SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Beginnen met Excel online

U kent Excel vast als programma binnen Office. Maar kent u Office Online al? In dit gratis pakket via internet zit een uitgeklede versie van Excel. Prima voor de meeste rekentaken.

Het rekenprogramma Excel Online is een onderdeel van het gratis pakket Office Online. Alles werkt via internet. U moet dus online zijn om gebruik te kunnen maken van het tekstverwerkingsprogramma. Documenten die u maakt via Office Online, worden opgeslagen op OneDrive. Dat is de virtuele harde schijf van Microsoft. De documenten staan op uw account op internet. U kunt er dan bij vanaf elke computer of tablet met internet.

Om Excel Online en de andere onderdelen van Office Online te gebruiken, hebt u een Microsoft-account nodig. Dat is een mailadres zoals van Hotmail, Outlook.com of Live.com en een wachtwoord. Hebt u nog geen Microsoft-account? Lees dan het artikel 'Microsoft-account aanmaken'.

  • Ga naar www.office.com en klik op Aanmelden.
  • Typ het e-mailadres van uw Microsoft-account en klik op Volgende.
  • Typ het wachtwoord en klik op Aanmelden.
  • Klik onder 'Apps' op Excel.
  • U komt in de online Excel-omgeving terecht. Elke keer als u inlogt op Excel Online, moet u kiezen wat u wilt doen. Beginnen met een nieuw document, bladeren door de sjablonen of recente documenten openen. We klikken op Nieuwe lege werkmap.

Een leeg document opent. 

De functies van Excel Online zijn te vinden in het Lint boven uw document en in de menu's. Het gaat om de volgende menu's:

  • Bestand: in dit menu vindt u opties zoals 'Nieuw' voor een nieuw document, 'Opslaan (als)' om uw document tussentijds op te slaan en 'Afdrukken' voor het printen van uw document. Klik op het pijltje linksboven om terug te gaan naar uw document.
  • Startpagina: in dit onderdeel vindt u zaken als het lettertype, de grootte en de kleur van letters, net als de mogelijkheden voor het plakken van gegevens en notatie.
  • Invoegen: een onderdeel om allerlei zaken in te voegen, van tabellen tot aan grafieken.
  • Gegevens: een minder gebruikt onderdeel. Hier gebruikt u gegevens uit een database. 
  • Controleren: opties om een opmerking in uw document te plaatsen.
  • Beeld: wijzig hier de weergave van uw document en toon en verberg koppen en rasterlijnen.
Boven in beeld staat in de groene balk de naam die Microsoft aan uw document heeft gegeven. Deze naam kunt u aanpassen. Klik op de standaardnaam (meestal iets als 'Map'), typ een naam en druk op de Enter-toets op het toetsenbord. De wijziging wordt direct doorgevoerd.
Het bestand wordt automatisch opgeslagen op OneDrive. U hoeft dit dus niet te doen.

Uw aangemaakte documenten vindt u terug op OneDrive.

  • Klik linksboven op het pictogram bestaande uit 9 vierkantjes. 
  • Klik op OneDrive. In een apart tabblad opent OneDrive.
  • Klik op Bestanden > Documenten
  • Klik op een document om het te openen.

Wilt u vanuit de documenten terug naar Excel? Ga dan naar het andere tabblad of klik linksboven op het pictogram met de vierkantjes en klik op Excel.

Bent u klaar? Dan kunt u rechtsboven klikken op Afmelden  om uit te loggen of via het pictogram met de vierkantjes linksboven naar een andere dienst van Microsoft gaan, bijvoorbeeld de webmaildienst Outlook.com.
Woordenboek
Home Sluiten
SeniorWeb Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.