Menu Zoek

Bestanden in de cloud veilig houden

Gevaren van de cloud
Veel mensen slaan documenten en foto's op in de cloud. Handig, maar zijn bestanden daar wel veilig? Kunt u ze echt niet verliezen?

Opslaan in de cloud betekent online opslaan. Een bedrijf stelt hier dan ruimte voor beschikbaar, mogelijk tegen betaling. Nog niet bekend met de cloud? Lees meer over de voor- en nadelen. Hieronder staan de mogelijke risico's voor bestanden in de cloud.

Sommige mensen zijn bang dat bestanden niet veilig zijn in de cloud. Of dat anderen toegang krijgen tot de gegevens. Over het algemeen is dat niet zo. Het is natuurlijk wel verstandig om een sterk wachtwoord te kiezen en inloggegevens veilig te bewaren. Zo voorkomt u dat iemand inlogt op uw account bij een clouddienst. Lees meer over veiligheid en privacy in de cloud.

Voor de bestanden in de cloud is het belangrijk dat de clouddienst blijft bestaan. Als het bedrijf over de kop gaat, is de kans groot dat de opgeslagen bestanden weg zijn. Daarom is het slim om een van de grote clouddiensten te gebruiken. Voorbeelden daarvan zijn iCloud, OneDrive, Google (Drive/Foto's) en Dropbox. Het risico dat een van deze bedrijven plotseling stopt is veel kleiner dan bij kleine bedrijfjes.

Bij gijzelsoftware neemt kwaadaardige software de computer over. Die wordt ook wel ransomware genoemd. De hele computer zit dan op slot. Wie zijn apparaat en bestanden terug wil, moet geld betalen. Hoewel bestanden in de cloud niet op de computer staan, kan ransomware ze toch gijzelen. Bij sommige clouddiensten kunt u werken in een speciale map die bestanden automatisch naar de cloudopslag kopieert. Dat kan bijvoorbeeld bij OneDrive. Raakt de computer besmet met gijzelsoftware, dan is de speciale map dat ook. Dan zijn de bestanden in de cloud ook onleesbaar. Dit is alleen een gevaar als het programma (en dus de map) van de dienst op de computer is geïnstalleerd. Een oplossing daarvoor is om altijd zelf naar de website van de clouddienst te gaan en daar de bestanden handmatig te kopiëren.

Sommige opslagdiensten, zoals Dropbox, beschermen klanten trouwens tegen gijzelsoftware door middel van versiebeheer. De gebruiker kan daarmee altijd terug naar een eerdere, niet beschadigde, versie van een bestand.

Wie zijn wachtwoord te vaak verkeerd invoert, blijft zitten met een geblokkeerd account. Daarom is het slim om altijd een herstoptie in te stellen. Vroeger waren dat vaak veiligheidsvragen, zoals 'Hoe heette jouw eerste hond?'. Tegenwoordig werkt het meestal met een code, die u via een telefoonnummer krijgt. Meestal stelt u dit gelijk in bij het aanmaken van een account. U kunt dan altijd op een andere manier dan met een wachtwoord bevestigen dat het uw account is.

Trouwens, OneDrive blokkeert als een gebruiker te lang niet heeft ingelogd. Log tenminste eens in de twaalf maanden in om dit te voorkomen.

Als iemand per ongeluk een bestand verwijdert uit een clouddienst, is er geen nood aan de man. Bij alle grote clouddiensten komen verwijderde bestanden namelijk eerst in de prullenbak. Daar kan de gebruiker het bestand tijdelijk weer uithalen. Hoelang bestanden in de prullenbak bewaard blijven, verschilt per dienst. Maar dat is bij elke dienst in ieder geval een paar weken.

Een goed idee is om af en toe op een externe harde schijf een back-up maken van de bestanden in de cloud. In de cloud heeft de gebruiker dan altijd een actuele en automatische back-up, en kan hij overal bij zijn bestanden. En voor de zekerheid is er ook nog op een andere plek een kopie van de bestanden.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.