overzetten in een nieuwe laptop, want er zijn fabrikanten die geven daar gewoon 5 tot 10 jaar garantie op.
Maar ook dan zal W8.1 (als je dat in je huidige laptop doet) er opnieuw moeten worden opgezet. Alhoewel Samsung er een tool bij levert om dat vrij simpel uit te voeren. (de harde schijf wordt dan "gecloned" en dan kan je de nieuwe snelle ssd er zo inbouwen.

Niek

28 januari 2016 om 19:13.
kakaatje zegt:

Wel dat is interessante informatie, het klopt dus wel dat ik vanaf het begin een wat ongemakkelijke relatie met het machientje heb. Het oude probleem is nog steeds niet opgelost, vandaar dat ik chrome erbij had, want dat is geen enkel probleem. Maar om de snelheid erin te krijgen moet er toch teveel geld tegenaan. Dan betaal ik liever nog wat meer en schaf een nieuwe tablet aan voor het dagelijkse gebruik. Ik betrap me erop dat ik die nu ook al vaak even pak.
En met die mindere snelheid is ook te leven hoor, als ik al eens zit te pruttelen, bedenk ik me dat het 20 jaar geleden heel gewoon was dat je dingen moest opzoeken in een boek, dan wel een brief moest schrijven om ergens antwoord op te krijgen, o ja en natuurlijk de telefoon tot je beschikking had. Als je richting de 80 gaat hoef je niet meer zo snel als de jongere, behalve op de weg natuurlijk, daar word je geacht met het verkeer mee te rijden.
Wat de oude klacht betreft heb ik nog een stille hoop dat W10 misschien die tekortkoming niet heeft? Ik denk dat ik die er als proef maar eens op ga zetten, als het me niet bevalt kan ik dan toch in 1 maand weer terug.
vrgrArga

29 januari 2016 om 11:12.
Niekie zegt:

Oke op naar W10 dan. We gaan het lezen.
Niek

29 januari 2016 om 13:01.
Dirk Boom zegt:

Met Windows 10 zou hij iets vlotter moeten opstarten.
Kijk ook even naar het Toshiba-programma 'IOLO System Mechanic'. U zegt:'dat scant e.e.a. bij opstart drivers en (de)fragmentatie worden daardoor bijgehouden.'
M.i. is dit een onnodig programma en W8 en W10 doen de defragmentatie automatisch al zelf.
Het zou kunnen dat dit programma vertragend werkt bij de opstart van de laptop.
Eigenlijk geldt: hoe minder hulpprogramma's, des te beter.

31 januari 2016 om 11:56.
kakaatje zegt:

Het IOLO programma staat er nog niet zo lang op, het heeft de startprocedure niet vertraagd t.o.. de tijd daarvoor.De traagheid zit ook niet in de startprocedure, maarin het gewone gebruik
Ik ga binnenkort er eens even rustig voor zitten en W10 installeren.
Dank voor het meedenken, ik zal verslag doen van de wisselresultaten

31 januari 2016 om 20:41.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Pc en randapparatuur-Club?
Pc en randapparatuur-Club