SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Windows-Club
Mededeling - woensdag 12 december 2018
Resultaten en verbeterpunten clubs
Eerder dit jaar heeft SeniorWeb een onderzoek gehouden onder leden en beheerders van de clubs. Hartelijke dank aan iedereen die hieraan mee heeft gewerkt! Het onderzoek heeft mooie resultaten en verbeterpunten opgeleverd die we vanaf januari zullen realiseren.
Fabrieksinstellingen
Geplaatst op 2 oktober 2015 om 11:25 door elgee

plieger zegt:
Hoe zet je een computer terug naar
fabrieksinstellingen??
2 oktober 2015 om 11:14.

23 reacties
Niekie zegt:

Dat ligt aan het besturing systeem wat er op staat en het merk en type van de computer.
Bij Windows 10 is het vrij simpel.
Verder hebben alle merken daar hun eigen combinatie van toetsen voor.
Dus als je besturing systeem en merk en type van de pc vertelt kan waarschijnlijk de vraag beantwoord worden.

Niek

2 oktober 2015 om 11:36.
RuudM zegt:

Fabrieksinstellingen betekent toch ook: terug naar het oorspronkelijke besturingssysteem ? Dus indien dat W 7 of W 8 was en er intussen een upgrade gedaan is naar W 10 is die weer verdwenen. Mogelijk kan die dan opnieuw geïnstalleerd worden ?
Hou je vast voor alle updates die eerst weer langskomen.....
Ruud

2 oktober 2015 om 14:02.
Niekie zegt:

Als je vanaf W7 of W8.1 dan door wilt naar W10, blijkt het niet nodig om die oude versie eerst te updaten.
Je kunt direct na de installatie van het oude besturing systeem, zonder updates, de Window 10 dvd of usb stick gebruiken om te upgraden.
Ik weet dat ik voorheen anders beweerde, maar de praktijk hier wijst uit dat het helemaal gewoon kan.

Niek

2 oktober 2015 om 15:40.
r0n zegt:

De vraag is: Hoe zet je een computer terug naar fabrieksinstellingen??
Daar is maar één antwoord op, in de bios kiezen voor default instellingen.

3 oktober 2015 om 21:19.
Marixius zegt:

@Niek
direct overstappen naar Win10 vanaf fabrieksinstelingen van een voorgaande Windows installatie met Win10-installatie media kan in bepaalde gevallen gevolgen hebben voor (oude) randapparatuur.
Zorg dat na de fabrieksinstellingen alle randapparatuur goed werkt met de oude Windows versie en doe dan pas de upgrade met de Windows10dvd/stick.
Zoals ik in Clubs al eerder schreef kan een "schone" installatie van Win10 vervelende gevolgen hebben voor wat oudere apparaten. In mijn geval werkte een HP Officejet 7410 na een schone installatie niet naar behoren. Pas toen ik hem eerst in Win7 opnieuw had geïnstalleerd en daarna de upgrade uitvoerde werkte de HP 7410 ook naar behoren in Windows10.

3 oktober 2015 om 21:25.
Niekie zegt:

De bedoeling is dat je in Windows 10, als iets niet werkt, drivers voor W10 ophaalt bij de fabrikant van het apparaat.
Gisteren nog een pc hier gehad. Eerst W7 erop zonder updates, zonder sp1 maar wel eerst geactiveerd. Daarna de usb stick met W10 erin en upgraden maar.

Als er dan thuis bij de eigenaar een probleem met een oude driver ontstaat bij het aansluiten van randapperatuur kan, maar dan zullen er drivers moeten worden opgehaald.

En inderdaad sommige apparatuur is te oud om met W10 te werken, maar dan kom ja vaak vanaf een Windows 7 32 bit en je gaat naar W10 64 bit. Dan heb je inderdaad zeker problemen met oude apperatuur, omdat die vaak alleen met 32 bit systemen werkt.

Niek

3 oktober 2015 om 21:59.
Niekie zegt:

En het bios op default zetten, heeft helemaal niets te maken met een pc terug zetten naar fabrieks instellingen.
Met terug zetten naar fabrieks instellingen wordt de pc weer precies zoals je hem aankocht.
En dan ligt het aan het merk welke toetsen je moet gebruiken direct bij het opstarten.
Hier een lijstje voor wat laptops.
Acer: ALT + F10
Asus: F9 (eerst dient u in BIOS Fastboot uit te schakelen)
HP/Compaq: F11
MSI: F3
Samsung: F4
Sony: F10
Toshiba: F8
Packerd Bell : F11 (soms ALT+F10)
Dell CTRL+F11
Fujitsu F9

In het bios regel je zaken als UEFI wel of niet, boot volgorde en je kunt het bios (alleen als dat nodig is) mogelijk updaten. En o ja, soms kan je er de soort slaapstand mij wijzigen.

Ondertussen is er nog geen antwoord op de vraag over het merk en type pc/laptop van vraagsteller Plieger.

Niek

3 oktober 2015 om 22:03.
Marixius zegt:

@niek
Nee, ook van Windows7 64 bits naar W10 64-bits komt dit probleem voor.
Ophalen van de drivers bij de fabrikant (in mijn geval HP) biedt geen soelaas, omdat geacht wordt dat de benodigde drivers via WindowsUpdate geïnstalleerd kunnen worden. De installatie software van HP kan de printer niet op het netwerk vinden, waardoor alleen de print functie werkend was te krijgen, maar niet de scan functie. Pas na teruggang naar Win7 en herinstallatie van de HP gevolgd door een upgrade naar Win10 werkte de HP AIO naar behoren.

3 oktober 2015 om 22:06.
r0n zegt:

Niekie zegt: En het bios op default zetten, heeft helemaal niets te maken met een pc terug zetten naar fabrieks instellingen.
Een computer is uitsluitend hardware en geen software!
Software is iets dat werkt OP een computer.
Een computer terug zetten naar fabrieksinstellingen heeft NIETS te maken met een besturingssysteem........
Daarbij: wie zegt dat de computer een besturingssysteem had bij aanschaf?

3 oktober 2015 om 22:20.
Marixius zegt:

@r0n
wat hier bedoeld wordt met het terugzetten naar de fabrieksinstellingen, is het terugzetten van de computer naar de stand zoals de OEM (Original Equipment Manufacturer) het apparaat heeft uitgeleverd. In sommige gevallen is dit een kale machine met daarbij een aantal installatiedisks met besturingssysteem en drivers, in andere gevallen is het besturingssysteem door de fabrikant voor geïnstalleerd en wordt er geen installatie media meegeleverd. In het laatste geval is er vaak wel op de harde schijf een zogenaamde verborgen partitie aanwezig die door een bepaalde toetscombinatie bij het opstarten geactiveerd kan worden. Het opstarten van deze recovery betekent dan dat alles wat er aan gebruikers informatie op de harde schijf aanwezig was wordt gewist en dat op de harde schijf alle software opnieuw wordt geïnstalleerd zoals het door de fabrikant oorspronkelijk was uitgeleverd.

Terugzetten naar de fabrieksinstellingen heeft dus niets te maken met het terugzetten van de BIOS naar de default instellingen. In de BIOS worden alleen apparaat specifieke kenmerken van computer onderdelen die aan het moederbord gekoppeld zijn bijgehouden. Ook wordt in de BIOS de datum/tijd bijgehouden, zolang de BIOS maar gevoed wordt door een CMOS-batterij. Wisselen van deze batterij betekent tevens dat het BIOS weer de default instellingen zal aannemen en dat bij eerste opstart datum en tijd opnieuw ingesteld zullen moeten worden.

3 oktober 2015 om 22:49.
r0n zegt:

Dan geef je dus antwoord op een vraag die niet is gesteld, maar neem je aan, dat de vraagsteller dit bedoeld.
Je neemt de vraag dus eigenlijk figuurlijk, terwijl ik hem letterlijk neem.

3 oktober 2015 om 23:00.
Niekie zegt:

Of je de vraag nu letterlijk, figuurlijk of achtervoren leest. Met een bios op default zetten, zet je een computer niet terug naar de fabrieksinstellingen.
Niek

3 oktober 2015 om 23:42.
r0n zegt:

Klopt, maar Windows heeft er niets mee te maken, want een besturingssysteem werkt wel op een computer, maar maakt geen deel uit van de computer.

4 oktober 2015 om 10:43.
Niekie zegt:

Stel je pc is een rommeltje geworden en je hebt je data gebackuped. Daarna wil je hem weer hebben zoals je hem hebt gekocht. Dat kan vaak door bij het starten 1 of 2 knopjes in te drukken. Dat noemen ze in de computerwereld Fabrieksherstel.
Daar ging de vraag over en daar heeft Windows alles mee te maken en het bios niets (heel soms fastboot uitzetten daar bij en Asus, maar zeker niet op default zetten.).
En verder stop ik nu met deze onzin discussie.

Niek

4 oktober 2015 om 11:23.
r0n zegt:

Dit heeft inderdaad geen zin, jij bekijkt en begrijp het als software en ik als hardware.
Wanneer ik een computer koop, dan is deze altijd zonder besturingssysteem, dan scheelt een hoop geld, en iedere PC moet geleverd (kunnen) worden zonder besturingssysteem, omdat koppelverkoop strafbaar is.
De enige uitzondering is wanneer de hardware fabrikant ook de maker van de software is, zoals b.v. Apple.

4 oktober 2015 om 11:34.
Marixius zegt:

Een computer bestaat uit de combinatie van hard- en software.
Met alleen hardware kun je niets en met alleen software kun je ook niets.
Wat jij een computer zonder besturingssysteem noemt is in feite geen computer doch slechts een verzameling hardware componenten. (Behuizing, voeding, moederbord, processor, GPU, RAM-geheugen, harddisk etc.). Pas als er een besturingssysteem is geïnstalleerd, mag je het apparaat een "computer" noemen omdat er dan pas rekenkundige bewerkingen (to compute) mee uitgevoerd kunnen worden.
In de eerste personal computers was het besturingssysteem ingebakken in zogenaamde PROM's en EPROM's. Dit waren chips waar het besturingssysteem op was vastgelegd. Een BIOS chip is in feite ook een EPROM (erasable programmable read only memory), maar bevat geen besturingssysteem.

4 oktober 2015 om 15:44.
r0n zegt:

Volgens de website computer heeft het woord 11 betekenissen, waarbij het zowel om alleen hardware gaat, als om de combinatie hard- en software.
Er bestaan ook analoge computers, en mechanische computers, dus de definitie is rekbaar.
De eerste bureau-computers werkten met een Boot-Trap-Loader, die simpel de eerste track van een disk inlas (of een stuk van een tape e.d.) en gaf daar de besturing aan over.
De Bios stond hierbij dus ook op disk (of tape e.d.).
De hardware was een computer, maar hij was pas bruikbaar, nadat het besturingssysteem was geladen.
Dit was de opbouw van o.a. een CP/M computer, maar mogelijk is dat van voor jullie tijd :-)

4 oktober 2015 om 16:51.
Marixius zegt:

Vóór mijn tijd is het zeker niet.
Ik heb nog met stekkertjes op zogenaamde switchborden geprogrammeerd. En op de eerste (pons)kaart computers moest je via IPL (initial program load) op het bedieningspaneel van de computer via het in een bepaalde volgorde indrukken/omzetten van een aantal schakelaars de kaartlezer activeren om het programma in machine taal in het (ferrietkernen) geheugen te laden (boot strap).
Echter in het kader waar wij hier spreken over het terugzetten van een computer naar fabrieksinstellingen wordt hier wel degelijk bedoeld de situatie van de computer inclusief geïnstalleerde software zoals het apparaat de fabriek heeft verlaten, of de samensteller (assembler) het apparaat gebruiksklaar had afgeleverd.

Hier wil ik het graag bij laten.

4 oktober 2015 om 17:11.
Niekie zegt:

Elders vermeld de vraag steller op mijn verzoek om een reactie hier:
plieger zegt:
Sorry, Niekie ik dacht dat ik gereageerd had ,anders alsnog
bij deze.
Bij nader inzien had ik het toch niet nodig,na zeer veel
werktwerktalles weer prima.Ik was e-mail kwijt.De bankgegevens
was ik kwijt.De printer werkte niet meer.
Bedankt voor alles
4 oktober 2015 om 19:39.


Niek

4 oktober 2015 om 21:32.
elgee zegt:

Dit wilde ik toch nog even kwijt.
Het wachten was eigenlijk alleen op een antwoord op de vraag van Niek van11.36 uur, n.l. Verder hebben alle merken daar hun eigen combinatie van toetsen voor.
Dus als je besturing systeem en merk en type van de pc vertelt kan waarschijnlijk de vraag beantwoord worden
.
Het is jammer dat er dan een discussie ontstaat die de vraagsteller alleen maar in verwarring kan brengen.
Leo

5 oktober 2015 om 11:11.
Trebla zegt:

Ik heb een paar keer een crash gehad met W'7 en was met geen mogelijkheid weer op gang te brengen. Kon geen gebruikmaken van systeemherstel noch CTRL-ALT-DEL. Bij W'7 is het makkelijk: de PC uitzetten, weer opstarten en F8 ingedrukt houden.
De rest volgt vanzelf als je de aanwijzingen leest en volgt.
De meeste tijd gaat zitten in alle updates weer binnenhalen. Maar het eerste wat ik doe is een anti-virusprogramma installeren omdat de verbinding zo lang openstaat dat het voor misbruikers een ideale gelegenheid is om hun malware te installeren. Voor W'10 zijn dat er nog niet zo veel, maar W'7 heeft er meer dan 300 inmiddels.
Hoe dit met andere systemen gaat weet ik niet.

5 oktober 2015 om 17:43.
elgee zegt:

De bedoeling van mijn inbreng van gisteren was dat deze discussie zou stoppen.
Kennelijk ben ik niet duidelijk genoeg geweest.
Eventuele verdere reacties worden daarom verwijderd.
Leo (Beheerder)

6 oktober 2015 om 10:08.
Trebla zegt:

Mijn excuus

6 oktober 2015 om 17:29.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Windows-Club?
Windows-Club