SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Briefpapier maken (Word 2013)

01-07-2015_Briefpapier_maken_(word2013)CMS In Word 2013 worden heel wat brieven getypt. Veel gegevens typt u keer op keer. Met uw eigen briefpapier is dat verleden tijd.
Werkt u nog niet zo veel met Word? Dan raden wij aan eerst het artikel 'Word: de basis (Word 2013)' te lezen.

Een sjabloon is een speciaal type Word-document waarvan de opmaak vastligt en waarin diverse gegevens al ingevuld zijn. Een gewoon Word 2013-document heeft de extensie .docx. Een Word-sjabloon heeft de extensie .dotx. U kunt zelf zo'n sjabloon maken en opslaan op uw computer. Vervolgens kunt u het als basis gebruiken voor nieuwe Word-documenten. 

Word heeft ook een aantal standaardsjablonen ter beschikking die u kunt gebruiken voor het maken van bijvoorbeeld brieven, cv's of wenskaarten. U vindt deze standaardsjablonen in Word onder het tabblad 'Bestand'. Klik op  Nieuw . Nu ziet u onder 'Beschikbaar' de standaardsjablonen staan. U vindt het eigen gemaakte sjabloon straks terug onder 'Persoonlijk'. 

Open een nieuw, leeg document in Word. Zet hierin alle onderdelen die u altijd op uw briefpapier wilt terugzien. Bijvoorbeeld de volgende onderdelen:

  • Ruimte voor de gegevens van de geadresseerde.
  • Uw eigen gegevens.
  • Ruimte voor het onderwerp.
  • De plaats en de datum.
  • Ruimte voor de aanhef.
  • Ruimte voor de tekst van de brief.
  • Het onderschrift met een afsluitende groet en uw naam.

Maak de onderdelen naar wens op. Kies bijvoorbeeld een ander lettertype of wijzig de lettergrootte. Een kleurtje geven aan een tekst kan natuurlijk ook. Net wat u wilt. Lees in het artikel 'Word: de basis (Word 2013)' hoe u tekst opmaakt.

Ook kunt u een persoonlijk plaatje invoegen. Een afbeelding van uw handgeschreven handtekening bijvoorbeeld. Hoe u een plaatje invoegt, leest u in het artikel 'Word: afbeeldingen (Word 2013)'.

Tip: digitale handtekening
Om een digitale afbeelding te maken van uw handtekening, kunt u uw handtekening op een wit papier schrijven en inscannen. U kunt ook in een tekenprogramma met behulp van een pentablet uw handtekening schrijven. 

Staan alle vaste elementen op uw sjabloon, sla het dan als volgt op:

  • Klik op Bestand > Opslaan als.
  • Dubbelklik op Computer of OneDrive (de laatste optie is alleen beschikbaar bij mensen die OneDrive gebruiken).
  • Typ bij 'Bestandsnaam' een naam voor het sjabloon.
  • Selecteer achter 'Opslaan als' Word-sjabloon.
  • Het sjabloon wordt opgeslagen in een speciale map. Klik op Opslaan.

Het sjabloon is klaar en u kunt het keer op keer als basis voor een nieuwe brief gebruiken.

Een brief maken in uw zelfgemaakte sjabloon doet u zo:

  • Open Word.
  • Klik op het tabblad Bestand > Nieuw
  • Klik naast 'Beschikbaar' op Aangepast.
  • Klik op het gewenste sjabloon.

Het sjabloon met uw briefpapier opent in Word. U kunt nu uw brief maken op het briefpapier. De vaste elementen die u op de pagina ziet staan, kunt u aanpassen. 

Bovenstaande stappen ziet u terug in de video. Bekijk hoe u een nieuw sjabloon maakt en waar u het opent om er een brief mee te maken.

Wanneer u het document opslaat op de gebruikelijke manier, dan is deze brief een gewoon Word-document met de extensie .docx. Sla het document als volgt op:

  • Klik op Bestand > Opslaan als.
  • Dubbelklik eerst op Computer of OneDrive  (de laatste optie is alleen beschikbaar bij mensen die OneDrive gebruiken).
  • Blader naar de locatie waar u de brief wilt opslaan, bijvoorbeeld 'Mijn documenten'.
  • Typ bij 'Bestandsnaam' de naam van de brief.
  • Klik op Opslaan.

De eerste brief op basis van het gemaakte sjabloon is nu een feit.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.  

Hoe werkt het? 
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:  

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.

De koppeling verbreken 
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken: 

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van  Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
  • Google+: Als u op de Google+-knop hebt geklikt, wordt deze rood. Klik nogmaals op de knop om de koppeling te verbreken. 
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.