U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Gearchiveerd op 1 november 2019.
Mail: beginnen met e-mailen (OS X)
Artikel
Hebt u een Mac? Dan kunt u e-mailen via het programma Mail. Handig voor de mail van uw internetprovider. In dit artikel leest u hoe u van start gaat. Dit artikel is geschikt voor Mac-computers met OS X 10.9 Mavericks t/m OS X 10.11 El Capitan.

Versie
Dit artikel is geschikt voor Mac-computers met OS X 10.11 El Capitan of lager. Heb u een nieuwere versie van het besturingsprogramma op de Mac? Lees dan het artikel 'Mail: beginnen met e-mailen (macOS)'.
Ter voorbereiding
Als u een e-mailaccount van uw provider provider Andere benaming voor internetaanbieder of telefoonmaatschappij. wilt toevoegen aan Mail, dan is het goed de volgende gegevens voor de zekerheid bij de hand te hebben:
- Het e-mailadres dat u van uw provider hebt gekregen.
- De gebruikersnaam die u van uw provider hebt gekregen (dit is soms uw e-mailadres, maar niet altijd).
- Het wachtwoord dat daarbij hoort.
- Het adres van de server die de binnenkomende post regelt.
- Het adres van de server die de uitgaande post regelt.
Wilt u een e-mailadres van een gratis webmaildienst invoeren, bijvoorbeeld Gmail Gmail Gratis webmail van Google op internet. Het grote voordeel van een Gmail-adres voor het ontvangen en verzenden van e-mailberichten is dat de e-mail op elke computer kan worden bekeken, onafhankelijk van waar u zich bevindt. Het aanmaken van een adres en het inloggen kan via de website Gmail.com. U kunt uw Gmail-adres en wachtwoord ook gebruiken voor allerlei andere diensten van Google. of Outlook.com, dan hebt u alleen uw e-mailadres en wachtwoord nodig. Maar als u met plezier via de internetpagina van een webmaildienst e-mailt, dan raden wij u aan deze te blijven gebruiken. Het voordeel is dan namelijk dat u overal waar internet is, toegang hebt tot de vertrouwde mailomgeving.
Stap 1: het programma openen
U vindt Mail hoogstwaarschijnlijk terug op het Dock ,
dock
Balk met
pictogrammen voor
programma's en mappen in het
besturingssysteem
MacOS of
iOS van
Apple.
onder in beeld. Klik op het pictogram van het programma om het te openen. Staat het pictogram van het programma niet op uw dock, dan opent u het programma als volgt via de Finder :
Finder
De Finder is vergelijkbaar met de
Verkenner in
Windows. De app staat in het 'dock' (de taakbalk op Macs) en is herkenbaar aan het lachende gezichtje. Hiermee krijgt u toegang tot de
bestanden,
mappen en
programma's op een computer of laptop van Apple.
- Dubbelklik op het pictogram van de Finder (linksonder).
- Klik links op Programma's.
- Scrol eventueel naar beneden tot u het programma Mail ziet en dubbelklik op Mail.
Stap 2: e-mailaccount toevoegen (1)
Wanneer u Mail voor het eerst opent, wordt gevraagd wat voor type e-mailaccount u wilt toevoegen.
- Selecteer het gewenste type. Wij selecteren 'Voeg andere Mail-account toe...'. Als u een ander type account toevoegt, kunnen de stappen afwijken.
- Klik op Ga door.
Stap 3: e-mailaccount toevoegen (2)
- Vul in het volgende venster de gevraagde gegevens van uw e-mailaccount in. Klik eventueel tussen door op Volgende.
- Wanneer er naar uw naam gevraagd wordt, hoeft u t achter '(Volledige) naam' niet uw gehele naam in te vullen, u kunt bijvoorbeeld ook alleen uw initialen invullen.
- Klik op Log in of Maak aan. Als Mail de e-mailinstellingen van uw account kan vinden, is uw e-mailaccount nu ingesteld. U kunt dan gelijk doorgaan met stap 8 van dit artikel.
- Kan het programma de e-mailinstellingen niet vinden? Bij OS X 10.11 El Capitan wordt u doorverwezen naar een nieuw scherm. Hier kunt u achter 'Type account' het beste POP selecteren. Als uw provider ook IMAP ondersteunt, dan kunt u voor IMAP kiezen. Bij IMAP worden de e-mails in het programma zichtbaar, maar blijft de e-mail in principe ook op de server staan van de provider. Bij POP wordt de mail van de server afgehaald en staat het alleen nog in uw programma Mail. Vervolgens vult u de server inkomende en uitgaande e-mail in. Klik tot slot op Log in. U kunt dan doorgaan met stap 8 van dit artikel.
Bij eerdere versies van Mac OS X ziet u onder in het venster 'Account moet handmatig worden geconfigureerd' staan. Klik in dat geval op Volgende. En ga verder met stap 4.
Stap 4: e-mailaccount toevoegen (3)
U moet nu zelf nog een aantal zaken invoeren. Daarvoor hebt u de gegevens nodig die u ter voorbereiding hebt opgezocht (zie eerste paragraaf van dit artikel):
- Achter 'Type account' kunt u het beste POP selecteren. Als uw provider ook IMAP ondersteunt, dan kunt u voor IMAP kiezen. Bij IMAP worden de e-mails in het programma zichtbaar, maar blijft de e-mail in principe ook op de server staan van de provider. Bij POP wordt de mail van de server afgehaald en staat het alleen nog in uw programma Mail.
- Typ achter 'E-mailserver' het adres van de server die binnenkomende post regelt.
- Controleer of u uw gebruikersnaam en wachtwoord juist hebt ingevuld.
- Klik op Volgende.
- Het kan zijn dat er een venster met de naam 'Certificaat controleren' opent met de melding dat de identiteit van de door u ingevulde servernaam niet kan worden gecontroleerd. Als u de accountgegevens echter direct van uw provider hebt ontvangen, kunt u erop vertrouwen dat de gegevens veilig zijn. Klik in dat geval op Verbind.
- Eventueel ziet u onder in het venster de melding "Aanvullende accountinformatie vereist" staan. Klik in dat geval nogmaals op Volgende. Ziet u deze melding niet staan, dan kunt u stap 5 overslaan.
Stap 5: e-mailaccount toevoegen (4)
- Als u van uw provider een poortnummer voor inkomende e-mail hebt ontvangen, kunt u dit nummer invullen achter 'Poort'. Hebt u geen poortnummer ontvangen, laat het veld dan leeg.
- Klik op Volgende.
Stap 6: e-mailaccount toevoegen (5)
Het venster 'Info voor server uitgaande e-mail' opent.
- Vul achter 'SMTP-server' de servernaam in voor uitgaande e-mail.
- Vul achter 'Gebruikersnaam' nogmaals uw gebruikersnaam in.
- Vul achter 'Wachtwoord' nogmaals uw wachtwoord in.
- Klik op Maak aan. Uw e-mailaccount is nu toegevoegd aan Mail.
- Eventueel ziet u onder in het venster weer de melding "Aanvullende accountinformatie vereist" staan. Klik in dat geval op Volgende. Ziet u deze melding niet staan, dan kunt u stap 7 overslaan.
Stap 7: e-mailaccount toevoegen (6)
- Als u van uw provider een poortnummer voor uitgaande e-mail hebt ontvangen, kunt u dit nummer invullen achter 'Poort'. Hebt u geen poortnummer ontvangen, laat het veld dan leeg.
- Klik op Maak aan.
Stap 8: belangrijke onderdelen
Het programma Mail opent. De mail die hoort bij uw e-mailaccount wordt binnengehaald. We zullen de onderdelen die u ziet kort omschrijven.
Helemaal bovenin, eigenlijk los van het programmavenster, ziet u het menu dat hoort bij Mail. Alles van 'Mail' tot 'Help' kunt u aanklikken om bij onderliggende menuonderdelen van het programma te komen.
Boven in het programmavenster ziet u verschillende pictogrammen waarmee u veelgebruikte opties snel kunt toepassen. In OS X 10.10 Yosemite en 10.11 El Capitan zijn de knoppen net iets anders vormgegeven, maar duidelijk herkenbaar.
- Met
haalt u nieuwe berichten op.
- Met
maakt u een nieuw bericht aan.
- Met
verwijdert u een geselecteerd bericht.
- Met
geeft u aan dat een geselecteerd bericht ongewenste reclame is.
- Met
stelt u een antwoord op aan de afzender van een geselecteerd bericht.
- Met
stelt u een antwoord op aan alle geadresseerden van een geselecteerd bericht.
- Met
stuurt u een geselecteerd bericht door aan anderen.
- Met
kunt u een geselecteerd bericht markeren met een gekleurd vlaggetje. Aan een kleur kunt u voor uzelf een betekenis geven.
- Klik op Postbussen (in OS X 10.9 Mavericks en eerdere versies staat hier Toon) en daaronder verschijnt het overzicht van uw postbussen en eventueel zelf aangemaakte mappen. Het is handig dit venster zichtbaar te laten als u zelf meerdere mapjes hebt aangemaakt. Submapjes kunt u tevoorschijn halen door te klikken op een pijltje
voor een postbus of map.
- Klik op Inkomend en het overzicht van de binnengekomen berichten verschijnt.
- Klik op Verstuurd en het overzicht van uw verstuurde berichten verschijnt.
- Klik op Gemarkeerd en het overzicht van de berichten die u gemarkeerd hebt verschijnt.
- Klik op Concepten en het overzicht van berichten die u nog niet hebt verstuurd verschijnt.
Stap 9: een e-mail opstellen en versturen
Een nieuw e-mailbericht kunt u op twee manieren aanmaken:
- Klik bovenaan het beeldscherm in het menu op Archief > Nieuw bericht.
- Klik op de knop 'Maak een nieuw bericht aan'
.
Het venster verschijnt waarin u een nieuw e-mailbericht kunt opstellen.
- Vul het e-mailadres van de ontvanger in achter 'Aan'. Wilt u de mail aan meerdere ontvangers sturen, zet dan een komma tussen de e-mailadressen.
- Als er iemand anders op de hoogte moet zijn van de inhoud van de mail, kunt u een extra e-mailadres invullen achter 'Kopie'.
- Wilt u ook een blinde kopie kunnen sturen, klik dan links op de knop 'Selecteer zichtbare koptekstvelden'
aan en klik daar op Blinde-kopie-adresveld.
- Typ het onderwerp van de mail achter 'Onderwerp'.
- Typ uw bericht in het grote vak daaronder.
- Klik linksboven in het venster van de e-mail op de knop 'Verstuur bericht'
.
- De e-mail die u net hebt verzonden, staat nu tussen de verstuurde berichten. Staat de mail daar nog niet tussen? Klik dan op de knop met de envelop. De map wordt dan ververst.
Tip: Maakt u gebruik van de app 'Contacten'? Dan kunt u een e-mail sturen naar een contactpersoon. U hoeft het e-mailadres dan niet te typen. Om een contactpersoon te selecteren, klikt u in het veld achter 'Aan'. Er verschijnt een blauwe cirkel met een plusteken rechts in het veld. Een klik hierop opent uw contacten. Klikt u op de naam van een contactpersoon, dan klappen de opgeslagen e-mailadressen van deze contactpersoon uit. Klik op het gewenste e-mailadres. Het e-mailadres verschijnt in het veld achter 'Aan'. U kunt deze stap herhalen als u de e-mail naar meerdere contactpersonen wilt sturen. Hetzelfde kunt u doen in het veld achter 'Kopie'.
Stap 10: het programma afsluiten
Linksboven in het programma vindt u drie knopjes :
- Met de rode knop kunt het venster van Mail sluiten.
- Met de gele knop kunt u het programma verkleinen, het komt dan op het dock te staan.
- Met de groene knop kunt u het programma vergroten, het beeldscherm vult zich dan met het programma.
Mail in zijn geheel afsluiten kunt u op twee manieren doen:
1. Deze methode is handig wanneer u het programma bijvoorbeeld geminimaliseerd hebt.
- Klik met uw rechtermuisknop op het pictogram van Mail, op uw dock.
- Klik op Stop.
2. Deze methode is het handigst wanneer u het programma voor u geopend hebt.
- Klik in het menu op Mail > Stop Mail.
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.