SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Google Back-up en Synchronisatie installeren (Mac)

Mensen gebruiken de opslagdienst Google Drive online, via het programma 'Google Back-up en Synchronisatie' op de pc en via een app.

Besturingssysteem: macOS 10.13 High Sierra
Bestandsgrootte: 49,2 MB
Taal: Nederlands
Download

Wie Google Drive wil gebruiken, heeft een Google-account nodig. Hebt u dit nog niet? Lees dan het artikel 'Een Google-account aanmaken'.

  • Klik op de knop Download.
  • Klik op Back-up en synchronisatie downloaden.
  • Klik op Akkoord en downloaden om de servicevoorwaarden te accepteren en het downloaden te starten.
  • Klik rechtsboven op het pictogram van het rondje met pijl.
    Pictogram downloads Mac
  • Dubbelklik op InstallBackupAndSync.dmg als de balk helemaal blauw is.
  • Een venster opent. Klik hierin op Back-up en synchronisatie van Google, houd de muisknop ingedrukt en versleep het naar 'Applications'. Laat de muisknop los als 'Applications' knippert.
  • Het programma wordt geïnstalleerd. Zodra de installatie klaar is, opent de map 'Programma's' in de Finder. Dubbelklik op het programma Back-up en synchronisatie van Google.
  • Waarschijnlijk verschijnt de melding dat dit programma is gedownload van het internet. U krijgt dan de vraag of u zeker weet dat u het programma wil openen. Klik op Open.
  • Het programma wil toegang tot de foto's op de computer. Klik op OK.

Na enkele ogenblikken opent het welkomstscherm van Back-up en synchronisatie.

  • Klik op Aan de slag.
  • Klik op E-mailadres of telefoonnummer en typ het e-mailadres dat gekoppeld is aan het Google-account.
  • Klik op Volgende.
  • Typ het wachtwoord.
  • Klik op Inloggen.

Bepaal nu welke informatie doorlopend wordt gesynchroniseerd.

  • Google vraagt of u wilt bepalen welke mappen gesynchroniseerd moeten worden met Google Drive. De bestanden in deze mappen zijn dan op de computer en online opgeslagen. Klik op OK.
  • Onder 'Mijn iMac' staan wat mappen met vinkjes ervoor. Deze mappen worden gesynchroniseerd (en ze nemen dus opslagruimte in bij Google Drive). Haal de vinkjes weg voor de mappen die u niet wilt synchroniseren.
  • Een andere map synchroniseren? Klik op Map kiezen, selecteer de gewenste map en klik op Open.
  • Geef onder 'Uploadgrootte van foto's en video's' aan in welke kwaliteit de foto's/video's online moeten worden opgeslagen.
    • Oorspronkelijk kwaliteit: sla de originele foto online op. Dit neemt opslagruimte in beslag.
    • Hoge kwaliteit: sla foto's online op zonder dat ze ruimte verbruiken bij de opslagdienst van Google. De foto's worden in een kleiner formaat worden opgeslagen. Het formaat is voldoende voor het maken van een afdruk van ongeveer 60 x 40 centimeter.
  • Zet een vinkje voor Foto's en video's uploaden naar Google Foto's als u wilt dat foto's en video's opgeslagen worden in de dienst Google Foto's in plaats van Google Drive.
  • Klik op Volgende.
  • Google vraagt of de gegevens van Google Drive ook op de computer opgeslagen moeten worden. Bestanden die u via een ander apparaat opslaat bij Google Drive, komen ook op deze Mac beschikbaar. Klik op OK.
  • Standaard maakt Google daarvoor een aparte map aan. Dat laten wij zo.
  • Selecteer Alles in Mijn Drive (XX KB) synchroniseren als u alles van Google Drive op de computer wilt opslaan. Alleen specifieke mappen opslaan? Selecteer dan Alleen deze mappen synchroniseren en klik op de gewenste mappen.
  • Klik rechtsonder op Starten.

De instellingen worden verwerkt en een Google Drive-map wordt aangemaakt.

Google Drive wordt gesynchroniseerd en u kunt aan de slag. Hoe het programma werkt, beschrijven we in het artikel 'Werken met Google Back-up en Synchronisatie (Mac)'.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.