Menu Zoek

ACM: let op met abonnementen

dinsdag 18 juli 2017

Telefoonabonnementen kosten geldWie veel abonnementen heeft, doet er goed aan periodiek door te nemen of ze echt nodig zijn. En of er nadelige voorwaarden aan zitten. Een op de zeven mensen kreeg bijvoorbeeld de afgelopen tijd een telefoonrekening die hoger was dan verwacht.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) schrijft in een blog dat abonnementen handig zijn, maar dat ze soms nadelig uitpakken voor de klant. Bijvoorbeeld als iemand belt buiten de belbundel en onverwacht (veel) moet bijbetalen. Een op de zeven mensen kreeg het afgelopen jaar minimaal één keer een telefoonrekening waar hij of zij van schrok. Dat zijn jaarlijks 50 tot 85 miljoen euro per jaar aan extra kosten.

Abonnement niet gebruiken
In dit voorbeeld onderschatten klanten hoeveel gebruik ze maken van een abonnement. Maar andersom komt het ook voor. Iemand heeft een (digitaal) abonnement tegen betaling, maar gebruikt de dienst nauwelijks. Ook dat kan gebeuren bij een telefoonabonnement, als in uw bundel maand na maand tegoeden overblijven die na enige tijd vervallen. Dat kost volgens de ACM tientallen miljoenen euro’s per jaar per jaar.

Advies
Het advies is om geregeld al uw abonnementen te beoordelen. Passen ze nog bij u, of gebruikt u ze eigenlijk niet? Overbodig geraakte abonnementen zijn doorgaans snel op te zeggen. Op www.consuwijzer.nl staan de regels uitgelegd.

Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.