U bent hier: Home Tips & Uitleg Onderwerp Internet Artikel

Bloggen, vloggen, snappen en meer: wat is het?

Artikel

Onder jongeren zijn begrippen als bloggen, vloggen en snappen heel normaal. Leer de betekenis van deze moderne woorden kennen.

Niveau:
Gemiddeld
Waardering:
4,6 / 5 (40 stemmen)
SeniorWeb
SeniorWeb
Gewijzigd op 30 apr 2024

Bloggen

Veel mensen hebben het weleens over bloggen. Dat betekent het schrijven van een online artikel. Een blog verschijnt dus altijd ergens op internet. Veel bloggers publiceren online artikelen op een persoonlijke website. Zo'n website heet een weblog. Als iemand dagelijks persoonlijke verhalen op de weblog zet, is het een soort openbaar dagboek. 

Microbloggen

Wie korte tekstberichten op internet publiceert, is aan het microbloggen. Die berichten gaan meestal over actuele onderwerpen. Veel mensen gebruiken hiervoor Twitter. De korte berichten die op deze internetdienst verschijnen heten tweets. Zodra je een bericht publiceert op Twitter spreekt je ook wel van twitteren.

Vloggen

Bij televisieprogramma's als RTL Boulevard en SBS Shownieuws komen regelmatig vlogs van bekende Nederlanders voorbij. Een vlog is een afkorting van 'video weblog'. Wanneer iemand vlogt, legt diegene meestal iets uit of doet diegene ergens verslag van. Kijkers krijgen bijvoorbeeld een indruk van wat iemand in het dagelijks leven allemaal doet. Vloggers publiceren hun filmpjes vaak op YouTube. Ook belanden er veel vlogs op sociale media, zoals Instagram en Facebook. Met ruim 2,6 miljoen volgers op YouTube is Enzo Knol een populaire vlogger onder jongeren.

Podcast

Een podcast is een vooraf opgenomen audiofragment waarin één of meerdere personen iets vertellen. Deze audio-uitzending kan over van alles gaan. Een podcast staat altijd op internet. Geïnteresseerden bepalen zelf wanneer ze het fragment beluisteren. Bekende media als NPO Radio 1, De Telegraaf, Algemeen Dagblad en Nu.nl bieden podcasts aan. Daarnaast zijn er ook talloze podcasts over allerlei hobby's. 

Snappen

De jongste generatie gebruikt de smartphone om te 'snappen' (spreek uit als sneppen). Dat is het plaatsen van een foto of video op de app Snapchat. Net als Facebook en Instagram is Snapchat een sociaal netwerk. Jongeren van over de hele wereld delen massaal video's en foto's. Zij versieren deze beelden vaak met tekstjes en animaties. Deze zogenoemde snaps zijn voor de ontvangers tijdelijk te zien. De tekstberichten en het beeldmateriaal verdwijnen binnen 24 uur van Snapchat.

Influencers

Influencers zijn invloedrijke personen die op sociale media soms wel honderdduizenden volgers hebben. Een influencer is kortweg een trendsetter. Veel jongeren laten zich in hun koopgedrag beïnvloeden door influencers die zij bewonderen. Een succesvolle influencer krijgt vaak geld om bepaalde producten te promoten. De onderwerpen zijn bijvoorbeeld mode, gezond eten en make-up. Influencers zijn met name actief op Instagram en YouTube. In Nederland zijn Anna Nooshin, Monica Geuze en Nikkie de Jager populaire influencers.

Liken

Gebruikers geven met een 'like' (speek uit als laaik) op sociale media aan dat ze iets leuk vinden. Ze kunnen op Instagram bijvoorbeeld een foto liken door op het hartje te tikken. Facebook biedt verschillende opties om een bericht, foto of video te waarderen. Kies bijvoorbeeld voor een duimpje, hartje of smiley.

Taggen

Iemand die een (foto)bericht publiceert op Facebook of Twitter kan andere personen 'taggen' (spreek uit als teh-gun). Taggen betekent iemand noemen. Een Facebook-gebruiker tagt bijvoorbeeld alle personen die op de foto staan. Bij een tag staat een apenstaartje voor de naam, bijvoorbeeld @SeniorWeb. Getagde personen of organisaties krijgen altijd een melding.

Hashtag

Gebruikers van sociale media voorzien een bericht vaak van een 'hashtag' (speek uit als hesj-tek). Dit is een soort label waar mensen een hekje voor zetten (#). Op Twitter staat de hashtag #hhb bijvoorbeeld voor Heel Holland Bakt. Zodra gebruikers naar deze hashtag zoeken, zien ze berichten over dit televisieprogramma. Ook bij populaire evenementen en actuele gebeurtenissen plaatsen mensen bij berichten vaak een hashtag.

Een populair gespreksonderwerp op sociale media heet een 'trending topic'. Twitter weet bijvoorbeeld precies wat er leeft onder zijn gebruikers. Deze internetdienst toont standaard de tien populairste onderwerpen per land. Een grote nieuwsgebeurtenis is vrijwel altijd direct trending topic op social media. 

Clickbait

Clickbait is een overdreven geschreven titel of introductie van een bericht op sociale media. De tekst moet mensen nieuwsgierig maken, zodat ze klikken op de link bij het bericht. Op deze manier wil de schrijver meer mensen naar de achterliggende website trekken. 

Viraal gaan

Talkshows laten tegenwoordig regelmatig opvallende internetfilmpjes zien die zogezegd 'viraal' gaan. Met viraal gaan bedoelen ze dat internetgebruikers de video massaal met elkaar delen. Deze filmpjes zijn vaak alleen al op YouTube miljoenen keren bekeken.

Meme

Ook een meme (spreek uit als miem) kan viraal gaan. Het is meestal een foto met een grappige tekst of een quote. Gebruikers verspreiden memes via sociale media.

Bingewatchen

Een avondje 'bingewatchen' is voor abonnees van videodiensten als Netflix, Videoland en Disney+ heel normaal. Deze term betekent het marathonkijken van een serie. Een bingewatcher kijkt bijvoorbeeld drie, vier of misschien wel vijf afleveringen achter elkaar. Diegene zit dan urenlang voor de televisie. Bingewatchen heet ook wel comakijken. 

Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven