SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Problemen oplossen in Windows 10

Problemen Windows 10

Sommige problemen met de computer komen veel voor. We staan stil bij veelgehoorde problemen in Windows 10 en uiteraard ook bij de bijbehorende oplossingen.

Hebt u een nieuw programma geïnstalleerd en werkt de computer niet meer naar wens? Het geïnstalleerde programma kan de boosdoener zijn en niet goed werken op de computer. Het beste is om het programma te verwijderen, de computer daarna opnieuw op te starten en vervolgens te kijken of het probleem is opgelost. Het kan zijn dat het programma niet helemaal koosjer was en dat u er een virus mee hebt binnengehaald. Dus houden de problemen aan, doe dan ook een handmatige scan met het antivirusprogramma.

Lees in de tip 'Programma verwijderen in Windows 10' hoe u een programma op de juiste manier verwijdert.

Het kan weleens voorkomen dat de automatische updates van Windows niet geïnstalleerd zijn. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld liggen aan een trage internetverbinding. Krijgt u de melding dat updates niet geïnstalleerd zijn, probeer ze dan handmatig te installeren en achter de reden van een mislukte update te komen. Sluit voordat u hiermee aan de gang gaat, alle programma's en openstaande documenten af. U moet de computer namelijk waarschijnlijk helemaal opnieuw opstarten tijdens de update.

Updates handmatig installeren doet u als volgt:

  • Klik op Starten.
  • Klik op Instellingen.
  • Klik op Bijwerken en beveiliging.
  • Hier staat wanneer er voor het laatst is gezocht naar updates. Is een update nog niet geïnstalleerd dan ziet u 'Opnieuw opstarten is gepland.' Wilt u de update direct installeren, klik dan op de knop Nu opnieuw opstarten.

De computer wordt opnieuw gestart waarbij de update wordt geïnstalleerd. Dit proces kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Dit kan variëren van een paar minuten tot een halfuur. Sluit de computer niet af, maar wacht tot u weer het beginscherm van Windows 10 ziet.

Krijgt u geen verbinding meer met internet? Dit kan liggen aan uw draadloze verbinding. Deze kan om verschillende redenen uitvallen. Het kan liggen aan de provider. Maar soms ligt de oorzaak, en dus ook de oplossing, dichter bij huis. Lees in onze tip 'Uw draadloze verbinding herstellen in Windows 10', wat u kunt doen om de draadloze verbinding met het internet weer aan de praat te krijgen.

Soms openen bestanden niet met het programma waarmee u dat wilt. Of er gebeurt helemaal niets als u op een bestand klikt. In Windows 10 kunt u controleren met welk programma een bestand wordt geopend. Bijvoorbeeld uw tekstdocumenten worden altijd geopend in Word. Of als u op een weblink klikt in een e-mail, dan wordt uw standaardinternetprogramma geopend. Wilt u een ander standaardprogramma, dan kan dat. Natuurlijk hebt u alleen de keuze uit software die geïnstalleerd is. Is het internetprogramma Edge bij u de standaard maar gebruikt u liever Google Chrome of Internet Explorer, dan kunt u dit als standaardprogramma instellen. Regel het als volgt:

  • Klik op Starten.
  • Klik op Instellingen.
  • Klik op Apps.
  • Klik links op Standaard-apps.
  • Er opent een overzicht van apps die standaard gebruikt worden. Onderaan bij 'Webbrowser' staat 'Microsoft Edge'. Klik daarop.
  • Een lijst klapt open. Klik op Google Chrome.
  • Vanaf nu worden internetlinks geopend met Google Chrome. Sluit de Instellingen door te klikken op het kruisje rechtsboven.

Ook is het mogelijk een bestandstype te koppelen aan een specifiek programma. Foto's die u maakt met uw digitale camera of smartphone, eindigen over het algemeen op '.jpg'. De extensie noemt men dit. Geef aan in welk programma bestanden met een bepaalde extensie moeten openen:

  • Klik op Starten.
  • Klik op Instellingen.
  • Klik op Apps.
  • Klik links op Standaard-apps.
  • Klik onderaan op Standaard-apps per bestandstype kiezen.
  • Scrol naar beneden tot u bent aangekomen bij '.jpg'. Daarnaast ziet u het programma waarmee de foto's nu worden geopend. Klik daarop.
  • Selecteer het programma waarmee u voortaan de foto's wilt openen.
  • Sluit de Instellingen door te klikken op het kruisje rechtsboven.

Is het geluid dat uit de speakers van de computer komt erg zacht, controleer dan hoe het volume op de computer staat ingesteld.

Pas het volume als volgt aan:

  • Onder aan het Bureaublad staat de Taakbalk. Helemaal rechts daarop staat het zogenaamde Systeemvak met daarin een pictogram van een luidspreker. Klik op de luidspreker.
  • Regel met het schuifje het volume. Klik erop en houd de muisknop ingedrukt terwijl u het schuifje naar rechts sleept om het volume harder te zetten.

Is het geluid nog steeds zacht en hebt u losse speakertjes aangesloten? Controleer dan of u via de volumeregelaar van de aangesloten speaker het geluid nog wat harder kan zetten.

En als u video's op bijvoorbeeld YouTube afspeelt, kan het ook nog zo zijn dat het volume daar heel laag staat ingesteld. Bij het afspeelvenster van een video ziet u vaak een pictogram van een luidspreker. Door hierop te klikken regelt u ook het volume.

Windows 10 kent een paar ingebouwde herstelmogelijkheden. Werkt de computer niet meer zoals verwacht dan kunnen deze een redder in nood zijn. Lees er meer over in de tip 'Herstelopties van Windows 10'.

Leden van SeniorWeb kunnen met al hun technische vragen ook terecht bij de Ambassadeurs van PCHulp. Vrijwilligers van SeniorWeb zitten klaar achter de pc of telefoon om u weer op weg te helpen. Als het probleem lastig op te lossen is, komen zij zelfs aan huis.

Hulp aanvragen doet u via de pagina van PCHulp.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.