ACM: let op met abonnementen
Wie veel abonnementen heeft, doet er goed aan periodiek door te nemen of ze echt nodig zijn. En of er nadelige voorwaarden aan zitten. Een op de zeven mensen kreeg bijvoorbeeld de afgelopen tijd een telefoonrekening die hoger was dan verwacht.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) schrijft in een blog dat abonnementen handig zijn, maar dat ze soms nadelig uitpakken voor de klant. Bijvoorbeeld als iemand belt buiten de belbundel en onverwacht (veel) moet bijbetalen. Een op de zeven mensen kreeg het afgelopen jaar minimaal één keer een telefoonrekening waar hij of zij van schrok. Dat zijn jaarlijks 50 tot 85 miljoen euro per jaar aan extra kosten.
Abonnement niet gebruiken
In dit voorbeeld onderschatten klanten hoeveel gebruik ze maken van een abonnement. Maar andersom komt het ook voor. Iemand heeft een (digitaal) abonnement tegen betaling, maar gebruikt de dienst nauwelijks. Ook dat kan gebeuren bij een telefoonabonnement, als in uw bundel maand na maand tegoeden overblijven die na enige tijd vervallen. Dat kost volgens de ACM tientallen miljoenen euro’s per jaar per jaar.
Advies
Het advies is om geregeld al uw abonnementen te beoordelen. Passen ze nog bij u, of gebruikt u ze eigenlijk niet? Overbodig geraakte abonnementen zijn doorgaans snel op te zeggen. Op www.consuwijzer.nl staan de regels uitgelegd.
Bekijk al het nieuws