Windows 7: werken met randapparatuur
Wat is randapparatuur?
Apparaten aansluiten
Veel computerapparatuur wordt tegenwoordig aangesloten met een usb-aansluiting. Op de foto hiernaast kunt u zo'n usb-stekker zien. U ziet dat usb-sticks en randapparatuur hetzelfde soort stekkertje gebruiken. De aansluiting (poort) voor usb zit vaak aan de voorkant van de computer én aan de achterkant. Printers en dergelijke kunt u het best via de achterkant aansluiten. Dan houdt u de voorkant over voor usb-sticks met bijvoorbeeld foto's erop of voor uw digitale camera die u maar af en toe aansluit.
Daarnaast worden printers bijvoorbeeld vaak geleverd met een installatieprogramma op cd-rom, en een handleiding over hoe u het apparaat moet aansluiten. In de handleiding leest u dan of u eerst de software moet installeren en dan het apparaat aan de pc moet koppelen, of andersom.
Meer over stekkers en aansluitingen leest u in het artikel 'Aansluitingen: een overzicht'.
Help! Mijn printer doet het niet
Het is een bekende situatie: u hebt net uw oudere printer aan de computer aangesloten, en het apparaat wordt niet herkend. Met andere woorden: de printer is niet geschikt voor Windows 7. In veel gevallen houdt het hierbij op. Soms is de redding echter nabij. Apparaten worden op de computer bestuurd door zogeheten drivers. Dat is software die ervoor zorgt dat uw commando's goed worden uitgevoerd. Veel fabrikanten hebben sinds de komst van Windows 7 nieuwe drivers ontwikkeld, waardoor de apparatuur ineens wel bruikbaar is. Het is zaak om dan op internet te gaan zoeken naar de juiste driver. Daarvoor moet u het merk en typenummer van uw apparaat weten. Via een zoekmachine als Google zoekt u vervolgens de website van de fabrikant van de printer. Vaak is daar een sectie aanwezig met de naam Help, Service of Downloads. U zoekt op de site naar de drivers voor de producten. Vaak zult u dan alsnog een driver voor Windows 7 vinden. U kunt ook bij Google de termen 'Windows 7 driver Canon Pixma MP150' intypen, waarbij u uiteraard het merk en type van uw eigen apparaat moet invoeren. Tussen de zoekresultaten vindt u vaak snel wat bruikbaars.
Stuur desnoods een e-mail naar de fabrikant met de vraag of er een geschikte driver beschikbaar is. Na installatie daarvan zou het apparaat uiteindelijk toch goed moeten werken.
Opslagmedia aansluiten
Back-up maken (1)
Het maken van een back-up van uw gegevens, is een onderhoudsklusje dat in Windows 7 een fluitje van een cent is. Het kan zelfs volledig geautomatiseerd plaatsvinden. Wat wel belangrijk is om te bedenken: u maakt een back-up voor het geval uw computer ineens wat mankeert. Dan is het dus niet praktisch om de back-upbestanden op de computer zelf op te slaan. Die doet het dan immers niet meer. Een back-up moet u dus altijd opslaan op een extern medium, zoals een externe harde schijf, usb-stick, cd-rom of dvd.
In dit artikel laten we zien hoe dat moet. Op welk medium u zelf opslaat, is uw eigen keus. Wij gebruiken een externe harde schijf, die door onze computer wordt voorzien van stationsletter F. Bij u kan dat een andere letter zijn.
- Klik op Starten > Configuratiescherm.
- Klik onder 'Systeem en beveiliging' op Een back-up van uw computer maken (ziet u dit niet staan, klik dan eerst rechtsboven achter 'Weergeven op' op Categorie).
- Er opent een nieuw venster. U kunt nu kiezen voor het maken van een back-up of het terugzetten van bestanden. Omdat we eerst willen bepalen wat er precies opgeslagen zal worden, en waarop, kiezen we voor Back-up instellen.
- Het programma voor de back-up start.
- Selecteer waar de back-up moet komen te staan.
- Klik dan op Volgende.
Back-up maken (2)
- Als u meerdere vaste schijven hebt in uw systeem, krijgt u de vraag welke schijven allemaal meegenomen moeten worden in de back-up. Kies de juiste optie en klik op Volgende.
- U moet kiezen welke bestanden er gekopieerd moeten worden. Klik op Automatisch laten bepalen (aanbevolen).
- Klik op Volgende.
Back-up maken (3)
Nu moet u controleren of alles juist is ingesteld. Klik op Instellingen opslaan en back-up uitvoeren. Met het knopje Schema wijzigen kunt u instellen hoe vaak en wanneer een back-up moet worden gemaakt. Het maken van de back-up zal nu automatisch beginnen. U hoeft verder niks te doen. Op het terugzetten van de back-up bestanden gaan we nu niet in, dit artikel is bedoeld om u te tonen hoe u om kunt gaan met randapparatuur. Het gebruiken van externe opslagmedia is daar slechts een voorbeeld van.
U kunt trouwens uw externe harde schijf of usb-stick ook gebruiken om bestanden op te slaan. Vanuit bijvoorbeeld Word kiest u voor Bestand > Opslaan als (2003 en 2010 versie) of u klikt in Word 2007 op de Office-knop linksboven en kiest voor Opslaan als en als opslaglocatie kiest u vervolgens het externe opslagmedium.
Dvd branden (1)
Dvd branden (2)
Het werkvenster bestaat feitelijk maar uit enkele onderdelen: linksboven kunt u bestanden toevoegen. Rechtsboven kiest u de dvd-brander, onderaan geeft u de schijf een toepasselijke naam.
Als u klikt op Items toevoegen opent de Verkenner en kunt u foto's en afbeeldingen toevoegen, zoveel als de capaciteit van een dvd toelaat. Doe dat tot u tevreden bent, en klik dan op Volgende.
In het volgende venster kunt u uw diavoorstelling aanpassen. Met 'Menutekst' voegt u teksten toe, met 'Menu aanpassen' kunt u wat extra opties eraan toevoegen. Rechts kunt u de stijl van presentatie uitkiezen. U ziet direct welke uitwerking dit heeft, dus probeer gerust eens wat uit.
Is het allemaal naar uw zin, dan klikt u op Branden. Zorg dat er een lege dvd-schijf in uw brander zit. De dvd wordt gemaakt, en u ziet de voortgang in het venster rechts onder in uw beeldscherm. Zodra de schijf klaar is, zal de computer hem uitwerpen. U kunt het programma dan sluiten.
Nu weet u in grote lijnen hoe u omgaat met randapparatuur onder Windows Windows 7.