Welke sociale media zijn er?
Maak contact met vrienden en familie op sociale media, of lees en schrijf mee over hobby’s en interesses. Welk sociale media zijn er allemaal?
Wat is sociale media?
Een sociaal medium is een platform waar mensen dingen met elkaar kunnen delen. Het woord ‘sociaal’ geeft het al aan: contact met anderen staat centraal. Dat contact kan zo uitgebreid of beperkt zijn als iemand zelf wil. Sociale media gebruiken vaak meerdere internet-toepassingen zoals apps en websites. Andere veelgebruikte termen voor sociale media zijn bijvoorbeeld sociaal netwerk of het Engelse social media.
Een definitie van sociale media is zoiets: online platformen waarmee mensen informatie met elkaar kunnen delen, met minimale tussenkomst van een redactie. De gebruikers verzorgen zelf de dialoog en interactie met elkaar.
Welke sociale media zijn er?
Er zijn allerlei verschillende sociale media. Denk aan Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn, YouTube of Snapchat. Ook WhatsApp wordt door velen een sociaal netwerk genoemd, ook al is dat eigenlijk toch net iets anders.
Veel sociale media lijken op elkaar, maar ze steken toch allemaal net iets anders in elkaar. In alle gevallen is het mogelijk om een persoonlijk profiel aan te maken, zelf berichten te plaatsen en te reageren op berichten van anderen. Maar ieder medium heeft weer net zijn eigen insteek. Zo staan op Twitter vaak korte berichtjes, is Instagram vooral voor mooie foto’s en kunt u op Facebook makkelijk oude bekenden terugvinden. We zetten een aantal veelgebruikte sociale media op een rij.
Facebook is het sociale medium met de meeste gebruikers. Wereldwijd gebruiken 2,5 miljard mensen het. Berichten kunnen over alles en nog wat gaan. Onderwerpen binnen de privésfeer zijn populair, zoals verjaardagen, grappige gebeurtenissen of hobby’s. Op Facebook heeft iedereen een eigen profielpagina. Gebruikers kunnen mensen toevoegen als vriend. Ze kunnen dan van elkaar zien welke berichten, foto's en video's ze delen (afhankelijk van de privacy-instellingen van iemand). Ook veel bedrijven en bekende artiesten zijn op Facebook te vinden. Volg bijvoorbeeld NU.nl, uw favoriete koekjesmerk of lees de berichten van een bekende zanger, politicus of schrijfster. Op berichten kunnen mensen ook reageren. Dat kan simpelweg met een ‘like’ (in het Nederlands ‘vind-ik-leuk’) of met een reactie.
Lees meer over Facebook:
Op Twitter staan korte berichtjes centraal. Een berichtje op Twitter heet een ‘tweet’ (spreek uit als twiet) en mag maximaal 280 tekens bevatten. Op Twitter kunnen de meningen scherp zijn, mensen laten graag horen wat ze van iets vinden. Op dit sociale netwerk kunnen mensen in principe volgen wie ze willen: familie en vrienden, maar ook onbekenden of bedrijven. Een andere mogelijkheid is om een hashtag (#-teken, spreek uit als hesj-tek) te volgen. Volg bijvoorbeeld berichten met #voetbal #tuinieren of #tourdefrance om populaire tweets over dat onderwerp te lezen.
Lees meer over Twitter:
Wie graag veel mooie foto’s ziet, zit op Instagram goed. Op dit sociale medium bestaan alle berichten uit een afbeelding of video, met daarbij een begeleidende tekst. Gebruikers kiezen een foto, bewerken deze eventueel met een mooi effect en delen het plaatje met hun volgers. Reisfoto’s, natuurfoto’s, mooie gerechten en huisdieren doen het altijd goed op Instagram. Vinden mensen een foto mooi? Dan laten ze dat weten door de foto een hartje te geven. Een reactie bij iemand achterlaten kan ook.
Lees meer over Instagram:
LinkedIn is een zakelijk sociaal medium. Mensen leggen contact met mensen die zij via werk kennen. Zo ontstaat er een netwerk van werk-contacten. Op LinkedIn maken gebruikers een profiel aan waarop hun werkervaring zichtbaar is. Voeg iemand toe als connectie om te zien wat zijn/haar werkgeschiedenis is. Gebruikers kunnen ook berichten delen. Dit gaat vaak over werk-gerelateerde onderwerpen. Ook kunnen mensen elkaar feliciteren, bijvoorbeeld bij een werkjubileum, promotie of baanwissel.
Pinterest is een soort digitaal plakboek. Gebruikers kunnen eigen foto’s, maar ook foto’s van anderen verzamelen op een ‘bord’. Dit is een soort digitaal prikbord. Maakt bijvoorbeeld een bord aan met inspiratie voor de nieuwe keuken of verzamel lekker zomergerechten op een bord. Zoek op een onderwerp en sla berichten op. Dit opslaan heet ‘pinnen’.
Lees meer over Pinterest:
YouTube
Ook YouTube is een sociaal medium. Gebruikers kunnen video’s maken en delen. Iedereen mag een video plaatsen, hoewel een groot deel van de gebruikers alleen kijkt naar de video’s van anderen. De video’s kunnen over van alles gaan. Zo zijn er video’s over hobby’s, huisdierenfilmpjes, video’s met tips en instructies, interviews, muziekclips. Onderwerpen gaan van heel serieus tot kort en lollig.
Lees meer over YouTube: