SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Buitenshuis mail versturen

Buitenshuis mailenMailen verloopt buitenshuis soms niet zo soepel als u zou willen. U ontvangt wel mailtjes, maar u kunt bijvoorbeeld niks versturen. Herkenbaar? Lees dan de mogelijke oplossingen die we geven voor dit probleem.

Buitenshuis mail versturen lukt niet altijd bij mensen die een providermailadres gebruiken in een mailprogramma op de laptop. Dit heeft te maken met de instellingen van de uitgaande mailserver. 

Elke provider heeft een server voor binnenkomende mails en een andere server voor uitgaande mails. Deze twee stromen zijn dus gescheiden. Als u een e-mailprogramma instelt (op de pc, laptop, tablet of smartphone) hebt u de namen van deze servers nodig. Deze vindt u in de gegevens die u van de provider hebt gekregen. Bij Ziggo ziet u bijvoorbeeld het volgende:

  • Inkomende mailserver: pop.ziggo.nl
  • Uitgaande mailserver: smtp.ziggo.nl

Het binnenhalen van e-mail kan met de juiste inloggegevens altijd. De uitgaande SMTP-mailservers zijn echter beschermd door veel providers. Gebruikers kunnen dan alleen mails versturen als ze op het netwerk van de provider zitten. Dus wilt u buitenshuis een e-mail versturen, maar zit u niet op het netwerk van uw provider, dan zegt de provider 'sorry maar u zit niet op ons netwerk dus u mag niet bij onze server voor uitgaande mails'. De belangrijkste reden dat providers dit afschermen is om spam te voorkomen.

Er zijn drie oplossingen voor het probleem en er is een manier om het probleem te voorkomen.

Drie oplossingen die wij hierna uitgebreider bespreken:

  1. Webmail van provider gebruiken
  2. Instellingen aanpassen in uw mailprogramma
  3. Een betaalde SMTP-server gebruiken 

Waar kiest u voor? Wilt u per se met uw eigen mailprogramma blijven mailen, dan hebt u enkel de keuze voor optie twee of drie. Oplossing 1 is het gemakkelijkst.

Het probleem voorkomen doet u door over te stappen op een webmailadres van Gmail of Outlook.com. Over de voordelen van dit alternatief leest u aan het eind van dit artikel meer.

Dit is de meest voor de hand liggende oplossing: gebruik als u niet thuis bent de webmail van uw provider. U surft dan naar een site van de provider en logt daar in met uw e-mailgegevens. Dus met de gebruikersnaam en het wachtwoord zoals u die gekregen hebt van uw provider (of zoals deze door uzelf zijn aangepast). Zorg er dus voor dat u deze gegevens bij de hand hebt of uit het hoofd kent. Deze oplossing is ook het gemakkelijkst wanneer uw tablet of smartphone weigert mail te versturen vanaf uw provideradres.

De sites waarop u de mail beheert bij de bekendste providers zijn:

Sommige (dus niet alle) providers staan toe dat u buitenshuis e-mails verstuurt via de server van inkomende e-mail. Hieronder beschrijven we voor een aantal programma's hoe u dit doet.  

Windows Mail

  • Kies in het menu Extra > Accounts.
  • Selecteer het tabblad Servers.
  • Plaats onder 'Server voor uitgaande mail' een vinkje bij Voor deze server is verificatie vereist.
  • Klik op Instellingen.
  • Selecteer de optie De instellingen van de server voor inkomende e-mail gebruiken.
  • Klik op OK.
  • Klik nogmaals op OK.

Outlook 2010, 2013 en 2016

  • Klik op (de oranje knop) Bestand.
  • Klik op Accountinstellingen > Accountinstellingen.
  • Klik op de knop Wijzigen.
  • Klik op Meer instellingen.
  • Selecteer het tabblad Server voor uitgaande e-mail.
  • Plaats een vinkje bij Voor de server voor uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist.
  • Selecteer de optie Dezelfde instellingen gebruiken als voor inkomende e-mail.
  • Klik op OK.

Staan de instellingen goed, maar kunt u geen e-mails verzenden? Dan is er nog maar één manier om het euvel te verhelpen: de SMTP-server gebruiken van het netwerk waarmee u een internetverbinding maakt. Vraag deze gegevens op bij het hotel, de camping of het appartement waar u zich bevindt. Verander dan in het programma waarmee u werkt de 'uitgaande e-mail (SMTP)' in de SMTP-server van het netwerk waar u bent. 

Voor de volledigheid noemen we de dienst Travel SMTP. Deze biedt, tegen betaling, toegang tot hun eigen smtp-server. Dit zorgt ervoor dat u overal en altijd mails kunt versturen. Mits u een internetverbinding hebt natuurlijk. Het goedkoopste pakket kost 16,50 euro per jaar (exclusief btw). Meer informatie over deze dienst vindt u op hun website .

Gebruik in plaats van providermail een webmaildienst zoals Gmail of Outlook.com. Met deze accounts kunt u overal en altijd mails verzenden en ontvangen, eventueel in uw favoriete mailprogramma. Het werkt zowel op pc als laptop, als op tablet en smartphone. De mailtjes die bij uw huidige providermail staan, kunt u importeren bij de diensten. Een ander voordeel is dat u voor uw e-mail niet meer afhankelijk bent van uw provider. Een e-mailadres bij een webmaildienst gaat een leven lang mee.

De volgende artikelen helpen u met het aanmaken van een e-mailadres bij een webmaildienst. Kies zelf voor Outlook.com (van Microsoft) of Gmail (van Google):

Woordenboek
Home Sluiten
SeniorWeb Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.