Menu Zoek

Google Back-up en Synchronisatie (Windows 10)

Google Drive is de online opslagdienst van Google. De dienst biedt 15 GB gratis opslagruimte voor bestanden van gebruikers. Met een Google-account hebt u toegang tot Drive. De dienst is online te gebruiken, maar ook via het programma 'Back-up en Synchronisatie' op de computer. Lees hier hoe u het programma via de browser Chrome downloadt en installeert op een computer met Windows 10.

Besturingssysteem: Windows 10
Bestandsgrootte: 1,1 MB
Taal: Nederlands
Dit programma is mogelijk niet voor uw apparaat bedoeld.
Download

Om Google Drive en het back-upprogramma te gebruiken, hebt u een Google-account nodig. Nog geen account? Lees in het artikel 'Een Google-account aanmaken' hoe u een account aanmaakt.

  • Klik op de knop Download.
  • De website van Google opent. Klik op 'Back-up en synchronisatie' downloaden.
  • Klik op Akkoord en downloaden.
  • Het installatiebestand wordt gedownload. Onder in beeld ziet u een smalle grijze balk met daarin het bestand. Wacht tot het downloaden voltooid is.
  • Dubbelklik op het bestand in de balk: Installbackupands…exe.

Dubbelklikken om te beginnen met installatie

  • Klik in het nieuwe venster op Ja om toestemming te geven voor de installatie.
  • De installatie wordt nu verder automatisch uitgevoerd. Aan het einde verschijnt er een venster met de melding dat het voltooid is. Klik op Sluiten.
  • Er opent een welkomstvenster. Klik op 'Aan de slag' om meteen te beginnen. Omdat dit venster eenmalig verschijnt, leggen we liever uit hoe u het programma voortaan start. Klik op het kruisje rechtsboven om het venster te sluiten.

Het programma blijft op de achtergrond actief.

  • Klik op de Startknop.
  • Blader in de lijst met apps naar de letter B.
  • Klik op Back-up and sync from Google.
  • Klik in het menu dat openklapt op Back-up and sync from Google.
  • In het Systeemvak bij de Windows-klok staat een witte ballon met een zwarte pijl erin. Klik op het pictogram van de ballon.
  • Ziet u deze niet? Klik dan op het pijltje omhoog links van het Systeemvak om alle pictogrammen te zien.
  • Klik dan alsnog op het pictogram van de ballon.
  • Klik op Inloggen.            
  • Klik op Aan de slag.
  • Typ het e-mailadres van het Google-account.
  • Klik op Volgende.
  • Typ het bijbehorende wachtwoord.
  • Klik op Inloggen.

Bepaal nu welke informatie doorlopend moeten worden geback-upt.

Tip: bent u het venster van Google kwijt? Klik dan op het pictogram van de wolk in het Systeemvak bij de Windows-klok.

  • Klik op OK.
  • Standaard staan de mappen 'Afbeeldingen', 'Bureaublad' en 'Documenten' geselecteerd om doorlopende back-ups van de te maken in Google Drive. Wilt u een van deze mappen niet back-uppen? Klik dan op het vinkje voor de map.
  • Het is ook mogelijk om nog andere mappen toe te voegen.
    • Klik  op Map kiezen.
    • Blader naar de map, klik deze aan en klik op Map selecteren
    • Zet een vinkje voor Foto's en video's uploaden naar Google Foto's om daar uw foto's op te slaan.
    • Klik op Volgende.
    • Klik op OK.
  • De bestanden die al op Google Drive staan, worden ook op de pc geplaatst in de map 'Google Drive'. Wilt u dit niet? Haal het vinkje weg voor Mijn Drive synchroniseren met deze computer.
  • Klik op Starten.

Google Drive wordt nu gesynchroniseerd en u kunt aan de slag. Hoe dat werkt staat beschreven in het artikel 'Werken met Google Back-up en Synchronisatie (Windows 10)'.

Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.