Ontvangst- of leesbevestiging vragen in Office Outlook

Zeker weten of een e-mail goed is verstuurd? Of zelfs achterhalen of de mail is gelezen? Vraag dan in Office Outlook om een ontvangst- of leesbevestiging.
We gaan er eigenlijk vanuit dat onze mails altijd goed bij de ontvanger aankomen, en dat hij/zij ze ook leest. Maar wie het echt zeker wil weten, kan om een ontvangst- of leesbevestiging vragen.
Verschil ontvangst- en leesbevestiging
Bij een ontvangstbevestiging krijgt u een melding als de e-mail is afgeleverd in het postvak van de ontvanger. Deze bevestiging geeft dus alleen aan of de e-mail goed verzonden is. U weet dan nog niet of de mail ook daadwerkelijk gezien of gelezen is. Daarvoor komt de leesbevestiging om de hoek kijken. Deze geeft namelijk aan of de e-mail geopend is. Soms krijgt u geen leesbevestiging terwijl de e-mail wel geopend is. De ontvanger kan namelijk weigeren om zo'n bevestiging te versturen. Ook ondersteunen niet alle mailprogramma's leesbevestigingen.
Een keer om bevestigingen vragen
Vraag zo eenmalig om een ontvangst- en/of leesbevestiging:
- Open Office Outlook.
- Klik op Nieuwe e-mail.
- Maak een mail zoals u gewend bent.
- Klik in het mailvenster op het tabblad Opties.
- Zet een vinkje bij Vragen om ontvangstbevestiging.
- Zet een vinkje bij Vragen om leesbevestiging.
- Verstuur de mail zoals u gewend bent.
Altijd om bevestigingen vragen
Vraag zo standaard om een ontvangst- en/of leesbevestiging:
- Open Office Outlook.
- Klik in het Lint op Bestand.
- Klik in het linkermenu op Opties.
- Klik op E-mail.
- Scrol naar beneden tot het onderdeel 'Controleren'.
- Zet voor het ontvangen van een ontvangstbevestiging een vinkje voor Ontvangstbevestiging waarin staat dat het bericht is bezorgd bij de e-mailserver van de geadresseerde.
- Zet het ontvangen van een leesbevestiging een vinkje voor Bevestiging dat de geadresseerde het bericht heeft geopend.
- Klik rechtsonder in het venster op OK.