Zoeken
Menu Zoek

Briefpapier maken (Word 2016)

 Briefpapier maken in Word 2016

Brieven schrijven in Word gaat een stuk sneller als u uw gegevens niet elke keer opnieuw hoeft te typen. Een zelfgemaakt sjabloon voor brieven komt dan goed van pas!

Word is nieuw voor u?
Doet u nog niet zo veel met Word? Dan raden wij aan eerst het artikel 'Word: de basis (Word 2016)' te lezen.

Een sjabloon is een speciaal type Word-document waarvan de opmaak vastligt en waarin diverse gegevens al ingevuld zijn. Een gewoon Word 2016-document heeft de extensie .docx. Een Word-sjabloon heeft de extensie .dotx. U kunt zelf zo'n sjabloon maken en opslaan op de computer. Vervolgens kunt u het als basis gebruiken voor nieuwe Word-documenten.

Word heeft ook een aantal standaardsjablonen die u kunt gebruiken voor het maken van bijvoorbeeld brieven, cv's of wenskaarten. U vindt deze standaardsjablonen in Word onder het tabblad 'Bestand'. Klik op Nieuw. Nu ziet u onder 'Nieuw' de standaardsjablonen staan.

Open een nieuw, leeg, document in Word. Zet hierin alle onderdelen die u altijd op uw briefpapier wilt terugzien. Bijvoorbeeld de volgende onderdelen:

  • Ruimte voor de gegevens van de geadresseerde.
  • Uw eigen gegevens.
  • Ruimte voor het onderwerp.
  • De plaats en de datum.
  • Ruimte voor de aanhef.
  • Ruimte voor de tekst van de brief.
  • Het onderschrift met een afsluitende groet en uw naam.

Maak de onderdelen naar wens op. Kies bijvoorbeeld een ander lettertype of wijzig de lettergrootte. Een kleurtje geven aan een tekst kan natuurlijk ook. Net wat u wilt. Ook kunt u een persoonlijk plaatje invoegen. Een afbeelding van uw handgeschreven handtekening bijvoorbeeld. 

Tip: digitale handtekening
Om een digitale afbeelding te maken van uw handtekening, kunt u uw handtekening op een wit papier schrijven en inscannen. U kunt ook in een tekenprogramma met behulp van een pentablet een handtekening schrijven.

Staan alle vaste elementen op uw sjabloon, sla het dan als volgt op:

  • Klik op Bestand > Opslaan als.
  • Blader naar de gewenste map.
  • Typ bij 'Bestandsnaam' een naam voor het sjabloon.
  • Selecteer achter 'Opslaan als' Word-sjabloon (*.dotx).
  • Klik op Opslaan

Voorbeeld van het scherm

Het sjabloon is klaar en u kunt het keer op keer als basis voor een nieuwe brief gebruiken.

Een brief maken in uw zelfgemaakte sjabloon doet u zo:

  • Open Word.
  • Klik op het tabblad Bestand > Openen.
  • Blader naar de map waarin u het sjabloon hebt opgeslagen.
  • Dubbelklik op het gewenste sjabloon.

Het sjabloon met uw briefpapier opent in Word. U kunt nu de brief maken op het briefpapier. De vaste elementen die op de pagina staan, zijn aan te passen.

Wanneer u het document op de gebruikelijke manier opslaat, slaat u de wijzigingen op in het sjabloon. Dat is niet de bedoeling.  We willen er een normaal Word-document van maken met de extensie .docx. Sla het document als volgt op:

  • Klik op Bestand > Opslaan als.
  • Blader naar de locatie waar u de brief wilt opslaan, bijvoorbeeld 'Documenten'.
  • Typ bij 'Bestandsnaam' de naam van de brief.
  • Klik op Opslaan.

De eerste brief op basis van het gemaakte sjabloon is nu een feit.

Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.