Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Google Drive-app installeren en instellen (Mac)

Installeer de desktop-uploader van Google op de computer om automatisch een back-up te maken in de cloud. Het programma heet Google Drive.

Besturingssysteem: macOS 10.13 High Sierra en hoger
Bestandsgrootte: 49,2 MB
Taal: Nederlands
Download

Wie een Google-account heeft, krijgt gratis 15 GB online opslagruimte in de cloud van Google. Verschillende Google-diensten gebruiken die opslagruimte, zoals Google Drive, Google Foto's en Gmail. Met de Google Drive-app slaat u bestanden van de computer op in de cloud.

Installeer het programma alleen op uw eigen apparaat en met uw eigen Google-account. Even bij een ander inloggen met uw eigen account is niet handig, want dan zijn uw bestanden bereikbaar voor de ander.

  • Klik hierboven op de knop Downloaden.
  • Het installatiebestand wordt gedownload. Klik in het Dock op Downloads (naast de Prullenmand) of klik in Safari achter de adresbalk op het Download-pictogram.
  • Klik op het bestand GoogleDrive.dmg.
  • Er verschijnt een venster met één item. Dubbelklik hierop.
  • Klik in het installatieprogramma op Ga door.
  • Klik op Installeer.
  • Typ het wachtwoord van de computer en klik op Installeer.
  • Het programma wordt geïnstalleerd. Dit kan even duren. Klik op Sluit.

Na enkele ogenblikken opent het inlogscherm van Google Drive.

  • Klik op Inloggen via browser.
  • Als u op de computer al eens inlogde bij Google, staat uw account al vermeld. Klik erop. Is dit niet het geval, typ dan het e-mailadres, klik op Volgende, typ het bijbehorende wachtwoord en klik op Volgende.
    • Een aantal waarschuwingen komt in beeld. Klik eronder op Inloggen.
    • Sluit het venster.

    Google Drive heeft een speciale map op de computer, genaamd 'Google Drive (G:)'. Het programma heeft twee opties voor het back-uppen van bestanden: spiegelen of streamen. Bij spiegelen staan in de Drive-map op de computer precies dezelfde bestanden als in de cloudopslag. Bewerkt u een bestand uit deze map, dan wordt het online ook bijgewerkt zodra er internetverbinding is. De bestanden nemen ruimte in op de computer. Bij streamen werkt de Drive-map allee als de computer verbonden is met internet. De bestanden nemen geen ruimte in op de computer.

    Stel als volgt uw keuze in:

    • Open de instellingen van Google Drive via het pictogram in de menubalk Google Drive .
    • Klik op het pictogram van een tandwiel > Voorkeuren.
    • Klik links op Google Drive.
    • Klik op Bestanden streamen of Bestanden spiegelen. Wij kiezen voor Bestanden spiegelen.
    • Klik op Locatie bevestigen.
    • Klik op Opslaan en indien nodig op Nu opnieuw opstarten.

    De instellingen worden verwerkt en een Google Drive-map wordt aangemaakt.

    Om ruimte te besparen kunt u foto's en video's in lagere kwaliteit opslaan.

    • Open Google Drive via het pictogram in het menu Google Drive.
    • Klik op het icoon van een tandwiel > Voorkeuren.
    • Klik rechtsboven op het pictogram ‘Instellingen’ Instellingen.
    • Klik onder ‘Google Foto's’ op Opslagbesparing.
    • Gebruikt u meerdere accounts? Scrol dan omlaag en doe hetzelfde bij het andere account.
    • Klik op Opslaan > Nu opnieuw opstarten.

    Staan er belangrijke bestanden op een USB-stick of externe harde schijf? Verbind het opslagmedium met de computer en maak ook hiervan een (automatische) back-up in Google Drive.

    • Verbind het opslagmedium met de computer zoals u gewend bent.
    • Vanzelf vraagt Google Drive of u het apparaat wilt back-uppen. Deze melding blijft maar kort in beeld. Klik op Apparaat toevoegen.
    • Kies hoe de back-up gemaakt moet worden: bij Google Drive of bij Google Foto's. Bij dit laatste wordt alleen van de foto's en video's een back-up gemaakt. De bestanden komen niet in de speciale Drive-map, maar zijn wel in de app Google Foto's te zien.
    • Klik op Opslaan.

    De bestanden worden gekopieerd. Dit kan even duren. Google Drive onthoudt het opslagmedium en een volgende keer wordt de back-up automatisch bijgewerkt.

    Mensen kunnen meerdere Google-accounts koppelen aan het programma. Zo is er meer opslagruimte voor back-ups (want elk account krijgt 15 GB gratis). Google Drive voorkomt dat dingen dubbel geback-upt worden. U krijgt daar melding van.

    • Open Google Drive via het pictogram in het menu Google Drive.
    • Klik rechtsboven op het pictogram van een tandwiel > Voorkeuren.
    • Klik rechtsboven op de cirkel met een poppetje of uw foto erin > Nog een account toevoegen.
    • Het inlogscherm opent in de browser. Klik op het toe te voegen account. Staat het account er niet bij? Klik dan op Een ander account gebruiken en typ het e-mailadres.
      • Typ indien gevraagd het bijbehorende wachtwoord.
      • Klik op Inloggen.

      De Finder krijgt een tweede speciale map. Die heet ook ‘Mijn Drive’, maar dan met het e-mailadres erachter.

      Google Drive wordt gesynchroniseerd en u kunt aan de slag. Dit kan via de map in de Finder. Verplaats bestanden, mappen en foto's naar de map Google Drive (G:). Alles wat daar in staat wordt automatisch gekopieerd naar de cloud. Lees voor meer uitleg over de map het artikel 'Werken met Google Drive (Mac)'.

        Ontkoppel een account om bestanden en mappen niet langer te synchroniseren. De reeds gemaakte back-up blijft bestaan in de cloud en in de speciale Google Drive-map, maar wijzigingen worden niet meer gekopieerd.

        • Open Google Drive via het pictogram in het menu Google Drive.
        • Klik op het icoon van een tandwiel > Voorkeuren.
        • Klik rechtsboven op het pictogram ‘Instellingen’ Instellingen.
        • Klik achter het te verwijderen account op Account ontkoppelen.
        • Klik op Ontkoppelen.

        Delen via:
        Wat betekenen deze knoppen?
        Wat betekenen deze knoppen?
        Sluiten

        U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

        Hoe werkt het?
        Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

        • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
        • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
        • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
        • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

        De koppeling verbreken
        U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

        • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
        • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
        Woordenboek

        Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
        Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

        De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.