Menu Zoek

Werken met Google Back-up en Synchronisatie (Mac)

Google Back-up en Synchronisatie op Mac

Google Drive is de gratis opslagdienst van Google. Het programma 'Back-up en Synchronisatie' maakt het uitwisselen van gegevens tussen de opslagdienst en de Mac gemakkelijk.

Google Drive is een gratis dienst op internet. Met Google Drive maakt u documenten, die u kunt delen met andere mensen. Om teksten te kunnen typen en documenten te kunnen maken, hebt u geen aparte tekstverwerker meer nodig. Daarnaast is het ook een opslagdienst. Het is te vergelijken met diensten als OneDrive en Dropbox. Omdat bestanden op internet worden opgeslagen, spreekt men ook wel van een clouddienst. U slaat op 'in de cloud'. 

Google Drive is een gratis dienst, waarvan u gebruik kunt maken als u een Google-account hebt. Dat maakt u kosteloos eenmalig aan, waarna u toegang hebt tot alle Google-diensten. Nog geen account? Lees in het artikel 'Een Google-account aanmaken' hoe u er een maakt.

Vervolgens hebt u met de accountgegevens via de website google.com/drive toegang tot Google Drive. 

Om toegang te krijgen tot de bestanden op Google Drive kunt u natuurlijk gebruikmaken van de website. In dit artikel gaan we echter in op het programma 'Back-up en Synchronisatie'. Als eerste zet het programma de map 'Google Drive' op de Mac. Dit zorgt voor een gemakkelijk toegang op de Mac tot de bestanden op Google Drive.

Daarnaast maakt het programma een back-up van geselecteerde mappen op de Mac. Deze mappen vindt u terug op de websiteversie van Google Drive onder Computers > Mijn iMac of Mijn MacBook.

In het artikel 'Google Back-up en Synchronisatie (Mac)' staat hoe u het programma installeert en instelt.

Zoals we al aangaven is Google Drive een gratis dienst. Maar wel tot een bepaalde hoogte. De dienst biedt namelijk de opslagruimte tot 15 GB gratis aan. Meer opslagruimte kost geld: 1,99 euro per maand voor 100 GB, 9,99 euro voor 1 TB en 99,99 euro voor 10 TB.

Als u ook foto's en video's gaat opslaan, kan de beschikbare 15 GB snel vol zitten. Het aanschaffen van meer opslagruimte is een opties, maar u kunt er ook voor kiezen om de foto's en video's in mindere kwaliteit op te slaan. Foto's die in originele kwaliteit worden opgeslagen gaan te kosten van de opslagruimte. Slaat u de foto's in mindere kwaliteit op, dan tellen de foto's niet mee. Op deze wijze slaat u onbeperkt foto's op. Maar houd er rekening mee dat de foto's worden comprimeert naar 16 MegaPixels. Deze kwaliteit foto's kunt u nog goed afdrukken tot het formaat 60 x 40 cm. 

Tijdens het installeren van Back-up en Synchronisatie stelde u uw voorkeur al, maar u past het als volgt aan:

  • Klik rechtsboven in de menubalk op het pictogram van het wolkje met pijl Google Drive.
  • Klik op het pictogram met de drie puntjes Menu.
  • Klik op Voorkeuren.
  • Klik onder 'Uploadgrootte van foto's en video's' op het uitklapmenu.
    Foto's instellen
  • Klik op de gewenste keuze.
  • Klik onderin het venster op OK.

Na het installeren van het programma staat de map 'Google Drive' op de Mac. De map werkt hetzelfde als elke andere map in de Finder. U kunt de map op twee verschillende manieren openen. Als eerste kunt u de map opzoeken via de Finder. Klik hiervoor op het pictogram van het gezichtje in het Dock en vervolgens onder 'Favorieten' op Google Drive. Voor de tweede manier klikt u rechtsboven in de menubalk op het pictogram van de wolk met pijl Google Drive en vervolgens op het pictogram van de map Map.

Wilt u bestanden die op de Mac staan verplaatsen naar de Google Drive-map? Dat kan. 

  • Open de Finder. Klik daarvoor op het pictogram van het lachende gezicht op het Dock.
  • Blader naar de map waar het bestand staat.
  • Open een tweede Finder-venster. Klik daarvoor boven in het scherm op ArchiefNieuw Finder-venster.
  • Een tweede venster opent. Blader naar de Google Drive-map.
  • Breng de vensters zo in beeld dat u beide mappen ziet. Verplaats een venster door boven in het venster in het grijze gedeelte te klikken en de muisknop vast te houden terwijl u de muis (en daarmee het venster) verplaatst.
  • Verplaats nu het bestand. Klik het aan, houd de muisknop vast en sleep het bestand naar de andere map (die u in het tweede Finder-venster al open had staan).
  • Wilt u meer bestanden tegelijk verplaatsen? Houd dan de Cmd-toets ingedrukt terwijl u de verschillende bestanden aanklikt. Hebt u geselecteerd wat u wilt, dan kunt u deze set bestanden verslepen op de manier zoals in de stap hiervoor is beschreven.

Als u een nieuw bestand maakt, zoals een Word-document, kunt u dat ook gelijk rechtstreeks in de Google Drive-map opslaan. Zoek bij het opslaan gewoon de map op.

Zoals we al aangaven kunt ook van mappen een back-up maken in Google Drive. Tijdens het installeren van het programma stelde u deze mappen al in. Pas als volgt de mappen aan:

  • Klik rechtsboven in de menubalk op het pictogram van het wolkje met pijl Google Drive.
  • Klik op het pictogram met de drie puntjes Menu.
  • Klik op Voorkeuren.
  • Standaard staan de mappen 'Afbeeldingen', 'Bureaublad' en 'Documenten' geselecteerd om doorlopende back-ups van de te maken in Google Drive. Wilt u een van deze mappen niet? Klik dan op het vinkje voor de map.
  • Het is ook mogelijk om nog andere mappen toe te voegen. Klik  op Map kiezen. Navigeer naar de map, klik deze aan en klik op Open.
  • Klik onderin het venster op OK.
Woordenboek
Home Sluiten
SeniorWeb Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.