SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Tip: bestanden synchroniseren met iCloud Drive

iCloud-Drive250

Apple heeft onder de naam iCloud Drive zijn eigen online opslagdienst. Bewaar bestanden in deze webkluis, zodat u vanaf een computer, Mac, iPhone en iPad altijd toegang hebt. Hoe gebruikt u iCloud Drive?

U kunt iCloud Drive zien als een alternatief voor Dropbox, Microsoft OneDrive en Google Drive. Het is namelijk een online opslagdienst. Een verschil is dat iCloud Drive gespecialiseerd is voor het gebruik van Apple-apparaten. Maar het werkt ook op een Windows-computer. Gebruik iCloud Drive om gegevens tussen verschillende apparaten te synchroniseren. Zo hebt u overal dezelfde documenten bij de hand. U mag gratis vijf GB data online opslaan. Hebt u meer ruimte nodig, dan vraagt Apple hiervoor geld.

iCloud Drive op Windows-pc

  • Ga naar de website van Apple.
  • Klik op de knop Download om iCloud Drive voor Windows te downloaden.
  • Klik op Uitvoeren.
  • Zet een vinkje bij Ik ga akkoord met de voorwaarden van de licentieovereenkomst.
  • Klik op Installeren.
  • Er verschijnt een melding dat dit programma mogelijk wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt. Klik op ja.
  • Klik op Voltooien.
  • Er verschijnt een verzoek om de computer te herstarten. Klik op Ja.

Gebruik iCloud Drive op een computer:

  • Als u zojuist iCloud Drive hebt geïnstalleerd, start het programma vanzelf op. Is dat niet het geval, klik dan linksonder op de Startknop van Windows.
  • Klik op iCloud > iCloud.
  • Vul de gebruikersnaam en het wachtwoord van uw Apple ID in. Wilt u eerst meer informatie over een Apple ID weten? Lees dan de tip 'Apple ID aanmaken' of surf naar deze website om rechtstreeks een Apple ID op de computer aan te maken.
  • Apple wil graag gebruikersgegevens van u ontvangen. Klik naar eigen wens op Automatisch versturen of Niet versturen.
  • Er verschijnt een instellingenvenster. Zet in ieder geval een vinkje bij iCloud Drive. U kunt eventueel ook (mobiele) foto's, mail, contacten, agenda's, taken en bladwijzers synchroniseren.
  • Klik op Toepassen.
  • Klik op Sluiten.
  • Klik linksonder op de Startknop van Windows.
  • Klik op iCloud > iCloud Drive.

Er opent een map op het scherm. Alle bestanden die u hierin bewaart, worden gesynchroniseerd met andere apparaten die iCloud Drive gebruiken. U kunt bijvoorbeeld foto's, video's, muziek en documenten in deze map kwijt. 

Bekijk ook in onze video hoe u iCloud Drive instelt op een Windows-pc:

 

Gebruik iCloud Drive op een Mac
Op een Mac schakelt u eenvoudig iCloud Drive in.

  • Klik in het Dock op Systeemvoorkeuren.
  • Als het goed is, bent u op de Mac al ingelogd met uw Apple ID. Zet een vinkje bij iCloud Drive.
  • Klik achter 'iCloud Drive' op Opties.
  • Geef aan welke gegevens u automatisch in iCloud Drive wilt bewaren. Zet bijvoorbeeld een vinkje voor Map Bureaublad en Documenten.

Synchroniseer de mappen Bureaublad en Documenten met iCloud Drive

  • Klik op Gereed.
  • Sluit het instellingenvenster af.
  • Klik in het Dock op het pictogram Finder.
  • Klik op iCloud Drive om te zien welke bestanden er online zijn opgeslagen.

iCloud Drive op een iPhone/iPad
Ook op een iPhone of iPad kunt u iCloud Drive activeren.

  • Tik op Instellingen > iCloud.
  • Log zo nodig in met uw Apple ID.
  • Tik op iCloud Drive.
  • Activeer de schakelaar achter 'iCloud Drive' door erop te tikken.
  • Geef met de schakelaars aan welke gegevens u in iCloud Drive wilt bewaren.
  • Druk op de Thuisknop van het toestel.
  • Tik op de app iCloud Drive.

Bekijk hier welke bestanden er online zijn opgeslagen.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.  

Hoe werkt het? 
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:  

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.

De koppeling verbreken 
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken: 

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van  Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
  • Google+: Als u op de Google+-knop hebt geklikt, wordt deze rood. Klik nogmaals op de knop om de koppeling te verbreken. 
Woordenboek
Home Sluiten
SeniorWeb Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.