Menu Zoek

Google Back-up en Synchronisatie installeren (Windows 10)

Installeer het programma van Google Drive op de computer om gemakkelijk een back-up van bestanden te maken. Het programma heet 'Back-up en Synchronisatie'.
Besturingssysteem: Windows 10
Bestandsgrootte: 1,1 MB
Taal: Nederlands
Dit programma is mogelijk niet voor uw apparaat bedoeld.
Download

Opslagdienst Google Drive is op verschillende manieren te gebruiken. Via de browser, via de app op mobiele apparaten en op de computer via het programma 'Back-up en Synchronisatie'. Wie het programma downloadt en installeert, kan bestanden automatisch laten kopiëren naar de online opslag van Google Drive.

Voor het gebruik van Google Drive is een Google-account nodig. Hebt u dit nog niet? Lees dan in het artikel 'Een Google-account aanmaken' hoe u aan een account komt. Met een gratis account bij Google krijgt u 15 GB opslagruimte. Dat is meestal niet genoeg om een back-up van de hele computer te maken, maar is wel genoeg voor uw belangrijke bestanden.

  • Klik hierboven op de blauwe knop Download.
  • De website van Google opent. Klik onder 'Persoonlijk' op de blauwe knop Downloaden.
  • Klik op Akkoord en downloaden om de servicevoorwaarden te accepteren en het downloaden te starten.
  • Het installatiebestand wordt gedownload.
    • Klik onderin beeld op Uitvoeren om de installatie te starten in Edge.
    • In Chrome staat de download onderin beeld en start u hem door erop te klikken als het downloaden afgerond is.
    • In Firefox klikt u eerst op Bestand opslaan en dan op het blauwe pijltje rechts van de adresbalk. U klikt op Installbackupandsync.exe.
  • Klik op Ja als het programma om toestemming vraagt om wijzigingen op de computer aan te brengen. Ziet u geen scherm waarin u op 'Ja' kunt klikken? Klik dan eerst op de Taakbalk op het pictogram van een schild dat knippert.
  • Het downloaden en installeren van het programma start. Zodra de installatie is voltooid komt er een melding in beeld. Klik op Sluiten.

Na enkele ogenblikken opent het welkomstscherm van Back-up en synchronisatie. Ziet u dit niet? Sluit dan alle openstaande programmavensters.

  • Klik op Aan de slag.
  • Klik op E-mailadres of telefoonnummer en typ het e-mailadres dat gekoppeld is aan het Google-account.
  • Klik op Volgende.
  • Klik op Wachtwoord.
  • Typ het wachtwoord en klik op Volgende.

Na het inloggen moet u een aantal dingen instellen om Google Back-up en synchronisatie goed te laten werken.

  • Google vraagt of u wilt bepalen welke mappen gesynchroniseerd moeten worden met Google Drive. De bestanden in deze mappen zijn dan op de computer en online opgeslagen. Klik op OK.
  • Onder 'Mijn Computer' staan wat mappen met vinkjes ervoor. Deze mappen worden gesynchroniseerd (en ze nemen dus opslagruimte in bij Google Drive). Haal de vinkjes weg voor de mappen die u niet wilt synchroniseren.
  • Een andere map synchroniseren? Klik op Map kiezen, selecteer de gewenste map en klik op Map selecteren.

    Google Drive synchroniseren met Windows-computer

  • Geef onder 'Uploadgrootte van foto's en video's' aan in welke kwaliteit de foto's/video's online moeten worden opgeslagen.
    • Oorspronkelijk kwaliteit: sla de originele foto online op. Dit neemt opslagruimte in beslag.
    • Hoge kwaliteit: sla foto's online op zonder dat ze ruimte verbruiken bij de opslagdienst van Google. De foto's worden in een kleiner formaat worden opgeslagen. Het formaat is voldoende voor het maken van een afdruk van ongeveer 60 x 40 centimeter.
  • Zet een vinkje voor Foto's en video's uploaden naar Google Foto's als u wilt dat foto's en video's opgeslagen worden in de dienst Google Foto's in plaats van Google Drive.
  • Klik op Volgende.
  • Google vraagt of de gegevens van Google Drive ook op de computer opgeslagen moeten worden. Bestanden die u via een ander apparaat opslaat bij Google Drive, komen ook op deze pc beschikbaar. Klik op OK.
  • Standaard maakt Google daarvoor een aparte map aan op de C-schijf van de pc. De locatie is bijvoorbeeld: Deze pc > C > Gebruikers > [de eigen gebruikersnaam op de pc] > Google Drive. Dat laten wij zo.
  • Selecteer Alles in Mijn Drive (XX MB) synchroniseren als u alles van Google Drive op de computer wilt opslaan. Alleen specifieke mappen opslaan? Selecteer dan Alleen deze mappen synchroniseren en klik op de gewenste mappen.
  • Klik rechtsonder op Starten.

De instellingen worden verwerkt. De Google Drive-map opent in de Verkenner.

Google Drive wordt gesynchroniseerd en u kunt aan de slag. Hoe het programma werkt, beschrijven we in het artikel 'Werken met Google Back-up en Synchronisatie (Windows 10)'.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.