Menu Zoek
U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Dit artikel is gearchiveerd op: 1 januari 2023

Losse kaartjes voor het ov kopen in 9292-app

etickets 9292 x250

Wie geen ov-chipkaart heeft om mee te reizen, kan losse kaartjes kopen. Koop met de app 9292 e-tickets voor de hele of een gedeelte van de reis.

Wie vroeger met de trein wilde reizen, kocht een papieren kaartje of strippenkaart. Tegenwoordig is er een ov-chipkaart voor al het openbaar vervoer. Dus een reis met de trein, bus, metro of tram betaalt u allemaal met dezelfde kaart. Losse tickets zijn ook verkrijgbaar, maar zijn steeds vaker digitaal: e-tickets met een code om te scannen.

Ook een reis met het ov plannen kan gemakkelijk digitaal. De app 9292 toont hoe u op een locatie komt met het beschikbare openbaar vervoer en welke overstap(pen) u moet maken. Wie nog een kaartje nodig heeft, koopt dat gelijk in dezelfde app. Dit geldt echter alleen voor voltarief reizen. Kortings- en kinderkaartje of kaartjes voor de fiets of eerste klas zijn niet te koop in de app.

Hoe u een route uitstippelt met de 9292-app leest u in het artikel ‘Reis plannen met de ov-app 9292'.

We gaan er in deze uitleg vanuit dat u al een reisadvies van 9292 voor u hebt staan op de smartphone of tablet. Koop als volgt een ticket voor (een deel van) de reis.

  • Tik onder aan het reisadvies op E-tickets kopen.
  • Standaard koopt u één kaartje. Tik eventueel op het plusteken om meer kaartjes toe te voegen.
  • Tik op Kies je e-ticket.
  • Kies voor welke delen van de reis u een e-ticket wilt kopen. Standaard staan alle delen aangevinkt. Tik eventueel op de blauwe vinkjes van de delen waarvoor u geen kaartje nodig hebt. De vinkjes verdwijnen dan.

    Tickets kiezen 9292-app

  • Tik op Vul je gegevens in.
  • Tik op Voornaam en typ uw naam. Doe hetzelfde bij ‘Achternaam'.
  • Tik op Vul je e-mailadres in (Android) of E-mailadres (iPhone/iPad).
  • Tik op Voorbeeld@voorbeeld.com en typ uw e-mailadres.
  • Tik eventueel op Lees de Algemene voorwaarden ticketing of Lees de [vervoersbedrijf] Vervoerdersvoorwaarden en lees de verschillende voorwaarden door.
  • Tik op het vierkantje voor ‘Ik ga akkoord met de Algemene Voorwaarden ticketing (etc)’ en vervolgens op Betaal [bedrag].
  • Betalen in de 9292-app gebeurt met IDEAL. Tik indien nodig op iDEAL.
  • Tik op Selecteer uw bank en kies uw bank.
  • Tik op Doorgaan naar [uw bank].U wordt doorverwezen naar de app of website van uw bank. Het verschilt per bank wat de vervolgstappen zijn.

Als de betaling is geslaagd, keert u automatisch terug naar het reisadvies van 9292. Even later ontvangt u per e-mail een bevestiging. Met dit 'bonnetje’ kunt u eventueel ook de kosten declareren.

Bekijk eventueel de stappen in het filmpje van 9292:

Nu het kaartje is betaald, komt het e-ticket in de app te staan. Dit kan even duren. Open de app 9292 opnieuw of tik een paar keer op het pijltje naar links om terug te gaan naar het beginscherm van de app. Open de kaartjes daarna als volgt:

  • Tik linksboven op het pictogram van drie liggende streepjes.
  • Tik op Mijn e-tickets.
  • Tik op een ticket om het te openen.

Een grote QR-code verschijnt. Dit is het vervoersbewijs. Houd dit voor een toegangspoortje op het station of toon het aan de conducteur.

Voorbeeld van 9292 e-ticket

Hoewel u het kaartje koopt voor een specifieke route, is een e-ticket de hele dag geldig. Mist u bijvoorbeeld de beoogde trein/metro, dan blijft het kaartje bruikbaar op de dag waarvoor u het kocht. Bij bus- en tramkaartjes is dit anders. Daar is het afhankelijk van de vervoerder. Meestal koopt u dan een rit-ticket of een uur-ticket. Op het kaartje staat vermeld van hoe laat tot hoe laat het geldig is. Kijk voor meer informatie op de site van 9292.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.