Menu Zoek

Misleidende privacy-keurmerken in omloop

woensdag 13 juni 2018

Valse keurmerken AVGOplichters spelen in op de nieuwe privacywetgeving die onlangs van kracht werd. Zij slijten keurmerken die helemaal niet bestaan aan organisaties die hun privacybeleid willen aanpassen aan de nieuwe regels. 

Bedrijven en instanties hebben hun handen vol aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), die op 25 mei is ingegaan. De nieuwe privacywetgeving leidde tot een hausse aan e-mails waarin organisaties hun gewijzigde privacybeleid toelichten. Oplichters spelen hier handig op in door bedrijven AVG-keurmerken aan te bieden. Deze keurmerken bestaan namelijk helemaal niet. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwt hiervoor op de eigen site.

AVG-keurmerk is nep

Het is ook erg verleidelijk voor bedrijven: een keurmerk geeft aan dat de betreffende dienstverlener voldoet aan de nieuwe AVG. Handig ook voor de gebruiker, die weet dat de dienstverlener zorgvuldig omgaat met zijn persoonsgegevens. Maar er bestaat helemaal geen AVG-keurmerk! Zowel voor dienstverleners als voor consumenten geldt dus: pas op voor AVG-keurmerken want ze betekenen helemaal niets.

AVG-certificaat volgt in de toekomst

De Autoriteit Persoonsgegevens meldt dat er een AVG-certificaat wordt ontwikkeld. Op termijn kunnen organisaties dit certificaat aanvragen.

Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.  

Hoe werkt het? 
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:  

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.

De koppeling verbreken 
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken: 

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van  Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
  • Google+: Als u op de Google+-knop hebt geklikt, wordt deze rood. Klik nogmaals op de knop om de koppeling te verbreken. 
Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.