U bent hier:
Dit kan je allemaal met DigiD doen
Artikel
Met DigiD kan je meer dan je belastingaangifte indienen. Bekijk er je pensioen mee, regel zorgzaken of doe aangifte bij de politie.

DigiD aanvragen en gebruiken
Voordat je DigiD kan gebruiken moet je het identificatiemiddel eerst aanvragen. Daarna moet je jouw DigiD activeren met een brief die je thuisgestuurd krijgt. Het is verstandig om jouw DigiD daarna extra te beveiligen met een sms-controle of de DigiD-app.
Talloze overheidsorganisaties werken inmiddels met DigiD. Niet alleen de instellingen in dit artikel, maar ook ministeries, het CBR en het UWV werken met DigiD. Meer over aangesloten organisaties en het DigiD zelf, vind je op DigiD.nl.
Toeslagen regelen
Op Toeslagen.nl kan je een overzicht raadplegen van jouw toeslagen. Hier staat welke toeslagen je gebruikt en welke gegevens van je bekend zijn. Je kan op Toeslagen.nl ook toeslagen wijzigen of aanvragen.
Belastingaangifte
Bij de Belastingdienst doe je met jouw DigiD aangifte inkomstenbelasting. Tegen de tijd van de belastingaangifte besteden we veel aandacht hieraan. Er is ook informatie te vinden in onze wegwijzer.
Aangifte doen bij de politie
Bij internetoplichting, vernieling en andere onfrisse praktijken is het goed om aangifte te doen bij de politie. Dat kan tegenwoordig ook online. Later kan je online je aangifte eventueel aanvullen en volgen wat ermee gebeurt.
Pensioen bekijken en aanvragen
Wanneer jouw pensioen nog niet is ingegaan, kan je op Mijnpensioenoverzicht.nl inzien hoeveel pensioen je hebt opgebouwd. Stichting Pensioenregister verzorgt de website Mijnpensioenoverzicht.nl. Die stichting is opgericht door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en alle Nederlandse pensioenuitvoerders.
Iedere Nederlander kan inloggen met zijn of haar DigiD. Daarna zie je welke bedragen op je liggen te wachten. Dit zie je bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) die de AOW uitkeert. Maar ook bij pensioenfondsen en verzekeraars waar je pensioen hebt opgebouwd.
Daarnaast zie je wat jouw nabestaanden krijgen als je overlijdt. AOW en pensioen dat je al ontvangt, wordt niet getoond. Ook laat deze website niet zien wat je zelf voor je oude dag hebt geregeld. Wel is het mogelijk om AOW aan te vragen bij de SVB met jouw DigiD.
MijnOverheid
Veel overheidszaken zijn digitaal te regelen en in te zien. Een centraal punt hierin is 'MijnOverheid'. Op de website Mijn.overheid.nl zie je hoe je geregistreerd bent bij de verschillende overheidsinstanties. Volg bijvoorbeeld hoe het ervoor staat met de vergunning voor een dakkapel of een aanvraag van een uitkering. Ook krijg je via MijnOverheid berichten van overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst. Deze komen binnen in de zogeheten Berichtenbox.
Zorgdeclaraties indienen
Grote zorgverzekeraars maken het mogelijk om via hun website zorgnota's te declareren. Het is heel gebruikelijk dat hierbij jouw DigiD als inlog geldt. Groot voordeel van het online declareren is de snellere verwerking. Bovendien is er zo een handig online overzicht van jouw declaraties en bespaar je geld voor een postzegel.
Om papieren nota's te kunnen indienen, heb je wel een scanner of fototoestel (bijvoorbeeld de camera van je smartphone of tablet) nodig. Het belangrijkste is dat je een goed leesbare, digitale kopie van de nota kan maken.
Aanmelden als donor
In het donorregister helpt DigiD bij het vastleggen van je keuze wat betreft orgaandonatie. Dit kan via een online formulier op www.donorregister.nl. Daarnaast kan je jouw registratie inzien en eventueel wijzigen.
Zaken regelen met de gemeente
Het is mogelijk om bij de gemeente iets te regelen via identificatie met DigiD. Denk aan het aanvragen van een nieuw paspoort of een parkeervergunning. Niet alle gemeenten bieden dezelfde mogelijkheden aan. Andere zaken die je online, met DigiD, kan regelen zijn o.a. een verhuizing doorgeven, belastingzaken of een taxatierapport raadplegen.
Medische gegevens koppelen
Als je voor een spoedgeval bij een onbekende arts of apotheker terechtkomt, is het belangrijk dat die jouw medische gegevens kan inzien. Huisartsen, apotheken en ziekenhuizen maken daarvoor gebruik van het Landelijk Schakelpunt (LSP). Dit is een netwerk waar jouw eigen huisarts en apotheek je medische gegevens aan elkaar doorgeven. Ook kunnen andere zorgverleners medische hier gegevens opvragen. Om jouw medische gegevens te koppelen aan het LSP en zo beschikbaar te maken voor zorgverleners, moet je eerst toestemming geven. Dat kan met DigiD via de persoonlijke omgeving van de website volgjezorg.nl.
Medisch dossier
In steeds meer ziekenhuizen maak je met DigiD online afspraken. Sommige ziekenhuizen gaan nog een stap verder. Ze bieden bijvoorbeeld vragenlijsten en folders aan ter voorbereiding op een ziekenhuisbezoek. Soms kunnen patiƫnten via internet zelfs hun medisch dossier inzien. Vraag jouw eigen ziekenhuis naar de mogelijkheden.
Wat vind je van dit artikel?
Geef sterren om te laten zien wat je van het artikel vindt. 1 ster is slecht, 5 sterren is heel goed.
Meer over dit onderwerp
AOW aanvragen
AOW aanvragen met DigiD gaat eenvoudig op de website van de Sociale Verzekeringsbank. Lees hoe u online AOW aanvraagt.
DigiD aanvragen
Veel overheidszaken regelt u via internet. DigiD is daarvoor het digitale paspoort. U moet zelf DigiD aanvragen en activeren.
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld je aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in de mailbox.