SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Tablet en Smartphone-Club
Geen Mobiele Data ingeschakeld - toch verbruik?
Geplaatst op 10 januari 2018 om 15:39 door Zegert

Ik heb een klein raadsel:
Op mijn Moto G5 met Android 7.0 heb ik de voorkeur voor Data ingesteld op SIM2 - dit is een prepaid van simpel.nl.
Mobiele Data staat echter 'Uit'.
Als ik via de website mijn prepaid tegoed check gaat er (bijna) iedere dag €0,01 af en onder Verbruik staat voor die dagen een regel met 0,00 MB met een bedrag van €0,01.

Nu is het bedrag te verwaarlozen maar ik vraag me wel af HOE het kan dat het toestel blijkbaar elke dag even verbinding maakt/heeft met het mobiele data netwerk.

Aan de SIM-kaart zal het niet liggen, vermoed ik. In een Lumia 630 heb ik vanaf dezelfde dag ook een prepaid van simpel.nl en hier is geen 'spook' verbruik.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn van het 'spook' verbruik onder Android?

29 reacties
Dirk Boom zegt:

Er staat SIM2. Dus er is ook een SIM1. Zou dat iets doen met elkaar?

11 januari 2018 om 23:17.
Zegert zegt:

Bedankt voor de suggestie.
SIM1 staat, voor zover ik kan beoordelen op 2G en de instelling op het toestel staat dat Data verbinding via SIM2 gaat = 4G.

Ik heb al gezocht of er ergens een soort 'smart switch' aan staat dat als er geen Wi-Fi is er naar mobiele data omgeschakeld wordt - maar dat zou alleen mogen werken als mobiele data 'Aan' staat, lijkt mij.

Puzzel nog niet opgelost ...

12 januari 2018 om 15:42.
kakaatje zegt:

Bij het doorlezen van oude vragen kwam ik op dit contact en ik vroeg me af of dit probleem inmiddels toch is opgelost.
Ik heb prepaid tele2 op mijn Moto 5G Android 7.0 en mijn saldo loopt langzaam weg. Ik heb simkaartsleuf 2 in gebruik. Ik zie bij u Mobiele data staat op uit. Heb nu gezocht naar de kreet Mobiele Data, maar kan dat zo op het eerste gezicht niet ergens bij Instellingen vinden. Kunt u mij een aanwijzing geven waar dat staat? Dank!

7 juli 2018 om 11:27.
Dirk Boom zegt:

Een smartphone is altijd een beetje aan het werk, ook als hij in standby staat.
Er is daarbij onderscheid tussen bellen/sms'en en dataverkeer (bijv. whatsapp).
Bellen/SMS'en gaat altijd via het mobiele netwerk, dataverkeer gaat via wifi als dat er is, of via het mobiele datanetwerk als dat in het abonnement zit en als mobiel dataverkeer aanstaat in Android (ps roaming is mobiel dataverkeer in het buitenland).
Zit dataverkeer wel in het prepaid abonnement?
Betr aan-/uitzetten mobiel dataverkeer in het toestel: ik denk dat iemand met Android 7 daar wel antwoord op kan geven.

7 juli 2018 om 13:17.
kakaatje zegt:

Het dataverkeer is steeds uitgeschakeld. Verbinding maken met gegevensservices tijdens roaming staat uit. Databesparing staat aan. De toelichting bij databesparing luidt:
3 apps mogen onbeperkt data gebruiken terwijl databesparing is ingeschakeld. Databesparing beperkt het datagebruik door te voorkomen dat sommige apps gegevens verzenden of ontvangen op dee achtergrond. de apps die je open hebt kunnen nog steeds data verbruiken, maar doen dit minder vaak. Afbeeldingen worden dan bv niet weergegeven totdat je er op tikt.

Zou het dan kunnen zijn dat er 3 'verslinders' tegelijk aanstaan of is dat te simpel?

7 juli 2018 om 14:37.
Dirk Boom zegt:

Hoeveel verbruikt het toestel eigenlijk?
Ik ga uitgebreid in op de vraag, excuus voor het lange verhaal dat maar deels de vraag beantwoordt:
Ik lees dat dataverkeer uitstaat (en ook roaming).
Klopt het dat er dan uitsluitend via wifi wordt geinternet? Want dan zou er dus alleen via telefonie (bellen/sms) iets verbruikt kunnen worden, en is de vraag dezelfde als van Zegert.
Betr de databesparing: dat zou geen rol mogen spelen als dataverkeer uitstaat.
Evengoed: in Android 7 is waarschijnlijk het dataverbruik per app te zien, blijkt daar iets uit?

Mag ik het zeggen: ik weet niet wat de reden ervoor is, maar prepaid lijkt mij onhandig, een vast abonnement geeft meer comfort. Er zijn SIM only abonnementen die maar enkele Euro's per maand kosten. SIM only = een abonnement op uitsluitend het SIM kaartje, dus zonder betaling voor een toestel.
Je kunt zelf het aantal belminuten/smsjes en apart een databundel kiezen (mag ook nul zijn). Dit is ook te wijzigen. Want whatsapp moet buiten toch ook werken?

7 juli 2018 om 17:44.
kakaatje zegt:

Ik zal proberen te antwoorden. Er wordt alleen via wifi geinternet, 7,61 GB tussen 9 juni en 7 juli. Mobiele datagebruik 9,52 MB sinds 22 juni. Ik vermoed dat wifi-gebruik spelletje is en soms fb kijken of er iets van de dochters op fb is. Verder doe ik er niets mee. Telefoneren doe ik zelf niet, het is om bereikbaar te zijn, idem sms. Ik werk het liefst met tablet en laptop.
Vandaar mijn keuze voor prepaid. Ik heb er €20 op gezet, dat was onlangs gedaald naar €18,55 door sms-jes. Van tijd tot tijd kijk ik even naar beltegoed en nu kreeg ik vorige week een waarschuwing dat er nog maar €1 op stond. Ik zag dus een overeenkomst met Zegert. Ik heb onlangs nog een poging gedaan sim only te nemen ivm onze vakantie. Ik kreeg toen te horen dat dat pas na 2 maanden geldig was vanuit het buitenland ivm internationale afspraken. Dus dat is niet doorgegaan. Heb je iets aan deze informatie?

7 juli 2018 om 18:35.
Dirk Boom zegt:

Dus datagebruik (is niet bellen/sms) 9,52 MB in 2 weken. Het is niet veel maar toch. Ik kan het niet verklaren, behalve met dat misschien toch een keer dataverkeer heeft aangestaan.
Ik zou eens aan provider vragen.
Spelletjes, Fb, whatsapp, dat is inderdaad allemaal internetverkeer.

7 juli 2018 om 20:34.
Dirk Boom zegt:

En even op internet gekeken .... het komt vaker voor. Zie o.a. bij deze vraag.
Al in 2013 kwam het voor, zie ik aan de vragen. Het is meestal onduidelijkheid over de werking, ik zie nooit een heldere andere verklaring.

7 juli 2018 om 20:42.
kakaatje zegt:

Dank voor deze reactie, vooral dat laatste doet me goed. Het is niet echt een persoonlijke fout van mij, ik vond het een dure stommiteit die ik niet kon verklaren.
Heb sinds 5 uur de kaart weer ingeschakeld, via wifi wat fb-werk en een spelletje gedaan, het beltegoed is nog hetzelfde. lijf nu maar eens een poosje mijn handelingen nauwkeurig volgen. Kom er eventueel wel op terug.
Inmiddels een uur verder. Ik heb gezien dat Storytel op de achtergrond ruim 5 MB heeft gebruikt. Ik heb dit https://www.simyo.nl/blog/nooit-meer-over-je-mobiele-datalimiet-heen/ bestudeerd en dat toegepast. Nu maar even afwachten, zou toch wel een door onwetendheid domme fout kunnen zijn. Storytel is voor mij een prima inslaper (voorgelezen worden!!). Je kunt hem op stop instellen bv na een half uur en ik weet dat ik dat een paar keer vergeten ben, als dan de toch wat zwakkere wifi in de slaapkamer wegvalt is hij misschien overgeschakeld.

7 juli 2018 om 21:41.
Zegert zegt:

Ik denk dat ik gevonden heb waarom bij Tele2 het beltegoed zo snel daalt.
Op deze pagina met tarieven zie ik o.a. staan 'Internet per MB € 2,50' dus dat tikt aardig door.

Bij mijn zelfde 'probleem' bij Simpel prepaid is, als die SIM voor Data geselecteerd staat, het verbruik 0,01 MB of 0,00 MB met € 0,00 of € 0,01 als tarief.
Is dus 1 cent per dag of een paar dagen.

Mijn tarief is € 0,08 per MB dus dat verschil is behoorlijk.

Kortom: een dure prepaid dus want ook bellen is al € 0,35 per minuut.

Mijn advies zou zijn:
Zodra het beltegoed laag genoeg staat stap dan over naar T-Mobile prepaid - met nummerbehoud.
Na 1x opwaarderen kost internet € 0,05 per MB en bellen € 0,15 per minuut.

Bijkomend verschil is dat bij T-Mobile het beltegoed geldig blijft zolang je maar binnen een half jaar betaald gebruik hebt gemaakt van je nummer = een keer bellen, sms of wat internet.
Bij Tele2 is het 1x per jaar opwaarderen.

Bij T-Mobile heb ik nog niet gemerkt dat hier data gebruikt wordt waardoor beltegoed verdwijnt.

7 juli 2018 om 21:57.
kakaatje zegt:

Dank voor deze informatie. Ik heb me nooit verdiept in die extra uitgaven naast mijn gewone gebruik. Ooit een tele2 vaste telefoonabonnement en gemakshalve ook mobiel er destijds bijgenomen. Dat gaan we nu dus maar eens wijzigen.

7 juli 2018 om 22:24.
Dirk Boom zegt:
Prepaidtarieven voor datagebruik zijn hoog als je geen datagebruik in je prepaid bundel hebt zitten en op de smartphone dan toch mobiele data verbruikt.
Ik zag op internet dat je eventueel dataverbruik op de website van de provider kunt blokkeren.
Ikzelf vind dat nogal moeizaam omdat het mooie van een smartphone nou juist is dat je er overal en altijd mee op internet kunt, en er zelfs mee kunt bellen.
Daarom vind ik een Sim only abonnement aantrekkelijker.

Kijk eens op deze website naar prijzen.
Het is ook niet van deze tijd om m.n. voor whatsapp onbereikbaar te zijn bij ontbreken van wifi.
Menigeen zegt zelfs zijn vaste telefonieabonnement op.
En .... bij een all-in abonnement (tv, radio, internet) kan een mobiel abonnement extra voordelig zijn. Er zijn ook familiekortingen.

7 juli 2018 om 22:36.
Zegert zegt:

In principe klopt het verhaal van Dirk.
Er is echter nog steeds een categorie die slechts af en toe belt/sms gebruikt/mobiel internet nodig heeft.
Als deze mensen dan ook niet afhankelijk zijn van WhatsApp, of dat zelfs niet gebruiken, kan prepaid nog steeds voordeliger zijn.
Zelf verbruik ik per jaar ongeveer € 20,00 prepaid tegoed en elk sim-only abonnement kost meer.
Heb even via de link van Dirk gekeken en de selectie aangepast. Wat mij opvalt is dat een sim-only abonnement voor € 2,50 per maand van Simpel.nl niet tevoorschijn komt.
Blijkbaar dus geen complete vergelijking.
www.simpel.nl heeft als goedkoopste aanbieding 2 jaar voor € 2,50 en dan heb je per maand 100 belminuten, 500 sms en 250 MB internet.
Dit kan al snel concurreren met een prepaid. Is per jaar slechts € 30,00.

8 juli 2018 om 11:55.
kakaatje zegt:

Dirk, je hebt helemaal gelijk met je positieve benadering van het gebruik van de smartphone. In feite zou ik genoeg hebben aan een simpel mobieltje, ik hoor tot de categorie die Zegert benoemt. Dat had ik ook tot eind vorig jaar. Toen was de batterij echt leeg en ik vond het wel leuk een speeltje te kopen. Tot volle tevredenheid tot vorige week aan het eind van onze buitenlandse vakantie. En verdorie, vanmiddag heeft het me weer een euro gekost, terwijl ik in de tuin zat te handwerken, het apparaat met geactiveerde simkaart is nergens voor gebruikt, bij controle weer 1 euro minder beltegoed. Heb ook Norton er op losgelaten, maar die vindt geen malware. Morgen maar een contact opnemen met tele2. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

8 juli 2018 om 23:03.
Dirk Boom zegt:

Ik ben benieuwd wat ze zeggen, ik verwacht eerlijk gezegd weinig.
De smartphone zal wel in orde zijn. En zo'n speeltje, wie weet wat er nog van komt. Zegert deed nuttige suggesties.

8 juli 2018 om 23:28.
kakaatje zegt:

Ik verwacht een lange wachttijd en verder ??
de suggesties van Zevert ga ik verder bekijken. Ik vind jouw pleidooi ook heel sterk maar het is bij ons niet toepasbaar of zinvol. Maar ik wil de zekerheid dat ik kan bellen of sms'en als ik buitenshuis ben om mijn man, die thuis is, te bereiken en bereikbaar te zijn.

8 juli 2018 om 23:51.
Zegert zegt:

Ik verwacht, net als Dirk, weinig bruikbare response.
Het systeem triggert € 1,00 per dag want dat is het minimum tarief. Ik had dit vroeger bij Vodafone.
De snelste manier om er vanaf te komen is bijvoorbeeld overstappen op T-Mobile prepaid met nummerbehoud. Duurt waarschijnlijk een dag of 10 en mijn ervaring is dat daar niet per dag iets afgeboekt wordt, zelfs niet die € 0,05 die ik per MB moet betalen.
Het toestel schrijft bij mij met Simpel prepaid wel tegoed af maar dus niet met T-Mobile.
Eventueel regelen via een T-Mobile winkel of via internet.

9 juli 2018 om 11:21.
Zegert zegt:

Misschien kan Tele2 de internet optie uitschakelen voor de betreffende SIM-kaart.

9 juli 2018 om 15:17.
Zegert zegt:

Tariefwijziging T-Mobile:
Zie deze pagina voor de details.

De door mij op 9 juli genoemde € 0,05 per MB was het tarief als je 1x opgewaardeerd had - dat is T-Mobile Prepaid voordeel 50%.

Vandaag kreeg ik op mijn T-Mobile nummers de mededeling dat dit komt te vervallen.
Een hogere internetsnelheid maar de tarieven gaan omhoog vanaf 24 augustus 2018.

Dit betekent voor internet € 0,10 per MB (zelfde als bij Vodafone YOU).

11 juli 2018 om 19:31.
kakaatje zegt:

Dank voor de informatie Zegert. Zijn toch heel wat vriendelijker dan Tele2. Maar ik wil wel eerst mijn klacht voorleggen in de Tele2 winkel in Leiden, maar heb nog geen gelegenheid gehad daarheen te gaan. Dat was nl het advies van Tele2klantenservice.

11 juli 2018 om 22:15.
Dirk Boom zegt:

Zeker doen, bespreken met de winkel. Bij geen mobiel dataverkeer verwacht ik geen kosten, dus het is raar.
Ter voorkoming van teleurstelling: het is mogelijk dat de winkel niet begrijpt dat iemand geen mobiel dataverkeer wil doen. Dit is nogal ingeburgerd geraakt.

12 juli 2018 om 00:04.
kakaatje zegt:

Ja Dirk, ik heb voor we op vakantie gingen, een rondje langs een aantal telefoonwinkels gemaakt omdat ik dacht dat ik met sim only een goede oplossing zou hebben om bij noodzaak, toch via internet de wijde wereld te kunnen bereiken. De jeugdige verkopers keken me nogal glazig aan, volgens mij zijn ze getraind in het verkopen van de nieuwste toestellen met bundels.

12 juli 2018 om 11:52.
Zegert zegt:

Verkopen doen ze graag.
Kijk eens op www.simpel.nl
De goedkoopste SIM-only is daar, bij 2-jarig contract €2,50 per maand = 100 minuten bellen, 500 sms en 250MB internet wat genoeg zou moeten zijn voor af en toe internet
Alles gaat via Internet maar het proces loopt goed - mijn vrouw is recent overgestapt van prepaid naar die bundel (en ik volg zelf over een aantal maanden ook).
Eventueel voor €2,50 per maand onbeperkt bellen erbij.

12 juli 2018 om 15:59.
Dirk Boom zegt:

@kakaatje .... tja dat glazige verbaast mij niet. Prepaid kan echter nog steeds hoor maar het raakt wat weg tussen de oren. Vandaar wat Zegert erover zegt.

12 juli 2018 om 23:22.
kakaatje zegt:

Heren, goedenavond.
Het is even stil geweest omdat ik niets te melden had. Ik ben uiteindelijk in de tele2 winkel geweest, maar zoals verwacht: geen aanwijzing waardoor het probleem zou kunnen worden opgelost. Daar verder ook maar niet op gewacht en de raad van Zegert opgevolgd.
Met nummerbehoud overgestapt naar Simpel, die ook nog eens de prijs verlaagd hebben voor de eerste , ik meen 6, maanden. Het draait inmiddels een dag of 5 en ik zie geen MB verdwijnen.
Dank voor het meedenken!
Arga

25 juli 2018 om 22:17.
Dirk Boom zegt:

Mooi dat het is opgelost, dank voor het melden.

25 juli 2018 om 23:11.
Zegert zegt:

Beste Arga,

ALs je op simpel.nl inlogt en bij Verbruik kijkt zie je mogelijk dat er tocht regelmatig een regel staat met een datum waarop je zeker weet dat je het niet hebt gebruikt.
Echter, meestal is dit 0,00 MB of 0,01 MB - niet iets om wakker van te liggen en op maandbasis niet van invloed op de bundel.

Succes ermee en geniet er van dat er niet elke dag een € 1,00 in rook op gaat.

26 juli 2018 om 22:09.
kakaatje zegt:

Hallo Zegert,

Het komt vast helemaal goed met Simpel. Geen idee wat ik met 100 sms -jes en telefoontjes moet, maar met ook nog eens een instaptarief van €1 kan er maar weinig fout gaan. Roaming is uitgeschakeld, en ik heb, als ik daar behoefte aan heb, contact met de buitenwereld.
Zal natuurlijk toch af en toe wel eens kijken of ik lekkage heb, maar met de hoeveelheid die jij aangeeft, hoef ik me zeker geen zorgen te maken.
Nogmaals bedankt voor het speur(voor)werk!
Arga

27 juli 2018 om 18:28.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Tablet en Smartphone-Club?
Tablet en Smartphone-Club