SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Overzicht van e-mailprogramma’s

Verzenden en ontvangen van e-mail (digitale post) gebeurt met een programma op uw computer of via een dienst op het internet: webmail. In dit artikel zetten we de meest gebruikte mogelijkheden om te e-mailen naast elkaar. U leest achtereenvolgens over de programma's Mail en Outlook, en over de webmaildiensten Outlook.com en Gmail.
De verschillende e-mailprogramma's (waarmee wij zowel de programma's voor op uw pc als de webmaildiensten bedoelen) die er zijn, lijken in mogelijkheden veel op elkaar. U kunt er e-mails mee versturen en ontvangen. Maar ze verschillen wel in vormgeving en gebruiksgemak. Bovendien kunnen de namen van de verschillende programma's soms voor verwarring zorgen. Daarom een uitleg over de verschillende programma's. Aan het eind zetten wij de belangrijkste conclusies voor u op een rij.

E-mailen begint met een e-mailadres. Hiervoor zijn er twee mogelijkheden:

  1. U gebruikt het e-mailadres dat u bij uw internetabonnement hebt gekregen.
  2. U maakt zelf een e-mailadres aan bij een webmaildienst.

E-mailadres bij uw internetabonnement
Bij uw internetabonnement hebt u een e-mailadres gekregen, bijvoorbeeld Johan@xs4all.nl of AnneDijk@Ziggo.nl. Daarbij zitten ook andere gegevens, zoals uw inlognaam, uw wachtwoord en de naam van de server. De server is de centrale computer waar uw e-mailberichten worden verwerkt, het digitale postkantoor.
Om uw e-mails op te halen en te verzenden van en naar de server, gebruikt u een e-mailprogramma op uw computer. U moet in het programma een zogenoemd 'account' aanmaken met uw mailgegevens. Vervolgens kan het e-mailprogramma automatisch uw e-mails ophalen en versturen. Veel providers bieden hulpprogramma's aan die bijvoorbeeld uw e-mailaccount in kunnen stellen.

E-mailadres aanmaken via webmaildienst
Wanneer u alleen gebruik wilt gaan maken van webmail en niet afhankelijk wilt zijn van uw provider, dan maakt u zelf een e-mailadres aan bij de webmaildienst (zoals Outlook.com of Gmail). Het e-mailadres is dan bijvoorbeeld Peter@gmail.com.

Voor alle e-mailprogramma's geldt dat u standaard begint met één map waar de binnengekomen e-mails in staan, het Postvak IN. Het is mogelijk dit uit te breiden met verschillende mappen.

Bij Windows 10 zit standaard het mailprogramma Mail. U kunt e-mail van meerdere mailadressen in dit programma laten binnenkomen. Bijvoorbeeld de adressen die u van uw provider hebt gekregen, maar ook Outlook.com- of Gmailadressen.

In het artikel 'Starten met de app Mail' leert u de basis.

Wie het kantoorpakket Office bezit, kan mailen met Outlook. Dit programma wordt zakelijk veel gebruikt. Er zijn allerlei mogelijkheden voor agendabeheer en gezamenlijk afspraken maken. U kunt meerdere e-mailadressen beheren in dit programma.

In het artikel 'Starten met Office Outlook 2016' leert u de basis.

U kunt er ook voor kiezen om geen gebruik te maken van een van bovenstaande e-mailprogramma's, maar van webmail. Dan mailt u via een website. Alle internetproviders bieden dit aan, zodat u vanaf computers over de hele wereld kunt e-mailen met het e-mailadres dat u via de provider hebt gekregen. U hebt dan geen speciaal programma nodig, alleen Internet Explorer of een andere internetbrowser. Het adres van de website waar u naartoe moet om te e-mailen hebt u gekregen van uw internetprovider, waarvan u ook uw e-mailadres hebt gekregen.
U kunt dus mailen met een programma of via een website. Wat u het handigst vindt, is persoonlijk.
In het bovenstaande gedeelte hebben we de opties besproken voor het beheren van het e-mailadres dat u hebt gekregen van uw internetprovider. U kunt er ook voor kiezen om gebruik te maken van een webmaildienst, zoals Outlook.com (voorheen Hotmail) of Gmail. Dit zijn gratis, online maildiensten, waarbij u een e-mailadres kunt aanmaken. Hieronder leest u informatie over deze twee webdiensten.

Outlook.com is de webmaildienst van Microsoft. De dienst is al vele malen van naam en uiterlijk veranderd. Van Microsoft Hotmail, naar MSN Hotmail en Windows Live Hotmail. De huidige naam is Outlook.com. Deze dienst was een van de eerste wereldwijde grote gratis maildiensten. Ongeveer 200 miljoen mensen wereldwijd hebben een Hotmail-adres. Hun mailadres is 'naam'@hotmail.com. Maar in de loop der tijd zijn er dus ook e-mailadressen ontstaan die eindigen op @msn.nl, @live.nl en @outlook.com.

De combinatie van uw inlognaam en uw wachtwoord wordt een 'Microsoft-account' genoemd en u kunt ermee inloggen op alle online diensten van Microsoft, waaronder dus Outlook.com.

Mogelijkheden

  • U kunt met één account meerdere Microsoft e-mailadressen beheren (dus bijvoorbeeld een Jan@live.nl, Jan@hotmail.com en Jan@outlook.com adres.
  • Het is ook mogelijk andere mailadressen (maximaal 4) toe te voegen en de ontvangen berichten in Outlook.com te lezen.
  • Outlook.com biedt meer dan 5 GB aan opslagruimte.
  • Hebt u Windows 7, dan kunt u via de internetbrowser Internet Explorer 9 een pictogram vastzetten op uw taakbalk. U krijgt dan direct een melding wanneer er nieuwe e-mail binnenkomt.

Ook mailen via Outlook.com? Hoe u een Microsoft-account aanmaakt leest u in het artikel 'Microsoft-account aanmaken'. In het artikel 'Outlook.com: beginnen met e-mail' staan de basishandelingen in Outlook.com uitgelegd.

Gmail is de gratis maildienst van Google. Gmail-adressen zien eruit als 'naam'@gmail.com. Het aanmaken van een adres en het inloggen kan vervolgens via de website Gmail.com. Net als bij Outlook.com kunt u uw Gmail-adres en wachtwoord ook gebruiken voor allerlei andere diensten. In dit geval de diensten van Google, zoals de Kalender of de mogelijkheid om online tekst te typen via Google Drive. Uw accountgegevens zijn als het ware de sleutel tot deze diensten.

Mogelijkheden

  • Gmail biedt meer dan 15 GB opslagruimte. U kunt dus veel e-mail bewaren en moet behoorlijk uw best doen dit vol te krijgen.
  • Het is ook mogelijk andere mailadressen (maximaal 5) toe te voegen en de ontvangen berichten in Gmail te lezen.
  • Via Labels kunt u e-mails gemakkelijk sorteren.

Van Gmail maakt 23 procent van de leden van SeniorWeb gebruik. Om te beginnen met Gmail moet u een Google-account aanmaken. In het artikel 'Een Google-account aanmaken' leest u hoe dit moet. Daarna kunt u het artikel 'Gmail: de eerste stappen' lezen.

Met alle e-mailprogramma's die in dit artikel omschreven staan kunt u prima doen waar ze voor bedoeld zijn: e-mail ontvangen en versturen. Maar wat is voor u nu de beste keuze? Helaas kunnen wij daar geen kant-en-klaar antwoord op geven. Prettig in gebruik is subjectief en afhankelijk van wat u misschien al gewend bent. Wij kunnen u wel een duwtje in de goede richting geven.

U kiest voor een e-mailprogramma op uw pc wanneer:

  • u ook zonder internetverbinding toegang wilt hebben tot u reeds binnengekomen e-mail.

U kiest voor een webmaildienst wanneer:

  • u niet afhankelijk wilt zijn van een internetprovider;
  • u niet van e-mailprogramma wilt wisselen op het moment dat u overstapt op een ander besturingssysteem.
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.