Huishoudboekje op de Mac

Uw inkomsten en uitgaven overzichtelijk bijhouden op de Mac? Er zijn verschillende rekenprogramma's waarmee dat kan.
Welk programma?
Wilt u op de Mac een huishoudboekje bijhouden, dan doet u dat het handigst in een rekenprogramma. Excel kent u vast wel. Dit is het rekenprogramma van Microsoft en onderdeel van het Office-pakket. Dit pakket is ook verkrijgbaar voor op een Mac. Apple heeft zijn eigen versie van een rekenprogramma: Numbers. Dit kunt u in veel gevallen gratis gebruiken op de Mac of online. Een andere gratis online mogelijkheid is Excel Online.
Numbers installeren
Het programma Numbers staat meestal standaard op Mac-computers. Is dat niet het geval én hebt u de Mac gekocht na 1 oktober 2013, download het programma dan gratis via de App Store. Klik op Finder > Apps. Klik vervolgens dubbel op App Store en zoek daar via de zoekbalk naar het programma Numbers. Dateert de computer van voor oktober 2013, dan moet u ervoor betalen in de App Store.
Apple Numbers gebruiken
Met het sjabloon 'Eenvoudig budget' kunt u in Numbers een huishoudboekje bijhouden. Basiskennis van rekenprogramma's is hiervoor noodzakelijk.
- Open Numbers door te klikken op Finder (pictogram van het lachende gezicht in het Dock) > Apps. Dubbelklik vervolgens op Numbers.
- Klik eventueel het venster dat verschijnt weg door te klikken op Ga door en het eventuele volgende venster op Gereed.
- Klik op Nieuwe spreadsheet of Nieuw document. Of klik, als er geen welkomstscherm opent, in het menu op Archief > Nieuw.
- U ziet verschillende sjablonen. Scrol eventueel naar beneden en klik onder 'Persoonlijke financiën' op het sjabloon Eenvoudig budget.
- Klik op Kies of Maak aan.
- Sla het bestand op. Klik in het menu op Archief > Bewaar en blader naar de plek waar u het bestand wilt opslaan.
- Wijzig eventueel de bestandsnaam achter 'Bewaar als' en klik op Bewaar.
U hebt nu een document om uw huishoudboekje in te gaan bijhouden.
Numbers via de browser
Met een Apple ID kunt u Numbers ook (altijd gratis) gebruiken via de online versie. Dat kan via iCloud.com. Zowel vanaf een Windows- als een Apple-computer.
- Ga naar www.icloud.com.
- Klik op Log in.
- Typ het e-mailadres van het Apple ID en druk op de Enter-toets.
- Het kan zijn dat er een Apple ID in beeld komt dat al bekend is bij deze site. Klik op Ga door met wachtwoord als dit het ID is dat u wilt gebruiken. Klik op Gebruik een andere Apple ID als een verkeerd ID weergegeven wordt.
- Typ het wachtwoord en druk op de Enter-toets.
- Wellicht komt er op een Apple-apparaat een verificatiecode binnen. Klik op het apparaat op Sta toe.
- Typ de code over op de website.
- Klik op Vertrouw.
- Klik rechtsboven op het blokje met de vierkantjes en dan op Numbers.
- Opent u Numbers voor het eerst, dan krijgt u een welkomstscherm. Klik op Ga door / Gebruik Numbers.
- Klik op Maak nieuwe aan.
- Klik op het plusteken bovenin het venster.
- Dubbelklik onder 'Persoonlijke financiën' op Eenvoudig budget.
- Het nieuwe document verschijnt in de browser. Hierin kunt u uw eigen financiële gegevens invullen. Het document wordt automatisch opgeslagen in iCloud.
- Klik bovenaan in het document op de tijdelijke naam ('Eenvoudig budget') om de naam aan te passen.
Excel
Bent u gewend te werken met Excel van Microsoft, dan kunt u overwegen Office voor de Mac aan te schaffen. Met de uitleg in het artikel 'Huishoudboekje maken in Excel' kunt u dan van start met een huishoudboekje. De omschreven menu's kunnen iets afwijken.
Excel via de browser
Wilt u geen geld uitgeven aan Excel, dan is het goed om te weten dat u het programma ook gratis kunt gebruiken. Een Microsoft-account geeft toegang tot Excel Online. U gebruikt dan via internet een uitgeklede versie van Excel. Het bestand wordt op internet opgeslagen. Ook hier maakt het niet uit of u een Apple- op Windows-computer gebruikt. Basiskennis van Excel is noodzakelijk.
- Ga naar www.microsoft.com.
- Klik rechtsboven op het icoon van het poppetje en meld u aan.
- Typ het e-mailadres van uw Microsoft-account en klik op Volgende.
- Typ het wachtwoord en klik op Aanmelden.
- Kies of aangemeld wilt blijven. Kies Ja of Nee.
- Klik linksboven op het blokje met de vierkantjes en dan op Excel of als dit niet zichtbaar is, op het groene pictogram.
- De online Excel-omgeving opent. U kunt kiezen uit een leeg document en verschillende sjablonen. Klik op Meer sjablonen weergeven.
- Scrol naar beneden en klik op het sjabloon Huishoudbeheer of Spreadsheet voor persoonlijk maandbudget.
- Klik bovenin op Werkmap om de naam van het document aan te passen.
U kunt nu aan de slag in het huishoudboekje. Het bestand wordt automatisch opgeslagen op Onedrive.com bij Mijn bestanden.