Dit kunt u allemaal met DigiD doen
Met DigiD kunt u meer dan uw belastingaangifte indienen. Bekijk met het identificatiemiddel ook uw pensioen, regel zorgzaken of doe aangifte bij de politie. Lees hier waar u DigiD allemaal voor nodig heeft.
DigiD aanvragen en gebruiken
Toeslagen regelen
Belastingaangifte
Bij de Belastingdienst doet u met uw DigiD aangifte inkomstenbelasting. Tegen de tijd van de belastingaangifte besteden we veel aandacht hieraan. U kunt ook informatie vinden in onze wegwijzer.
Aangifte doen bij de politie
Bij internetoplichting, vernieling en andere onfrisse praktijken is het goed om aangifte te doen bij de politie. Dat kan tegenwoordig ook online. Later kunt u online uw aangifte eventueel aanvullen en volgen wat ermee gebeurt.
Pensioen bekijken en aanvragen
Wanneer uw pensioen nog niet is ingegaan, kunt u op Mijnpensioenoverzicht.nl inzien hoeveel pensioen u hebt opgebouwd. Stichting Pensioenregister verzorgt de website Mijnpensioenoverzicht.nl. Die stichting is opgericht door de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en alle Nederlandse pensioenuitvoerders.
Iedere Nederlander kan inloggen met zijn of haar DigiD. Daarna ziet u welke bedragen op u liggen te wachten. Dit ziet u bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) die de AOW uitkeert en bij pensioenfondsen en verzekeraars waar u pensioen hebt opgebouwd. Ook ziet u wat uw nabestaanden krijgen als u overlijdt. AOW en pensioen dat u al ontvangt, wordt niet getoond. Ook laat deze website niet zien wat u zelf voor uw oude dag hebt geregeld. Wel is het mogelijk om AOW aan te vragen bij de SVB met uw DigiD.
MijnOverheid
Veel overheidszaken zijn digitaal te regelen en in te zien. Een centraal punt hierin is 'MijnOverheid'. Op de website Mijn.overheid.nl ziet u hoe u geregistreerd bent bij de verschillende overheidsinstanties. Volg bijvoorbeeld hoe het ervoor staat met de vergunning voor een dakkapel of een aanvraag van een uitkering. Ook krijgt u via MijnOverheid berichten van overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst. Deze komen binnen in de zogeheten Berichtenbox.
Zorgdeclaraties indienen
Grote zorgverzekeraars maken het mogelijk om via hun website zorgnota's te declareren. Het is heel gebruikelijk dat hierbij uw DigiD als inlog geldt. Groot voordeel van het online declareren is de snellere verwerking. Bovendien is er zo een handig online overzicht van uw declaraties en bespaart u geld voor een postzegel.
Om papieren nota's te kunnen indienen, hebt u wel een scanner of fototoestel (bijvoorbeeld de camera van uw smartphone of tablet) nodig. Het belangrijkste is dat u een goed leesbare, digitale kopie van de nota kunt maken.
Aanmelden als donor
In het donorregister helpt DigiD bij het vastleggen van uw keuze wat betreft orgaandonatie. Dit kan via een online formulier op www.donorregister.nl. Daarnaast kunt u uw registratie inzien en eventueel wijzigen.
Zaken regelen met de gemeente
Het is mogelijk om bij de gemeente iets te regelen via identificatie met DigiD. Denk aan het aanvragen van een nieuw paspoort, het aanvragen van een parkeervergunning of een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Niet alle gemeenten bieden dezelfde mogelijkheden aan. Andere zaken die u online, met DigiD, kunt regelen zijn o.a. een verhuizing doorgeven, belastingzaken of een taxatierapport raadplegen.
Medische gegevens koppelen
Medisch dossier
En nog veel meer
Talloze overheidsorganisaties werken inmiddels met DigiD. Niet alleen de instellingen in dit artikel, maar ook ministeries, het CBR en het UWV werken met DigiD. Meer over aangesloten organisaties en het DigiD zelf, vindt u op DigiD.nl.