Menu Zoek

Code van de tablet vergeten

1406-vergrendelpatroon

Schermbeveiliging op de tablet is handig voor uw privacy. Maar wat als u het patroon of de code vergeet om het apparaat te ontgrendelen?

Op tablets met oudere Android-versies was het nog mogelijk om via een Google-account in de tablet te komen wanneer het niet lukt met code, wachtwoord of patroon. Dat kan bij de nieuwere Android-versies niet meer Op de iPad kan dat trouwens ook niet. De enige manier om de schermbeveiliging te omzeilen is door de tablet te resetten. Daarmee gaat het apparaat terug naar de fabrieksinstellingen. U bent dan alle bestanden en instellingen kwijt. Erg vervelend, maar met een goede back-up is het probleem niet zo groot.

Back-up maken:

Komt u de tablet niet meer in en niemand anders weet de code? Dan zit er niks anders op dan het apparaat te resetten. Met een 'harde reset' zoals dat heet, wist u alle data en begint u met een leeg apparaat. Zet de meeste gegevens weer terug vanuit een back-up. Onderstaande stappen zijn gebaseerd op een Samsung Galaxy Tab A met Android 8.

  • Zet de tablet uit.
  • Druk tegelijk de Startknop, de volume omhoog-knop en de aan-uitknop in.
  • Houd ze ingedrukt tot u letters ziet. Een zwart scherm met gele en blauwe letters opent. Dit is het Android-herstelmenu.
    • Lukt dit niet in één keer, zet de tablet dan opnieuw uit en probeer het nog een keer. Als er een foutmelding komt met de tekst 'geen opdracht', wacht dan even. Het scherm springt vanzelf naar het herstelmenu.

Android-tablet resetten

  • Het Android-herstelmenu is in het Engels. De blauwe lijn geeft aan welke optie in dit menu geselecteerd is.
  • Met de volumeknoppen navigeert u door de opties. Druk een paar keer op de volumeknop omlaag totdat de blauwe lijn bij Wipe data/factory reset is.
  • Druk op de aan-uitknop om te bevestigen.
  • Het herstelmenu vraag of u zeker weet dat u alle data wilt wissen, dit kan niet ongedaan worden. Druk op het volumetoets omlaag zodat de blauwe lijn op Yes komt. Druk op de aan-uitknop om te bevestigen.
  • De tablet gaat aan de slag. Staat er helemaal onderin beeld 'Data wipe complete', dan is het klaar.
  • Automatisch komt de blauwe lijn weer bovenaan in het menu te staan bij Reboot system now, dat is de optie die we gaan gebruiken. Druk op de aan-uitknop en de tablet start opnieuw op. Dit kan even duren.

De tablet moet opnieuw ingesteld worden voor gebruik. Doorloop de stappen. Op een gegeven moment vraagt de tablet toch weer om een wachtwoord of pincode om uw identiteit de verifiëren. Als die onbekend is, doe dan het volgende:

  • Tik op In plaats daarvan mijn Google-account gebruiken.
  • Voer uw e-mailadres in en tik op Volgende.
  • Voer uw wachtwoord in en tik op Volgende.
  • Tik op Vorig account toev. om hetzelfde account te gebruiken als voorheen.
  • Automatisch wordt gecontroleerd of u een back-up van uw bestanden heeft bij Google.

Doorloop de rest van de stappen om de tablet opnieuw in te stellen.

Na te veel inlogpogingen met een verkeerd wachtwoord blokkeert de iPad. Er zit dan niks anders op dan het apparaat te resetten. Met een 'harde reset' zoals dat heet, wist u alle data en begint u met een leeg apparaat. Hiervoor is een computer nodig waarop iTunes geïnstalleerd is. Zet de meeste bestanden en instellingen weer terug vanuit een back-up.

  • Verbind de iPad via de bijbehorende kabel met een computer waar iTunes opstaat.
  • Zet de iPad uit.
  • Druk tegelijk de aan-uitknop en de thuisknop in, en houd ze ingedrukt tot er een pictogram van een computer en een kabel in beeld komt.

    iPad resetten
  • Pak de computer erbij en open iTunes.
  • iTunes geeft een melding. Klik op Herstellen.
  • Een nieuwe melding verschijnt. Klik op Herstellen en bijwerken.
  • Het herstellen kan even duren. In de afspeelbalk ziet u de voortgang. Is daar niks te zien, klik dan rechts van de zoekbalk op het pictogram met een pijltje omlaag om de voortgang te bekijken.
  • Als het herstellen klaar is, vraagt iTunes om uw Apple-ID en wachtwoord, vul deze in en klik op Ga door > Doorgaan > Gereed.

De iPad moet opnieuw ingesteld worden. Het artikel 'Back-up terugzetten op de iPad' beschrijft deze stappen in de alinea 'Back-up terugzetten'.

Bovenstaande stappen zijn gebaseerd op een iPad met iOS 13.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.