Zoeken
Menu Zoek

Werken met Google Back-up en Synchronisatie (Windows 10)

Back-up maken met Google

Google Drive is de gratis opslagdienst van Google. Het programma 'Back-up en Synchronisatie' maakt het uitwisselen van gegevens tussen de opslagdienst en de Windows-computer gemakkelijk.

Google Drive is een gratis dienst om bestanden te bewaren op internet. Ze staan in een beveiligde omgeving waar alleen u bij kunt met uw Google-account. Dat kan vanaf elke computer (of telefoon en tablet) met internet. Met Google Drive maakt u ook documenten, die u kunt delen met andere mensen. Er zit ook een tekstverwerker in de dienst. Maar het is vooral een opslagdienst, net als concurrenten OneDrive en Dropbox. Omdat bestanden op internet worden opgeslagen, spreekt men ook wel van een clouddienst. U slaat op 'in de cloud'.

Google Drive is een gratis dienst, die te gebruiken is met een gratis Google -account. Nog geen account? Lees in het artikel 'Een Google-account aanmaken' hoe u er een aanmaakt.

Toegang tot de bestanden op Google Drive is altijd te krijgen via internet, namelijk via de Google Drive-site. Maar er is ook een programma, 'Back-up en Synchronisatie' genaamd. Als eerste zet het programma de map 'Google Drive' op de computer. Dit zorgt voor een gemakkelijk toegang tot de bestanden op Google Drive zonder dat een internetprogramma gebruikt moet worden. Daarnaast zorgt het programma voor een back-up van geselecteerde mappen op de pc. Deze mappen vindt u terug op de websiteversie van Google Drive bij Computers > Mijn computer.

In het artikel 'Google Back-up en Synchronisatie (Windows 10)' beschrijven we hoe u het programma installeert en instelt.

Back-up en synchronisatie heeft de bijzonderheid dat het ook alleen voor een back-up van foto's kan worden gebruikt. Tijdens de installatie is dat door de gebruiker in te stellen. De 15GB gratis ruimte wordt dan alleen voor foto's gebruikt. En de foto's worden opgeslagen in Google Foto's.

Is dat wat u zoekt lees dan verder in de tip 'Foto's back-uppen met Google Foto's

Google Drive is een gratis dienst. Maar wel tot een bepaalde hoogte. De dienst biedt namelijk de opslagruimte tot 15 GB gratis aan. Meer opslagruimte kost geld: 1,99 euro per maand voor 100 GB, 9,99 euro voor 1 TB en 99,99 euro voor 10 TB.

Als u foto's en video's opslaat in oorspronkelijke kwaliteit, zoals de basisinstelling is, kan de beschikbare 15 GB snel vol zitten. Het aanschaffen van meer opslagruimte is een optie, maar u kunt er ook voor kiezen om de foto's en video's in mindere kwaliteit op te slaan. Foto's die in originele kwaliteit worden opgeslagen gaan te kosten van de opslagruimte. Slaat u de foto's in zogeheten hoge kwaliteit op, dan tellen de foto's niet mee. Op deze wijze slaat u onbeperkt foto's op. Maar houd er rekening mee dat de foto's worden verkleind. Na verkleinen zijn ze nog prima af te drukken tot het formaat 60 x 40 cm.

Tijdens het installeren van Back-up en Synchronisatie stelde u uw voorkeur al in, maar u past het als volgt aan:

  • Klik in het Systeemvak bij de Windows-klok op het pictogram van het wolkje.
  • Klik op het pictogram met de drie puntjes.
  • Klik op Voorkeuren.
  • Klik onder 'Uploadgrootte van foto's en video's' op Oorspronkelijke kwaliteit.
  • Klik op Hoge kwaliteit.
  • Klik op OK.

Na het installeren van het programma staat de map 'Google Drive' op de computer. De map werkt hetzelfde als elke andere map in de Verkenner.

Wilt u bestanden van de computer verplaatsen naar de Google Drive-map? Dat kan.

  • Open de Verkenner via het Startmenu of de Taakbalk.
  • Blader naar de map waar het bestand staat.
  • Klik op het bestand.
  • Druk op de sneltoets Ctrl+X of klik op het tabblad 'Start' op Knippen.
  • Blader naar de map Google Drive.
  • Druk op de sneltoets Ctrl+V of klik op het tabblad 'Start' op Plakken.

Zoals we al aangaven kunt ook van mappen een back-up maken in Google Drive. Tijdens het installeren van het programma stelde u deze mappen al in. Pas als volgt de mappen aan:

  • Klik in het Systeemvak bij de Windows-klok op het pictogram van het wolkje.
  • Klik op het pictogram met de drie puntjes.
  • Klik op Voorkeuren.
  • Standaard staan de mappen 'Afbeeldingen', 'Bureaublad' en 'Documenten' geselecteerd om doorlopende back-ups van te maken in Google Drive. Wilt u een van deze mappen niet? Klik dan op het vinkje voor de map om het vinkje te verwijderen.

Het is ook mogelijk om nog andere mappen toe te voegen.

  • Klik  op Map kiezen.
  • Navigeer naar de map, klik deze aan en klik op Map selecteren.
  • Klik onderin op OK.

Wie een nieuw bestand maakt, zoals een Word-document, kan dat rechtstreeks in de Google Drive-map opslaan. Zoek bij het opslaan gewoon de map 'Google Drive' op als opslaglocatie.

Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.