Chrome krijgt reclamefilter
Google gaat irritante advertenties via de browser Chrome verwijderen. Vanaf 15 februari laat de browser alleen reclame zien die zich aan bepaalde richtlijnen houdt.
Chrome, Googles populaire browser, gaat reclame filteren. Vanaf 15 februari 2018 worden advertenties gecontroleerd. Voldoen ze niet aan bepaalde richtlijnen dan verwijdert Chrome ze. Sites krijgen in eerste instantie een waarschuwing. Advertenties die langer dan dertig dagen niet aan de richtlijnen voldoen worden verwijderd.
Richtlijnen
Deze richtlijnen worden vastgesteld door de zogeheten Coalition for Better Ads. Een samenwerkingsverband waar Google deel van uitmaakt. Naast onder meer Microsoft, Facebook en IAB Nederland, de branchevereniging voor digitale reclame.
Verdienmodel
Googles verdienmodel is gebaseerd op advertenties. Dus op het eerste oog lijkt het bedrijf niet een voor de hand liggende scheidsrechter. Maar Google heeft er juist belang bij dat de internetgebruiker reclame accepteert. Wie een doorsnee adblocker installeert filtert alle reclame, ook die van Google. Daardoor ziet het bedrijf de inkomsten teruglopen. Dus maakt het bedrijf zich sterk voor advertenties die de gebruiker niet irriteren zodat een adblocker niet hoeft te worden ingezet.