Beginnen met LibreOffice
LibreOffice is een gratis alternatief voor Microsoft Office. In het softwarepakket zitten onder andere een tekstverwerkings- en spreadsheetprogramma.
Gratis alternatief voor Word en Excel
Veel computergebruikers werken met de programma's van Microsoft Office, zoals Word en Excel. Een handig softwarepakket, maar wel tegen betaling. Wilt u geen geld uitgeven? Er zijn ook gratis mogelijkheden. Eén daarvan is LibreOffice. Het softwarepakket bevat onder andere Writer voor tekstdocumenten en Calc voor werkbladen.
LibreOffice is gratis te downloaden. Hoe dit moet staat beschreven in het artikel 'LibreOffice'.
Programma’s van LibreOffice
In het softwarepakket LibreOffice zitten zes programma's. Deze hebben tal van mogelijkheden.
- Writer (Tekstdocument)
Een tekstverwerker vergelijkbaar met Word van Microsoft. Het is bedoeld om teksten te lezen en te schrijven, te voorzien van afbeeldingen en nog veel meer. - Calc (Werkblad)
Een rekenprogramma. Het is een alternatief voor Excel van Microsoft. Hiermee houdt u allerlei gegevens met getallen bij, zoals een huishoudboekje. - Impress (Presentatie)
Een programma om presentaties mee te maken. Het is vergelijkbaar met Micrososfts PowerPoint. - Draw (Tekening)
Een vector-tekenprogramma. Hiermee zijn diagrammen, 3D-werken of cliparts te maken. - Base (Gegevensbron)
Een programma om databases te maken. Het is een alternatief voor Microsoft Access. Hiermee kan overzicht gecreëerd worden in gegevens, om ze vervolgens gemakkelijk te beheren. - Math (Formule)
Een programma voor formules en vergelijkingen. De mogelijkheden van Math zitten ook al verwerkt in sommige andere programma's van LibreOffice.
LibreOffice programma openen
Open een van de programma's op deze manier:
- Klik Start > LibreOffice 6.4.
- Klik op het gewenste programma, bijvoorbeeld LibreOffice Writer.
- Bij de meeste programma's van LibreOffice opent ook gelijk een nieuw document om direct aan de slag te gaan. Alleen bij Base moeten er eerst nog een aantal zaken worden ingesteld.
Menubalk en werkbladen
Ondanks dat elk programma eigen mogelijkheden heeft, zijn er ook veel overeenkomsten tussen de programma's. Ze zien er vergelijkbaar uit. Bovenaan staat bijvoorbeeld de menubalk. Alle mogelijke opdrachten van het programma zitten daarin verborgen. Klik op een menu-item om alle onderliggende opdrachten te zien.
Onder de menubalk staan ook nog werkbalken. Dit zijn een soort snelkoppelingen naar opdrachten die ook in de menubalk staan. De eerste balk is een standaard balk met in bijna elk programma dezelfde pictogrammen. Een voorbeeld is de knop voor het opslaan van een document. Daaronder staat nog een werkbalk met relevante hulpmiddelen, zoals het opmaken van tekst in Writer. Deze balk verschilt per programma.
Tekst opmaken in LibreOffice
In Writer kunnen gebruikers direct een tekst typen na het openen. Klik in Calc eerst in een cel om daarna tekst of cijfers in te vullen. Deze tekst is vervolgens op te maken.
- Selecteer de op te maken tekst. Sleep daarvoor met de muisaanwijzer over het deel dat u wilt selecteren, terwijl u de linkermuisknop ingedrukt houdt. Dubbelklik bij Calc eerst in de cel.
- Klik op een opmaakfunctie:
- Lettertype:
: klik op het pijltje en selecteer in het uitklapmenu een lettertype.
- Lettergrootte
: klik op het pijltje en selecteer in het uitklapmenu de lettergrootte.
- Vet maken
.
- Cursief maken
.
- Onderstrepen
.
- Tekstkleur
.
- Lettergrootte
Het resultaat is direct zichtbaar.
Document opslaan
LibreOffice slaat alle documenten standaard op in de indeling OpenDocument (ODF). Meerdere programma's gebruiken die indeling, ook de programma's van Microsoft.
Sla zo een bestand op:
- Klik op Bestand.
- Klik op Opslaan.
- Typ een bestandsnaam.
- Navigeer naar de gewenste plek om het document op te slaan.
- Klik op Opslaan.
Opslaan in Microsoft Office-indeling
Microsoft Office gebruikt echter eigen documenttypes. Deze documenten zijn te openen met LibreOffice. Ook zijn de LibreOffice-documenten te gebruiken in Microsoft Office-programma's. Toch kan de persoon met wie u een document deelt, liever een Microsoft-indeling krijgen. Sla het bestand dan als volgt op:
- Klik op Bestand.
- Klik op Opslaan als.
- Typ een bestandsnaam.
- Navigeer naar de gewenste plek om het document op te slaan.
- Klik achter 'Opslaan als' op het uitklapmenu.
- Klik op het Microsoft-document. Bij Writer is dat Microsoft Word 2007-365 (*.docx). Voor Calc is dat Microsoft Excel 2007-365 (*.xlsx) en voor Impress is dat Microsoft PowerPoint 2007-365 (*.pptx).
- Klik op Opslaan.