Excel: Starten met de basis
Excel kan van alles bijhouden. Bijvoorbeeld de administratie of uitgaven. Volg de uitleg en ontdek Excel.
Leren werken met Excel
Excel is een rekenprogramma van Microsoft. Het is onderdeel van het pakket Microsoft Office, waar Word ook in zit. Excel is bedoeld om 'op ruitjespapier' allerlei gegevens met getallen bij te houden. Dit maakt het een geschikt programma voor administratie. Met Excel leren werken kost even wat tijd. Maar wie eenmaal de basis onder de knie heeft, kan er veel plezier van hebben.
Dit artikel is van toepassing op Excel 2019 of nieuwer.
Hoe werkt Excel?
- Klik op de Startknop > Excel (Windows 10). Of Startknop > Alle apps > Excel (Windows 11).
- Klik op Lege werkmap om een leeg document te openen. U ziet een leeg ruitjesvel.
Excel werkt met cellen die in een groot werkblad staan. Elke cel heeft een naam, die bestaat uit een letter en een cijfer. De rijen (van boven naar beneden) hebben allemaal een ander cijfer en de kolommen (van links naar rechts) hebben allemaal een andere letter. Cel A1 is de eerste cel linksboven, daarnaast vindt u B1 enzovoort. In een standaard werkblad staan duizenden kolommen en rijen, dus er is alle ruimte om gegevens op te nemen.
Elk 'vel' met cellen heet een 'blad', en alle bladen bij elkaar (het complete Excel-bestand) worden een 'werkmap' genoemd. Geef de bladen verschillende namen om ze van elkaar te onderscheiden. Voeg bladen toe als u er niet genoeg hebt.
Excel-sheet opslaan en openen
In Excel kunt u gegevens invullen op een leeg blad of verdergaan met een werkblad dat eerder is aangemaakt. Net als andere Office-programma's werkt Excel met een Lint, een reeks tabbladen waarop de functies van het programma geordend zijn.
Standaard staat tabblad 'Start' geselecteerd. Links daarvan staat 'Bestand'. Regel daar het volgende:
Excel-bestand opslaan:
- Klik op Bestand > Opslaan als > Bladeren.
- Navigeer naar de plek waar u het bestand wilt opslaan.
- Typ een naam en klik op Opslaan.
Excel-bestand openen:
- Wilt u verder met een eerder opgeslagen werkblad, klik dan op Bestand > Openen > Bladeren.
- Navigeer naar het bestand en klik erop.
- Klik op Openen.
Werkblad afdrukken:
- Klik op Bestand > Afdrukken > Afdrukken.
- Sluiten: Klik op Bestand > Sluiten om Excel af te sluiten. Of gebruik het kruisje helemaal rechtsboven in het venster.
Gegevens invoeren in Excel
Blad van naam veranderen
Elk blad met cellen heet een werkblad. Wilt u met meer werkbladen werken, volg dan deze stappen:
- Klik onderaan naast 'Blad1' op het plusje.
- Het extra werkblad 'Blad2' opent.
- Dubbelklik op de naam van het tabblad om de naam te veranderen.
- Typ een andere naam in en bevestig met de Enter-toets.
- Het werkblad heeft nu een andere naam. In de oudere versies van Excel werkt dit hetzelfde. Het enige verschil is dat Excel begint met drie werkbladen in plaats van één.
Kolom of rij selecteren
Navigeren door het werkblad met de muis. Klik op de letter boven een kolom om de hele kolom te selecteren. Selecteer een hele rij door te klikken op een getal.
Het snijpunt van een kolom met een rij heet een cel. Elke cel heeft een naam, bijvoorbeeld A1. De letter verwijst naar de kolom waarin de cel staat, het getal verwijst naar de rij waar de cel in staat.
Formaat van cellen in Excel
Ongedaan maken
Als u in Excel iets doet wat niet de bedoeling was, dan kunt u dat ongedaan maken. Linksboven in beeld ziet u twee gedraaide pijltjes. De pijltjes zijn om de laatste actie ongedaan te maken (pijltje linksom) of om de laatste handeling te herhalen (pijltje rechtsom). Wat ook werkt is de sneltoets Ctrl+Z (of Cmd+Z bij Mac).
Getalnotatie
Met Excel kunt u allerlei soorten gegevens bijhouden, zoals percentages, data, telefoonnummers en bedragen. De bijbehorende notatie kunt u zelf instellen, dat is handig om met de getallen te kunnen rekenen. Bepaal bijvoorbeeld of u getallen als geldbedrag met een euroteken ervoor instelt, of bepaal hoeveel decimalen er achter de komma staan.
Excel wordt vaak gebruikt om percentages mee te berekenen:
- Typ een getal in een cel, bijvoorbeeld '0,37'. Let op dat u een komma schrijft en geen punt. Getallen met punten herkent Excel niet als percentages.
- Druk op de Enter-toets.
- Selecteer de cel met de muis.
- Halverwege het tabblad 'Start' op het Lint staat de groep 'Getal' met daarboven een aantal pictogrammen. Klik op de knop voor Procentnotatie met pictogram %. Het getal wordt nu als percentage weergegeven.
Decimalen en valuta
U kunt ook bedragen invoeren in Excel:
- Typ een getal in een cel. Let op dat u een komma schrijft als een bedrag decimalen heeft. Getallen met punten herkent Excel niet als bedrag.
- Druk op de Enter-toets.
- Selecteer de cel met de muis.
- Klik indien nodig op tabblad Start. In de groep 'Getal' staat het pictogram 'Financiële getalnotatie'
. Standaard staat die ingesteld op euro's. Met het pijltje naast het pictogram kunt u andere valuta selecteren. Klik op het pictogram en het bedrag krijgt een euroteken.
- Standaard geeft Excel de eerste twee decimalen achter een bedrag weer. U kunt dit zelf aanpassen met de pictogrammen
'Meer decimalen' en
'Minder decimalen'.
Datumnotatie
U kunt ook getallen als datum laten weergeven. Dat is handig als u bijvoorbeeld de meterstanden bijhoudt. Of als u een administratie bijhoudt en de data van uitgaven wilt noteren. Als u een datum intypt, zoals 01-10-2022 en op Enter drukt, wordt het getal doorgaans meteen goed weergegeven. Toch kunt u het nog verder aanpassen als u wilt. Dit kan op de volgende manier:
- Selecteer de cel met de datum erin.
- Klik op het tabblad Start.
- Klik in de groep 'Getal' op het pijltje naast 'Datum'. Als Excel de datum niet als zodanig herkent staat hier 'Standaard'. Er opent een menu.
- U ziet verschillende mogelijkheden. Kies voor 'Korte datumnotatie' of 'Lange datumnotatie'. Als u op deze of een andere mogelijkheden klikt, wordt het meteen zichtbaar.