Menu Zoek SeniorWeb 25 jaar

Wachtwoorden bewaren met Bitwarden

Openingsbeeld wachtwoorden bewaren met Bitwarden

Het is lastig om alle wachtwoorden te onthouden. Gebruik daarom Bitwarden. Deze gratis wachtwoordmanager slaat inloggegevens veilig op.

Bitwarden is een zogeheten wachtwoordmanager. Dat is een dienst die gebruikersnamen en wachtwoorden bewaart. Dat gebeurt veilig, want andere personen kunnen niet bij de gegevens. Bitwarden stopt alle gegevens in een digitale wachtwoordkluis op internet. Alleen de bezitter van het hoofdwachtwoord heeft daar toegang toe. Het grote voordeel is dat u nog maar één sterk wachtwoord nodig hebt, namelijk dat van Bitwarden. Wachtwoorden opschrijven is met een wachtwoordmanager niet meer nodig.

Met Bitwarden logt een gebruiker snel in bij allerlei webdiensten. Zodra iemand bijvoorbeeld online inlogt bij een webwinkel, registreert Bitwarden de ingevoerde gebruikersnaam en het wachtwoord. Bij het volgende digitale bezoekje aan de webshop vult de wachtwoordmanager automatisch de juiste gegevens in. Dat werkt bij alle accounts op internet, zoals online videodiensten, sociale media, verzekeraars, energieleveranciers en overheidsinstanties.

Nieuwe gebruikers registreren zich bij Bitwarden zo:

  • Open een browser op de computer, bijvoorbeeld Chrome.
  • Ga naar bitwarden.com.
  • Klik rechtsboven op Get Started.
  • Typ onder ‘E-mailadres’ een bestaand e-mailadres.
  • Typ onder ‘Naam’ uw naam.
  • Verzin een hoofdwachtwoord en onthoud deze goed. Vul onder ‘Hoofdwachtwoord’ en ‘Hoofdwachtwoord opnieuw invoeren’ tweemaal dit wachtwoord in.

Hoofdwachtwoord Bitwarden aanmaken

  • Bang het wachtwoord te vergeten? Vul eventueel het veld onder ‘Hoofdwachtwoordhint’ in. Zie dit als een geheugensteuntje. Hiermee krijgt u zo nodig alsnog toegang tot het Bitwarden-account.
  • Klik in het selectiehokje onderaan om een vinkje te plaatsen. U gaat dan akkoord met de voorwaarden en het privacybeleid.
  • Klik op Account aanmaken.

Nu kunt u bij Bitwarden inloggen:

  • Na het aanmaken van een account opent vanzelf de inlogpagina van Bitwarden. Ziet u die niet? Ga dan naar vault.bitwarden.com.
  • Typ zo nodig het juiste e-mailadres.
  • Typ het hoofdwachtwoord.
  • Klik op Inloggen.
  • Klik voor ‘Ik ben een mens’ op het selectiehokje. Er verschijnt nu een vinkje.
  • Klik op Inloggen.
  • Nog niet alle functies van Bitwarden zijn beschikbaar. U dient eerst het e-mailadres te verifiëren. Klik aan de rechterkant op E-mail versturen.
  • Open de inbox van uw e-mailadres.
  • Open de e-mail van Bitwarden.
  • Klik op Verify Email Address Now.
  • Een nieuwe webpagina opent. Typ opnieuw het hoofdwachtwoord.
  • Klik op Inloggen. U bevindt zich nu in uw digitale wachtwoordkluis. Er zijn nog geen inloggegevens opgeslagen.

Bitwarden-gebruikers kunnen met verschillende apparaten inloggegevens opslaan. Gebruik op een computer of laptop hiervoor een plug-in in de browser. Bitwarden heeft voor verschillende browsers plug-ins, zoals Chrome, Safari, Firefox en Edge. Wij gebruiken Chrome. Voeg nu inloggegevens van accounts toe aan uw digitale wachtwoordkluis:

  • Ga naar bitwarden.com/download.
  • Scrol een stukje omlaag en klik op Google Chrome. Gebruikt u een andere browser? Klik dan op deze naam om de bijbehorende plug-in te installeren.
  • Klik rechtsboven op Toev. aan Chrome.
  • Klik op Extensie toevoegen. De plug-in van Bitwarden is nu in Chrome geïnstalleerd.
  • Klik in Chrome op de knop Extensies. Dat is het pictogram van het puzzelstukje.
  • Klik op Bitwarden.
  • Klik op Inloggen.
  • Typ uw e-mailadres en hoofdwachtwoord van Bitwarden.
  • Klik op Inloggen.
  • Bezoek nu een website waarbij u een account bezit, bijvoorbeeld een webwinkel of sociale media. Logt de browser automatisch in? U meldt zich dan eerst af. Log in met een gebruikersnaam en wachtwoord.
  • Bitwarden vraagt om het wachtwoord op te slaan. Klik in de balk bovenaan op Ja, nu opslaan. Bezoek op internet verschillende webdiensten om hiervan accountgegevens op te slaan.

Wachtwoord opslaan met Bitwarden in Chrome

Soms verschijnt bij het inloggen geen melding met de vraag het wachtwoord op te slaan. Bitwarden herkent in dat geval de inloggegevens niet. Voeg dan de gebruikersnaam en het wachtwoord van een account handmatig toe. Dat werkt in Chrome zo:

  • Klik op de knop Extensies. Dat is het pictogram van het puzzelstukje.
  • Klik op Bitwarden.
  • Mogelijk vraagt Bitwarden naar het hoofdwachtwoord. Zo ja, vul dat dan in. Klik daarna op Ontgrendelen.
  • Klik op Login toevoegen.

Handmatig inloggegevens opslaan in Bitwarden

  • Vul de gebruikersnaam en het wachtwoord van het bewuste account in.
  • Klik bovenaan op Opslaan.

Heeft Bitwarden inloggegevens van een bepaald account opgeslagen? Log dan de volgende keer gemakkelijker in:

  • Open een browser op de computer. Wij gebruiken Chrome.
  • Bezoek nu een website waarvan u een account bezit, bijvoorbeeld een webwinkel of bank.
  • Klik in Chrome op de knop Extensies. Dat is het pictogram met het puzzelstukje.
  • Klik op Bitwarden.
  • Mogelijk vraagt Bitwarden naar het hoofdwachtwoord. Zo ja, vul dat dan in. Klik daarna op Ontgrendelen.
  • Bitwarden herkent de website automatisch. Klik op de naam van deze website.
  • Bitwarden vult de gebruikersnaam en het wachtwoord automatisch in. Log vervolgens in.

Bitwarden ondersteunt ook automatisch inloggen. Zodra iemand een website bezoekt, vult de wachtwoordmanager vanzelf de gebruikersnaam en het wachtwoord in. Dat gaat sneller dan via de hierboven beschreven stappen. De zogeheten functie ‘Automatisch invullen bij laden pagina’ staat standaard uitgeschakeld in de instellingen van Bitwarden. Het gebruik van deze functie is nog niet volkomen veilig. We raden automatisch inloggen dan ook vooralsnog af.

Voor Windows en macOS bestaat er een computerprogramma van Bitwarden. Hiermee kunnen gebruikers accountgegevens opslaan. Dit programma voegt weinig toe. Via een browserplug-in slaat u namelijk eenvoudiger inloggegevens van accounts op in de digitale wachtwoordkluis. Voor een overzicht van alle opgeslagen inloggegevens kunnen gebruikers daarnaast terecht op vault.bitwarden.com. Het computerprogramma hebt u niet nodig.

Bitwarden werkt ook op een smartphone of tablet. Handig, want zo kunnen gebruikers eenvoudig op hun mobiele toestel wachtwoorden beheren. Installeer hiervoor een app:

  • Tik met een iPhone of iPad op App Store. Tik met een Android-toestel op Play Store.
  • Zoek naar de app ‘Bitwarden’.
  • Voer de installatie uit:
    • iPhone/iPad: Tik onder ‘Bitwarden wachtwoordbeheerder’.
    • Log zo nodig in met uw Apple ID.
    • Tik op Download > Open of Installeer. Mogelijk moet u eerst nog op een andere manier bevestigen.
    • Android: Tik bij ‘Bitwarden - Wachtwoordbeheer’ op Installeren > Openen.
  • Tik op Inloggen.
  • Typ het e-mailadres en hoofdwachtwoord.
  • Tik op Inloggen.
  • Op een iPhone of iPad verschijnt het venster ‘Automatische synchronisatie inschakelen’. Tik op OK, ik snap het > Sta toe.
  • De inhoud van de digitale wachtwoordkluis verschijnt. Voeg via het plusteken eventueel handmatig nieuwe accountgegevens toe.

Bitwarden vult in apps de juiste gebruikersnaam en het wachtwoord in. Pas hiervoor op een iPhone of iPad eerst een instelling aan:

  • Tik vanuit het Beginscherm op Instellingen. Dat is het pictogram van het tandwiel.
  • Tik op Wachtwoorden.
  • Log zo nodig in met uw Apple ID.
  • Tik op Vul automatisch in.
  • Zet een vinkje bij ‘Bitwarden’.
  • Typ het hoofdwachtwoord.
  • Tik op Ga.
  • Moet u bij een app of website inloggen? Tik op het lege invoerveld waar u de gebruikersnaam of e-mailadres moet invoeren. Boven het virtuele toetsenbord neemt u de inloggegevens van Bitwarden over door erop te tikken.

Inloggegevens Bitwarden overnemen op iPhone

  • Typ tot slot het hoofdwachtwoord.
  • Tik op Ga.
  • Tik zo nodig nog op Inloggen in het scherm van de website.

Bitwarden vult in apps de juiste gebruikersnaam en het wachtwoord in. Pas hiervoor op een Android-toestel eerst enkele instellingen aan:

  • Tik op Bitwarden om de app te openen.
  • Voer zo nodig het hoofdwachtwoord in onder 'Hoofdwachtwoord'.
  • Tik rechtsonder op Instellingen.
  • Tik op Automatisch aanvullen.
  • Tik achter ‘Dienst automatisch aanvullen’ op de schuifknop.
  • Tik voor ‘Bitwarden’ op het bolletje om deze optie te markeren > Ok.
  • Tik achter ‘Toegankelijkheid gebruiken’ op de schuifknop.
  • Tik op Geïnstalleerde apps > Bitwarden.
  • Tik achter ‘Uit’ op de schuifknop > Toestaan.
  • Tik drie keer op het pijltje linksboven om naar Bitwarden terug te gaan.
  • Tik achter ‘Bovenop weergeven gebruiken’ op de schuifknop.
  • Tik op Bitwarden.
  • Ga terug naar de Bitwarden-app met het pijltje linksboven.
  • Moet u bij een app of website inloggen? Tik op het lege invoerveld waar u de gebruikersnaam of e-mailadres moet invoeren.
  • Tik daarna op Automatisch invullen met Bitwarden.
  • De Bitwarden-app opent. Typ hierin zo nodig het hoofdwachtwoord.
  • Tik op de betreffende webdienst om de bijbehorende accountgegevens in te vullen.
  • Mogelijk moet u bovenstaande stap tweemaal doorlopen: voor uw gebruikersnaam en het wachtwoord.
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.