Misleidende privacy-keurmerken in omloop
Oplichters spelen in op de nieuwe privacywetgeving die onlangs van kracht werd. Zij slijten keurmerken die helemaal niet bestaan aan organisaties die hun privacybeleid willen aanpassen aan de nieuwe regels.
Bedrijven en instanties hebben hun handen vol aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), die op 25 mei is ingegaan. De nieuwe privacywetgeving leidde tot een hausse aan e-mails waarin organisaties hun gewijzigde privacybeleid toelichten. Oplichters spelen hier handig op in door bedrijven AVG-keurmerken aan te bieden. Deze keurmerken bestaan namelijk helemaal niet. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) waarschuwt hiervoor op de eigen site.
AVG-keurmerk is nep
Het is ook erg verleidelijk voor bedrijven: een keurmerk geeft aan dat de betreffende dienstverlener voldoet aan de nieuwe AVG. Handig ook voor de gebruiker, die weet dat de dienstverlener zorgvuldig omgaat met zijn persoonsgegevens. Maar er bestaat helemaal geen AVG-keurmerk! Zowel voor dienstverleners als voor consumenten geldt dus: pas op voor AVG-keurmerken want ze betekenen helemaal niets.
AVG-certificaat volgt in de toekomst
De Autoriteit Persoonsgegevens meldt dat er een AVG-certificaat wordt ontwikkeld. Op termijn kunnen organisaties dit certificaat aanvragen.