Menu Zoek

Briefpapier maken (Word 2013)

01-07-2015_Briefpapier_maken_(word2013)CMS In Word 2013 worden heel wat brieven getypt. Veel gegevens typt u keer op keer. Met uw eigen briefpapier is dat verleden tijd.
Werkt u nog niet zo veel met Word? Dan raden wij aan eerst het artikel ' Word: de basis (Word 2013) ' te lezen.

Een sjabloon is een speciaal type Word-document waarvan de opmaak vastligt en waarin diverse gegevens al ingevuld zijn. Een gewoon Word 2013-document heeft de extensie .docx. Een Word-sjabloon heeft de extensie .dotx. U kunt zelf zo'n sjabloon maken en opslaan op uw computer. Vervolgens kunt u het als basis gebruiken voor nieuwe Word-documenten. 

Word heeft ook een aantal standaardsjablonen ter beschikking die u kunt gebruiken voor het maken van bijvoorbeeld brieven, cv's of wenskaarten. U vindt deze standaardsjablonen in Word onder het tabblad 'Bestand'. Klik op  Nieuw . Nu ziet u onder 'Beschikbaar' de standaardsjablonen staan. U vindt het eigen gemaakte sjabloon straks terug onder 'Persoonlijk'. 

Open een nieuw, leeg document in Word. Zet hierin alle onderdelen die u altijd op uw briefpapier wilt terugzien. Bijvoorbeeld de volgende onderdelen:

  • Ruimte voor de gegevens van de geadresseerde.
  • Uw eigen gegevens.
  • Ruimte voor het onderwerp.
  • De plaats en de datum.
  • Ruimte voor de aanhef.
  • Ruimte voor de tekst van de brief.
  • Het onderschrift met een afsluitende groet en uw naam.

Maak de onderdelen naar wens op. Kies bijvoorbeeld een ander lettertype of wijzig de lettergrootte. Een kleurtje geven aan een tekst kan natuurlijk ook. Net wat u wilt. Lees in het artikel 'Word: de basis (Word 2013)' hoe u tekst opmaakt.

Ook kunt u een persoonlijk plaatje invoegen. Een afbeelding van uw handgeschreven handtekening bijvoorbeeld. Hoe u een plaatje invoegt, leest u in het artikel 'Word: afbeeldingen (Word 2013)'.

Tip: digitale handtekening
Om een digitale afbeelding te maken van uw handtekening, kunt u uw handtekening op een wit papier schrijven en inscannen. U kunt ook in een tekenprogramma met behulp van een pentablet uw handtekening schrijven. 

Staan alle vaste elementen op uw sjabloon, sla het dan als volgt op:

  • Klik op Bestand > Opslaan als.
  • Dubbelklik op Computer of OneDrive (de laatste optie is alleen beschikbaar bij mensen die OneDrive gebruiken).
  • Typ bij 'Bestandsnaam' een naam voor het sjabloon.
  • Selecteer achter 'Opslaan als' Word-sjabloon.
  • Het sjabloon wordt opgeslagen in een speciale map. Klik op Opslaan.

Het sjabloon is klaar en u kunt het keer op keer als basis voor een nieuwe brief gebruiken.

Een brief maken in uw zelfgemaakte sjabloon doet u zo:

  • Open Word.
  • Klik op het tabblad Bestand > Nieuw
  • Klik naast 'Beschikbaar' op Aangepast.
  • Klik op het gewenste sjabloon.

Het sjabloon met uw briefpapier opent in Word. U kunt nu uw brief maken op het briefpapier. De vaste elementen die u op de pagina ziet staan, kunt u aanpassen. 

Bovenstaande stappen ziet u terug in de video. Bekijk hoe u een nieuw sjabloon maakt en waar u het opent om er een brief mee te maken.

Wanneer u het document opslaat op de gebruikelijke manier, dan is deze brief een gewoon Word-document met de extensie .docx. Sla het document als volgt op:

  • Klik op Bestand > Opslaan als.
  • Dubbelklik eerst op Computer of OneDrive  (de laatste optie is alleen beschikbaar bij mensen die OneDrive gebruiken).
  • Blader naar de locatie waar u de brief wilt opslaan, bijvoorbeeld 'Mijn documenten'.
  • Typ bij 'Bestandsnaam' de naam van de brief.
  • Klik op Opslaan.

De eerste brief op basis van het gemaakte sjabloon is nu een feit.

Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.