Beginnen met het gratis Word Online
Word Online is een simpelere versie van Word, die je gratis online kan gebruiken. Handig voor wie geen Word op de computer heeft.
Wat is Word Online?
De meeste mensen kennen Word vast als tekstverwerker binnen het Office-pakket. Maar er is ook Office Online. In dit gratis pakket zitten simpele versies van Word, Excel en PowerPoint. De programma's staan niet op de computer, maar kun je alleen via internet gebruiken. Ze kunnen minder dan de betaalde varianten, maar werken prima voor niet al te ingewikkelde taken. Documenten gemaakt via Office Online, worden opgeslagen op OneDrive. Dat is de virtuele harde schijf van Microsoft. De documenten zijn gekoppeld aan uw account en zijn bereikbaar vanaf elke computer, tablet of smartphone.
Om Word Online en de andere onderdelen van Office Online te gebruiken, is een Microsoft-account nodig. Dat is een mailadres dat eindigt op @outlook.com, @hotmail.com of @live.com met een wachtwoord. Hebt u nog geen Microsoft-account? Lees dan het artikel 'Microsoft-account aanmaken'.
Word Online starten en inloggen
- Ga naar Office.com.
- Klik op Aanmelden of op het pictogram Account
.
- Typ het e-mailadres van uw Microsoft-account.
- Klik op Volgende.
- Typ het wachtwoord in.
- Klik op Aanmelden.
- De online Office-omgeving opent. Links in beeld staan onder elkaar de verschillende Office Online programma's. Klik op Word.
- Kies wat u wilt gaan doen: beginnen met een nieuw document, bladeren door de sjablonen of een bestaand documenten openen. Wij klikken op Nieuw leeg document.
- Mogelijk wordt gevraagd om het wachtwoord nogmaals in te vullen. Klik op Verifiëren en typ het wachtwoord.
Word Online start en een leeg document opent.
De menu's in het lint
De functies van Word Online kan je vinden in het lint bovenaan het document en in de menu's. Net als in het reguliere Word. Het gaat om de volgende menu's:
- Bestand: in dit menu staan opties zoals 'Nieuw' voor een nieuw document, 'Opslaan (als)' om het document op te slaan en 'Afdrukken' voor het printen van het document. Klik op Sluiten om terug te gaan naar het document.
- Start: in dit onderdeel staan zaken als het lettertype, de grootte en de kleur van letters. Ook staan hier de mogelijkheden voor het plakken van tekst.
- Invoegen: een onderdeel voor het invoegen van allerlei zaken, zoals afbeeldingen en paginanummers.
- Indeling: een minder gebruikt onderdeel. Bepaal of wijzig hier marges en de grootte van het document.
- Verwijzingen: voeg hier onder andere een voetnoot in of maak een inhoudsopgave.
- Controleren: de spellingcontrole is hier te vinden, net als een optie om een opmerking in het document te plaatsen.
- Beeld: wijzig hier de weergave van het document en toon/verberg kop- en voetteksten.
Tekst opmaken
Geef de tekst in het document een ander uiterlijk met de opmaakopties.
- Klik ergens op de witte pagina om aan de slag te gaan. De cursor verschijnt bovenaan het document.
- We typen een klein stukje tekst om een paar opmaakfuncties te laten zien. In ons voorbeeld typen we het woord 'Uitnodiging'.
- Selecteer het woord door de muisaanwijzer ervoor te zetten en de linkermuisknop ingedrukt te houden terwijl u de muisaanwijzer naar het einde van het woord verplaatst.
- Klik op het tabblad Start.
- Klik op de B om de tekst vet te maken.
- De knoppen ernaast maken de tekst schuingedrukt (I) of onderstreept (U).
- Standaard is het lettertype 'Calibri' ingesteld. Pas dit eventueel aan door op het pijltje achter Calibri te klikken.
- Klik daarna op het pijltje naast 'Office-lettertypen' en kies een ander lettertype.
- Standaard is de lettergrootte 11. Selecteer de tekst die groter of kleiner moet. Klik op het pijltje achter '11' om de grootte te veranderen. Klik op een hoger getal dan 11 voor grotere tekst, of een lager getal voor kleinere letters.
Tip: u kunt ook het vakje met opties gebruiken dat verschijnt boven het geselecteerde woord. Ook daarin vindt u opmaakopties zoals 'vet'.
Document een naam geven
Boven in beeld staat in de blauwe balk de naam die Microsoft aan het document heeft gegeven. Pas deze naam aan:
- Klik op de standaardnaam (meestal iets als Document 1).
- Typ een documentnaam.
- De naam is meteen opgeslagen. Klik weer in het document om verder te gaan.
Document opslaan en downloaden
Het bestand wordt automatisch opgeslagen op OneDrive. Tussentijds opslaan hoeft dus niet. Om het document op de computer te zetten, moet het gedownload worden. Bijvoorbeeld zodat u het kunt delen in een e-mail. Doe dit als volgt:
- Klik in het lint op Bestand.
- Klik links op Opslaan als.
- Klik op Kopie downloaden om het als Word-bestand op de computer op te slaan. Of kies voor Downloaden als PDF om er gelijk een pdf-bestand van te maken. Meteen downloaden als pdf-bestand is handig voor wie geen Word op de computer heeft staan.
Het bestand staat nu in de map Downloads (tenzij u dit anders hebt ingesteld).
Word Online-documenten terugvinden
Aangemaakte documenten vindt u terug op OneDrive.
- Klik linksboven op het pictogram bestaande uit 9 vierkantjes
.
- Klik op OneDrive.
- In een nieuw tabblad opent OneDrive.
- Klik indien nodig op Mijn bestanden > Documenten.
- Klik vervolgens op een document om het te openen.
Uitloggen
Bent u klaar? Dan kunt u uitloggen. Of ga via het pictogram met de vierkantjes linksboven naar een ander online programma van Microsoft.
- Klik rechtsboven op de cirkel met daarin uw initialen.
- Klik in het uitklapvenster op Afmelden.