Zoeken
Menu Zoek

Briefpapier maken (Word 2007)

In Word worden heel wat brieven getypt. Veel gegevens typt u keer op keer. Met uw eigen briefpapier is dat verleden tijd.
Bent u nog niet bekend met Word 2007? Dan is het raadzaam om eerst het artikel ' Word: de basis (Word 2007) ' te lezen.
Een sjabloon  is een speciaal type Word-document waarvan de opmaak vastligt en waarin al diverse gegevens ingevuld zijn. Een gewoon Word 2007-document heeft de extensie .docx. Een Word 2007-sjabloon heeft de extensie .dotx. Als u een nieuw document opent, gebruikt Word het standaardsjabloon Normal.dot, waarin onder meer het lettertype Times New Roman is ingesteld. Maar u kunt ook een ander sjabloon gebruiken dat u zelf hebt gemaakt, met een ander lettertype en bijvoorbeeld een persoonlijk plaatje.

Open een nieuw document in Word. Hierin typt u alle onderdelen die u altijd op uw briefpapier wilt terugzien. Bijvoorbeeld de volgende onderdelen:

  • Ruimte voor de gegevens van de geadresseerde
  • Uw eigen gegevens
  • Ruimte voor het onderwerp
  • De plaats en de datum
  • Ruimte voor de aanhef
  • Ruimte voor de tekst van de brief
  • Het onderschrift met een afsluitende groet en uw naam

U wilt misschien een bepaald lettertype en lettergrootte gebruiken in uw brief, en een bepaalde regelafstand. Zie voor het toepassen van dit soort opmaakkenmerken het artikel 'Word: de basis (Word 2007)'. Ook kunt u een persoonlijk plaatje invoegen, bijvoorbeeld een plaatje van uw handgeschreven handtekening. Hoe u een plaatje invoegt, leest u in het artikel 'Word: afbeeldingen (Word 2007)'.

Tip: digitale handtekening Om een digitale afbeelding te maken van uw handtekening, kunt u uw handtekening op een vel papier schrijven en scannen. U kunt ook in een tekenprogramma met behulp van uw muis of een pentablet uw handtekening schrijven.

Wanneer u uw sjabloon gemaakt hebt, slaat u het op. Dat doet u als volgt:

  • Klik op de Office-knop > Opslaan als.
  • Klik op Word-sjabloon.
  • Klik in het dialoogvenster 'Opslaan als' op de map Sjablonen. Hier slaat u het sjabloon dan in op. 
  • Typ een naam voor het sjabloon en klik op Opslaan.

Wilt u een brief typen op uw zelfgemaakte briefpapier, doe dan het volgende:

  • Open Word.
  • Klik op de Office-knop > Nieuw.
  • Klik op Mijn sjablonen.
  • Klik op het gewenste sjabloon. Controleer of rechts onder in het venster onder 'Nieuw' het selectievakje Document is ingeschakeld.
  • Klik op OK

Het sjabloon met uw briefpapier opent in Word. U kunt nu uw brief gaan typen op het briefpapier. Bent u klaar met de brief en wilt u deze bewaren, dan doet u dit op de gebruikelijke manier: klik op de Office-knop > Opslaan als > Word-document en typ bij 'Bestandsnaam' de naam van de brief. Klik op Opslaan.

Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.