Menu Zoek
U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Dit artikel is gearchiveerd op: 10 maart 2024

Buitenshuis mail versturen

Buitenshuis mailen

Mailen verloopt buitenshuis, bijvoorbeeld op vakantie in het buitenland, soms niet zo soepel. U ontvangt wel mails, maar kunt niks versturen.

Buitenshuis, bijvoorbeeld in het buitenland, mail versturen lukt niet altijd bij mensen die een providermailadres gebruiken in een mailprogramma op de laptop. Dit heeft te maken met de instellingen van de uitgaande mailserver.

Elke provider heeft een server voor binnenkomende mails en een andere server voor uitgaande mails. Deze twee stromen zijn dus gescheiden. Als u een e-mailprogramma instelt (op de pc, laptop, tablet of smartphone) hebt u de namen van deze servers nodig. Deze vindt u in de gegevens die u van de provider hebt gekregen. Bij Ziggo ziet u bijvoorbeeld het volgende:

  • Inkomende mailserver: pop.ziggo.nl
  • Uitgaande mailserver: smtp.ziggo.nl

Het binnenhalen van e-mail kan met de juiste inloggegevens altijd. De uitgaande SMTP-mailservers zijn echter beschermd door veel providers. Gebruikers kunnen dan alleen mails versturen als ze op het netwerk van de provider zitten. Dus wilt u buitenshuis een e-mail versturen, maar zit u niet op het netwerk van uw provider, dan zegt de provider 'sorry maar u zit niet op ons netwerk dus u mag niet bij onze server voor uitgaande mails'. De belangrijkste reden dat providers dit afschermen is om spam te voorkomen.

Er zijn twee oplossingen voor het probleem en er is een manier om het probleem te voorkomen.

Twee oplossingen die wij hierna uitgebreider bespreken:

  1. Webmail van provider gebruiken
  2. Instellingen aanpassen in uw mailprogramma

Waar kiest u voor? Wilt u per se met uw eigen mailprogramma blijven mailen, dan hebt u enkel de keuze voor optie twee. Oplossing 1 is het gemakkelijkst.

Het probleem voorkomen doet u door over te stappen op een webmailadres van Gmail. of Outlook.com. Over de voordelen van dit alternatief leest u aan het eind van dit artikel meer.

Dit is de meest voor de hand liggende oplossing: gebruik als u niet thuis bent de webmail van uw provider. U surft dan naar een site van de provider en logt daar in met uw e-mailgegevens. Dus met de gebruikersnaam en het wachtwoord zoals u die gekregen hebt van uw provider (of zoals deze door uzelf zijn aangepast). Zorg er dus voor dat u deze gegevens bij de hand hebt of uit het hoofd kent. Deze oplossing is ook het gemakkelijkst wanneer uw tablet of smartphone weigert mail te versturen vanaf uw provideradres.

De sites waarop u de mail beheert bij de bekendste providers zijn:

Sommige (dus niet alle) providers staan toe dat u buitenshuis e-mails verstuurt via de server van inkomende e-mail. Hieronder beschrijven we voor een aantal programma's hoe u dit doet.

Windows Mail

  • Kies in het menu Extra > Accounts.
  • Selecteer het tabblad Servers.
  • Plaats onder 'Server voor uitgaande mail' een vinkje bij Voor deze server is verificatie vereist.
  • Klik op Instellingen.
  • Selecteer de optie De instellingen van de server voor inkomende e-mail gebruiken.
  • Klik op OK.
  • Klik nogmaals op OK.

Outlook 2010, 2013 en 2016

  • Klik op (de oranje knop) Bestand.
  • Klik op Accountinstellingen > Accountinstellingen.
  • Klik op de knop Wijzigen.
  • Klik op Meer instellingen.
  • Selecteer het tabblad Server voor uitgaande e-mail.
  • Plaats een vinkje bij Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist.
  • Selecteer de optie Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail.
  • Klik op OK.

Staan de instellingen goed, maar kunt u geen e-mails verzenden? Dan is er nog maar één manier om het euvel te verhelpen: de SMTP-server gebruiken van het netwerk waarmee u een internetverbinding maakt. Vraag deze gegevens op bij het hotel, de camping of het appartement waar u zich bevindt. Verander dan in het programma waarmee u werkt de 'uitgaande e-mail (SMTP)' in de SMTP-server van het netwerk waar u bent.

Gebruik in plaats van providermail een webmaildienst zoals Gmail of Outlook.com. Met deze accounts kunt u overal en altijd mails verzenden en ontvangen, eventueel in uw favoriete mailprogramma. Het werkt zowel op pc als laptop, als op tablet en smartphone. De mailtjes die bij uw huidige providermail staan, kunt u importeren bij de diensten. Een ander voordeel is dat u voor uw e-mail niet meer afhankelijk bent van uw provider. Een e-mailadres bij een webmaildienst gaat een leven lang mee.

De volgende artikelen helpen u met het aanmaken van een e-mailadres bij een webmaildienst. Kies zelf voor Outlook.com (van Microsoft) of Gmail (van Google):

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.