Menu Zoek

Hoe zit het met veiligheid en privacy in de cloud?

Veiligheid en privacy in de cloudBestanden kunnen veilig opgeslagen worden in de cloud. De grote gratis aanbieders doen er alles aan hun opslag te beveiligen. Gebruikers dienen zelf hun account te beveiligen.

Het begrip ‘cloud’ wordt gebruikt voor online werken en opslaan. In dit artikel beperken we ons tot de diensten die gratis online opslag aanbieden. U kunt daarbij denken aan OneDrive, Google Drive, iCloud en Dropbox. Meer uitleg over de cloud biedt het artikel ‘Wat is de cloud?’.

Alle opslagdiensten werken via een gebruikersaccount. OneDrive werkt met een Microsoft-account. Google Drive werkt met een Google-account. iCloud werkt met een Apple ID en Dropbox werkt met een Dropbox-account. De grote drie (Microsoft, Google en Apple) gebruiken het gebruikersaccount ook voor andere dingen. Bijvoorbeeld voor hun mailprogramma's of als gebruikersaccount van een smartphone. Wie zo’n andere dienst gebruikt heeft dus al een account voor de opslagdienst van het bedrijf. Voor alle accounts doen we de volgende aanbevelingen:

  • Maak een uniek en sterk wachtwoord.
  • Beveilig het account met tweestapsverificatie. Mochten uw accountgegevens op straat komen te liggen, dan houdt tweestapsverificatie de deur naar alle bestanden gesloten.
  • Let op voor phishing en kwaadaardige programma’s. Via e-mail proberen bijvoorbeeld hackers de inloggegevens van een account te ontfutselen. Trap er niet in, wees alert.
  • Sla geen gevoelige persoonlijke informatie op in de cloud. Denk aan een document met inloggegevens of een fotokopie van een paspoort.

Bij ransomsware komt er kwaadaardige software op de computer, waarmee de bestanden op de pc worden versleuteld. Als u een cloudprogramma op de computer hebt staan, dan kan ransomware ook de bestanden bij de clouddienst versleutelen. Veel diensten zijn hiertegen beveiligd.

Bij Dropbox kunnen gebruikers eerdere versies van bestanden terugzetten. Je kan dan terug naar een bestand dat niet versleuteld is door de ransomware. In de gratis versie van Dropbox kan dit alleen per bestand. Betalende gebruikers kunnen hele mappen en zelfs een heel account in één keer herstellen. OneDrive kent deze herstelmogelijkheid ook, maar alleen voor betalende Microsoft 365-abonnees. Ook Google Drive heeft een mogelijkheid tot bestandsherstel, maar deze loopt achter op die van Dropbox of OneDrive. Ransomware voor de Mac (en dus iCloud) is er nauwelijks.

Geeft de dreiging van ransomware een onveilig gevoel? Dan kunt u de map van de clouddienst handmatig synchroniseren in plaats van automatisch. Dan weet u zeker dat de clouddienst alleen start als de bestanden niet zijn versleuteld. Natuurlijk kunt u ook alle bestanden alleen in de online omgeving bewaren. U bewaart ze dan niet op de lokale schijf van de computer.

Alle diensten beveiligen de online opslag van bestanden. Hier bestaan een aantal middelen voor. We hebben ze hieronder voor u op een rijtje gezet.

Veilige verbinding

De opslagdiensten beveiligen de verbinding zodat niemand mee kan kijken.

Versleuteling van de bestanden

Alle bestanden die u online bewaart, zijn versleuteld. De sleutel is gekoppeld aan het account. Zonder sleutel zijn de bestanden onleesbaar. Ook voor medewerkers van de opslagdienst. Alle gegevens zijn daarom veilig voor de ogen van derden.

Dubbele opslag

Ook de computers van de opslagdiensten kunnen kapotgaan. Door een crash van de harde schijf, maar ook door een brand of andere ramp. Daarom worden de bestanden op meer dan één plek opgeslagen. Zo kunnen ze nooit kwijtraken.

De aanbieders van online opslag hebben belang bij het beschermen van de data van hun klanten. Met hun beveiliging zit het wel snor. Vergelijk het met uw eigen financiën. Wat is veiliger volgens u? Uw geld laten beheren door een bank of uw geld thuis verbergen in uw driezitsbank?

De bestanden zijn versleuteld en daarom alleen leesbaar voor de gebruiker. De privacy van bestanden is dus wel gewaarborgd. Alle diensten slaan alleen wel informatie over de gebruiker op. Deze informatie is in Europa beschermd door de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Persoonsgegevens mogen niet worden ingezien of gebruikt. Diensten moeten aangeven waarom ze welke gegevens opslaan. Er moet bijvoorbeeld een duidelijke reden zijn om te vragen naar iemands leeftijd.

De diensten mogen gegevens die niet direct te herleiden zijn tot een persoon, wel gebruiken om gericht advertenties te tonen. Microsoft, Apple en Google staan hierom bekend. Wie alleen de opslagdienst van deze bedrijven gebruikt, merkt daar niet veel van. Maar de meeste mensen gebruiken meerdere diensten van Microsoft, Apple of Google. Dat geeft deze bedrijven de mogelijkheid een (anoniem) profiel van de gebruiker op te stellen dat ze gebruiken voor gerichte reclame.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.