Huishoudboekje maken in Numbers

Artikel

Houd inkomsten en uitgaven overzichtelijk bij met Numbers op de Mac. Gebruik een sjabloon met kleine aanpassingen als huishoudboekje.

Niveau:
Uitdagend
Waardering:
5,0 / 5 (4 stemmen)
Edwin van Amstel
Edwin van Amstel
Gewijzigd op 9 jan 2024

Sjabloon Numbers

We gaan aan de slag met een standaardsjabloon uit Numbers. Dat gebruiken we voor het bijhouden van de financiën.

  • Klik in het dock op de Finder (pictogram van het lachende gezicht)
  • Klik op Apps.
  • Dubbelklik op Numbers.
  • Klik op Nieuw document.
  • U ziet verschillende sjablonen. Scrol naar beneden en klik onder 'Persoonlijke financiën' op het sjabloon Eenvoudig budget.
  • Klik op Maak aan.
  • Sla het bestand op: klik in het menu op Archief > Bewaar en blader naar de plek waar u het bestand wilt opslaan.
  • Geef het bestand een naam (achter 'Bewaar als') en klik op Bewaar.

U hebt nu een document voor het bijhouden van een huishoudboekje.

Inkomsten aanpassen

We starten bij het geld dat binnenkomt. Of dat nu salaris heet, AOW of pensioen, het maakt niet zoveel uit. Waarschijnlijk komt er elke maand een vast bedrag binnen. We hernoemen daarom 'Salaris' gewoon naar 'Inkomsten'.

  • Klik op Salaris, typ 'Inkomsten' en druk op de Enter-toets.
  • Wijzig in de cel daarnaast het totaalbedrag dat u maandelijks ontvangt.

We laten 'Extra inkomsten' staan voor het geval er een keer extra geld binnenkomt. Dat kan dan mooi worden ingevuld.

Uitgaven aanpassen

Onder 'Geld uit' staan verschillende uitgaven. Pas ze aan aan de uitgaven die u hebt. Zijn er meer dan zes rubrieken nodig, maak dan onderaan de lijst een nieuwe op de volgende manier:

  • Klik op Totale uitgaven.
  • Klik links op het bolletje met de twee horizontale lijnen.
  • Vul in de nieuwe rij de benaming voor de uitgave in en het geschatte bedrag dat daarvoor maandelijks nodig is.

Vul op die manier alle uitgaven aan die u wilt indelen.

Geschatte en werkelijke uitgaven

U weet natuurlijk niet vooraf hoeveel u precies aan boodschappen uitgeeft. Daarom is het nuttig een kolom te hebben met geschatte uitgaven en werkelijke uitgaven.

  • Klik op Geld uit.
  • Klik boven de tabel op het bolletje met de twee verticale lijnen.
  • Klik nogmaals op het bolletje met de twee verticale lijnen.
  • Klik op het rode vlak onder 'C' en vul daar in 'Werkelijk'.
  • Klik op het rode vlak onder 'D' en vul daar in 'Verschil'.

In kolom 'B' staan de vooraf ingevulde bedragen. Dit worden onze geschatte uitgaven. Vul alle geschatte bedragen in. In kolom 'C' komen de werkelijke uitgaven. Deze vullen we later in. Kolom 'D' toont de geschatte uitgaven minus de werkelijke uitgaven. Dat laten we berekenen. Deze berekening vullen we vast in.

  • Klik op het eerste vak onder 'Verschil'.
  • Typ '=' (zonder de aanhalingstekens).
  • Klik op het eerste bedrag onder 'B'.
  • Typ '-' (zonder de aanhalingstekens).
  • Klik op het eerste (lege) vak onder 'C'.
  • Druk op de Enter-toets.
  • Vul op dezelfde manier alle berekeningen in.

Onder 'Verschil' staat hetzelfde bedrag als het geschatte bedrag onder 'B'. Dat komt omdat de werkelijke uitgave nog niet is ingevuld.

Geld over

Helemaal onderaan staat hoeveel geld er over is. Dat zijn dus de totale inkomsten minus de totale uitgaven. Zoals u de uitgaven hebt geschat. Ook hier voegen we een kolom 'Werkelijk' toe, zodat u aan het eind van de maand ziet hoeveel u daadwerkelijk overhoudt.

  • Klik op Geld over.
  • Klik boven de tabel op het bolletje met de twee verticale lijnen.
  • Klik op het blauwe vlak onder 'C' en vul daar in 'Werkelijk'.
  • Klik op het lege vak onder 'C'.
  • Typ '=' (zonder de aanhalingstekens).
  • Klik op het bedrag naast 'Totale inkomsten'.
  • Typ '-' (zonder de aanhalingstekens).
  • Klik op het lege vak naast 'Totale uitgaven' (dus in kolom 'C').
  • Druk op de Enter-toets.

Grafiek aanpassen

Leuk zo'n taartdiagram, maar voegt het echt wat toe? Wij vinden van niet. Maar laten staan kan natuurlijk gewoon.

  • Klik op een willekeurige plek in de grafiek
  • Klik op Wijzig > Verwijder.

Werkbladen maken voor elke maand

Tot slot maken we voor elke maand een eigen werkblad.

  • Klik bovenin op het tabblad Budget.
  • Verander rechts de naam van het werkblad in 'Januari'
  • Klik daarna op Dupliceer werkblad.
  • Verander de naam van het nieuwe werkblad in 'Februari'

Ga zo door tot er voor alle maanden een werkblad is. Er is nu een bestand waarin u voor elke maand ziet wat de uitgaven zijn. Succes met het bijhouden van uw huishoudboekje!

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven