Menu Zoek

Google Back-up en Synchronisatie installeren (Windows 10)

Installeer de zogenaamde 'desktop-uploader' van Google op de computer om gemakkelijk een back-up van bestanden te maken. Het programma heet 'Back-up en synchronisatie'.
Besturingssysteem: Windows 10
Bestandsgrootte: 1,1 MB
Taal: Nederlands
Dit programma is mogelijk niet voor uw apparaat bedoeld.
Download

Wie een Google-account heeft, krijgt gratis 15 GB online opslagruimte in de cloud van Google. Normaal gesproken gebruikt u deze ruimte vanuit de verschillenden Google-diensten, zoals Google Drive, Google Foto's en Gmail. Overzichtelijker is om de opslagruimte te beheren vanuit één computerprogramma. Hiervoor heeft Google het programma 'Back-up en synchronisatie'. Nadat u de juiste instellingen hebt gedaan, maakt het programma automatisch een reservekopie van alle foto's en video's of van bepaalde mappen op de computer.

Hebt u nog geen account? Lees dan in het artikel 'Een Google-account aanmaken' hoe u er aan een komt.

  • Klik hierboven op de blauwe knop Download.
  • De website van Google opent. Klik bij 'Persoonlijk' of 'Voor individuen' op Downloaden.
  • Klik op Akkoord en downloaden om de servicevoorwaarden te accepteren en het downloaden te starten.
  • Het installatiebestand wordt gedownload.
    • Klik onderin beeld op Bestand openen om de installatie te starten in Edge.
    • In Chrome staat de download onderin beeld. Klik, als het downloaden afgerond is, op het bestand om de installatie te starten.
    • In Firefox klikt u eerst op Bestand opslaan en dan op het blauwe pijltje rechts van de adresbalk. U klikt op Installbackupandsync.exe.
  • Klik op Ja als het programma om toestemming vraagt om wijzigingen op de computer aan te brengen. Ziet u geen scherm waarin u op 'Ja' kunt klikken? Klik dan eerst op de Taakbalk op het pictogram van een schild dat knippert.
  • Het downloaden en installeren van het programma start. Zodra de installatie is voltooid, komt er een melding in beeld. Klik op Sluiten.

Na enkele ogenblikken opent het welkomstscherm van Back-up en synchronisatie. Ziet u dit niet? Dan staat het mogelijk achter andere openstaande programmavensters. Minimaliseer ze.

  • Klik op Aan de slag.
  • Klik op E-mailadres of telefoonnummer en typ het e-mailadres dat gekoppeld is aan het Google-account.
  • Klik op Volgende.
  • Klik op Wachtwoord.
  • Typ het wachtwoord en klik op Volgende.

Na het inloggen moet u een aantal dingen instellen om Google Back-up en synchronisatie automatische back-ups te laten maken.

  • Back-up en synchronisatie vraagt of u wilt bepalen welke mappen gesynchroniseerd moeten worden met Google. De bestanden in deze mappen zijn dan op de computer én online opgeslagen. Klik op OK.
  • Onder 'Mijn Computer' of 'Mijn Laptop' staan wat mappen met vinkjes ervoor. Deze mappen worden gekopieerd (en nemen dus opslagruimte in). Haal de vinkjes weg voor de mappen die u niet wilt synchroniseren.
  • Een andere map synchroniseren dan r staat? Klik op Map kiezen, selecteer de gewenste map en klik op Map selecteren.

    Google Drive synchroniseren met Windows-computer

  • Geef onder 'Uploadgrootte van foto's en video's' aan in welke kwaliteit de foto's/video's online moeten worden opgeslagen.
    • Oorspronkelijk kwaliteit: sla een kopie van de originele foto's online op. Die zijn dan van goede kwaliteit, maar ze nemen wel opslagruimte in beslag.
    • Hoge kwaliteit: de foto's worden in een kleiner formaat opgeslagen bij Google Foto's. Dit gaat niet van de gratis 15 GB opslagruimte af, dus die kunt u dan ergens anders voor gebruiken. Het verkleinde formaat is voldoende om een afdruk van ongeveer 60 x 40 centimeter van te maken.
  • Zet eventueel een vinkje voor Foto's en video's uploaden naar Google Foto's als u wilt dat beelden opgeslagen worden in de dienst Google Foto's in plaats van Google Drive. Dit kan handig zijn, want Foto's heeft opties om beelden te bewerken, Drive niet.
  • Klik op Volgende of Starten.
  • Klik op OK.
  • Standaard krijgt de computer een aparte map voor (Google) Drive. Alles wat in deze map staat, wordt gekopieerd naar de Google-cloud. Zo bewaart u bestanden zonder eerst naar de site van Drive te hoeven. Dit werkt ook andersom, als u dit instelt. Bestanden die u bijvoorbeeld vanaf de tablet bewaart in de online opslagruimte, worden automatisch ook naar deze map op de computer gekopieerd.
    • Die map komt op de C-schijf van de pc. Dat laten wij zo.
    • Selecteer Alles in Mijn Drive (XX MB) synchroniseren als u alles van Google Drive op de computer wilt opslaan. Alleen specifieke mappen opslaan? Selecteer dan Alleen deze mappen synchroniseren en klik op de gewenste mappen.
    • Wilt u niet dat alles wat in de Drive staat, ook op de computer komt, haal dan het vinkje voor Mijn Drive synchroniseren met deze computer weg.
  • Klik rechtsonder op Starten.

De instellingen worden verwerkt en het programma begint met het kopiëren van de bestanden. Mogelijk opent de Verkenner.

Hierna beheert u de online opslagruimte vanuit de Google Drive-map op de computer. Hoe dit werkt, beschrijven we in het artikel 'Werken met Google Drive op Windows 10'. Hebt u Back-up en synchronisatie alleen gebruikt voor een back-up van foto's en video's, lees dan meer in het artikel 'Back-up en synchronisatie voor Google Foto's'.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.