SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Veiligheid-club

1 oktober 2013
Niekie RoyBosman
312
152
Wilt u weten hoe u uw computer beveiligt tegen ongewenste indringers? Virussen, spyware, irritante pop-ups, spam, betalen op internet en andere veiligheidskwesties komen in deze club aan bod.
ik heb een oude iPad
Geplaatst op 12 november 2019 om 14:44 door Marve

met viercijferige code
kan ik deze configureren met een ander apple id dan ik op mijn mac en iphone gebruik?
( i.v.m. veiligheid ),

groet M

3 reacties
Smartphonefishing
Geplaatst op 6 november 2019 om 23:56 door Dirk Boom

Altijd attent zijn, ook op de smartphone. Zie dit bericht.
Een vriend kreeg ermee te maken op een Huawai, gelukkig was hij alert. Hij zegt over zijn steeds terugkerende melding:
'Het zijn berichten die via een beveiligingslek in sms en/of elders gepushed worden. Men doet zich voor als je telf provider en stuurt dus bv een bericht. Daarvan krijg je dan zo'n meldings-ballonnetje te zien. Als je die meldingen aan hebt staan (heb ik, ook voor whatsapp enz). Maar ik zie geen nieuw sms-je. Dus deze versie is wsch geavanceerder.'
Ik lees op deze site dat sommige merken al fixes hebben uitgebracht.
Een oplossing voor zo'n steeds terugkerende melding heb ik niet. Toestel helemaal uit en weer aan?

IMG-20191106-WA0002.jpg
14 reacties
Voorbeeld phishing mail
Geplaatst op 4 november 2019 om 14:04 door RuudM

Dit bericht ( bijlage) kwam binnen met Outlook.com
Was aangemerkt als ongewenst dus was ik gewaarschuwd.
Het zit zo geraffineerd in elkaar, persoons gericht dat er hier of daar toch ingetrapt zal worden.
Email van onbekende afzender altijd alert zijn !
Ruud

phishingmail.JPG
2 reacties
Kan geen mail meer verzenden. (was: account gehackt)
Geplaatst op 3 november 2019 om 14:00 door TheoJ

Heb al minstens 20 jaar Ziggo als provider.
5 weken geleden konden ik en mijn vrouw en met 2 mailaccounts van de sportvereniging, geen mail meer verzenden.
Het bericht van Ziggo luidde:
Uw e-mailaccount is door ons uit voorzorg geblokkeerd. Hierdoor kunt u geen e-mail meer versturen vanaf uw Ziggo Mail account.
Bij het versturen van een bericht zult u de volgende melding krijgen:
"Beveiligingsalarm! Uw account is geblokkeerd voor uitgaande e-mail. U hebt hierover een e-mail van Ziggo ontvangen. Controleer uw inbox voor verdere instructies".

In eerste instantie gezocht of dat bij mijn eigen instelling zat, maar na een week toch de helpdesk gebeld.
Advies: van alle mail-accounts en van "Mijn Ziggo" de wachtwoorden wijzigen.
In de loop van de week dit een paar keer gedaan, maar geen resultaat.
Weer de helpdesk gebeld waarvan ik te horen kreeg dat er niets geblokkeerd was.
Iemand zoiets al eens meegemaakt?

7 reacties
iOS gekoppeld aan Google account, hoe ontkoppelen?
Geplaatst op 28 oktober 2019 om 11:52 door Toon1954

Door Google werd mij per mail gevraagd mijn verificatie e-mailadres en telefoonnummer te bevestigen, hetgeen vaker gebeurt.
Dit heb ik gedaan en toen viel me op dat er een bij recente beveiligingsgebeurtenis werd vermeld dat sinds 6 oktober IOS aan mijn Google account is gekoppeld.
Ik heb geen idee hoe dit gebeurt is..
Vermeldenswaard is dat ik op mijn iPhone en iPad ben ingelogd op mijn Gmail via de app mail, maar dat was voor 6 oktober ook al het geval.
Kan iemand mij hierover informeren en hoe ik mijn Google account weer kan ontkoppelen van IOS.
Ter verduidelijking hecht ik een print vanuit mijn Google account aan deze mail.
Toon

IOSgekoppeld.PNG
7 reacties
Internetoplichters stelen 400.000 pond via Amazon-scam
Geplaatst op 27 oktober 2019 om 23:10 door Niekie

Het zit nu nog alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar kan ook hier heen komen.
Citaat: "" Internetoplichters hebben in het Verenigd Koninkrijk in twee maanden tijd meer dan 400.000 pond via de zogeheten "Amazon-scam" weten te stelen, zo meldt de Britse politie. Slachtoffers worden door een computer gebeld en horen een ingesproken bericht dat een fraudeur hun gegevens heeft gebruikt voor het registreren van een Amazon Prime-abonnement.""

Men vraagt of je even Teamviewer wil installeren etc etc.

En hier de link naar het artikel op Security.nl

Niek

Er zijn nog geen reacties geplaatst
Voor wie (nog) geen Phishing weet te herkennen
Geplaatst op 23 oktober 2019 om 17:46 door BenW

Bijgevoegde afbeelding geeft een schoolvoorbeeld van een Phishing mail.
Het lijkt zo vertrouwd, maar weet ook dat instanties als banken, creditcard instellingen, overheid e.d. NOOIT op deze manier met u zullen communiceren.
'Hover' (dus niet klikken, maar alleen aanwijzen) met de muis eventueel naar het adres van de afzender (zie ook voorbeeld) en dan zie je doorgaans dat dit adres in de verste verte niet lijkt op iets wat je bij het mailbericht zou verwachten.

ICSPhishing.jpg
3 reacties
Waar staan de cookie instelling?
Geplaatst op 23 oktober 2019 om 14:48 door jaimita

Ik zag een artikel over instellen cookies ( zie bijlage) dat heb ik gevolgd maar de derde regel "klik op instellingen voor content die kan ik nergens vinden, Ik heb chrome en W 10

cookies.jpg
1 reactie
QR code
Geplaatst op 3 oktober 2019 om 16:41 door jaimita

Ik lees dat de BSN vervangen gaat worden door een QR code. Dat zou veiliger zijn. Maar ik begrijp dat iedereen dat met zijn smartphone kan lezen. Wat is er dan zo veilig aan?

1 reactie
Tweede hands schijven nog altijd vol prive data
Geplaatst op 30 september 2019 om 22:29 door Niekie

Zie het artikel op Tweakers.
Ik zou zeggen, zet de hamer erop.
Of wat nog bruikbaar is heel goed wissen.

(tekst wat aangepast)

Niek

6 reacties
Het berichtenarchief wordt geladen. Een ogenblik geduld a.u.b.
De lijst met documenten wordt geladen. Een ogenblik geduld a.u.b.
De lijst met leden wordt geladen. Een ogenblik geduld a.u.b.